Volkswagen Passat: noodloop

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: TDI 110pk

Hallo techniekers, de laaste tijd heb ik de probleem dat mijn wagen (meestal op snelweg), dat hij in noodloop gaat. Ik rij niet hoger dan 140km/uur, omdat de boetes in Belgie hoog zijn. Als ik de wagen af zet en terug opstart doet ie het terug normaal. En dan heb ik een maand weer geen probleem. Ik had eigenlijk gedacht van de magneetventiel van de turboregelaar (N75). Ik moet hem nog laten uitlezen. Maar wat zijn jullie raadgevingen, voordat ze teveel onderdelen gaan willen vervangen bij de garage. Zo'n magneetventiel kan ik zelf wel vervangen. Dank U heren.

erdar

Geplaatst door erdar (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

erdar..

controleer eerst de vacuum slangen, deze slang komt vanaf het magneetventiel (N-75) en gaat naar de drukdoos van de wastegate op de turbo..

paul,

erdar (0), 17 jaar geleden

hallo Paul, ik heb de vaccuumdarm naar de waste gate gecontroleerd en die trekt vaccuum. Kan het zijn dat die waste gate zelf soms blijft hangen? Hoe kan ik die eruit halen, moet daarvoor de turbo los? Dank u. Erdar,

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

de wastegate kun je controleren met een handbediende vacuumpomp en dit zonder demontage van de turbo. maar of daar jou probleem zit betwijfel ik? denk eerder dat je het moet zoeken in de variable schoepen van de turbo.. waarschijnlijk gaat er daar wat mis..

[url=http://img139.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img139.imageshack.us/img139/5858/...[/img][/url]

variable schoepen

[url=http://img93.imageshack.us/my.php?image=...][img]http://img93.imageshack.us/img93/4677/vw...[/img][/url]
[url=http://img139.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img139.imageshack.us/img139/913/v...[/img][/url]

paul,

erdar (0), 17 jaar geleden

Hallo Paul, als ik de darmpje opsteek voel ik met mijn vinger dat de stangetje van de waste gate beweegt, dus ik denk dat de waste gate goed is. Moet ik voor die schoepen te zuiveren de turbo eruit halen of gaat het door de deksel van de compressor los te maken? Kun je misschien een duidelijk werkvolgorde opschrijven? Hartelijk dank Paul.

erdar (0), 17 jaar geleden

Nog eens met mij, waarvoor dient de relais 109 en waar zit die? Waar ik de turbodruksensor vinden? Dank u jongens.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[url=http://imageshack.us][img]http://img105.imageshack.us/img105/1898/...[/img][/url]

dit is de sensor turbodruk.

relair 109, voorziet de ECU van spanning.. en bevind zich onder het opbergvak beneden stuurkant. grijs of zwart van kleur voorzien met het nummer 109.

paul,

erdar (0), 17 jaar geleden

Hallo Paul, ik kom juist van VW garage. Heb de wagen laten uitlezen en dacht dat de schoepen vast zaten. Ik had te hoge turbo druk. Hij heeft ook gevoeld aan de stangetje, op turbo, en zij dat de slagbeweging te klein was. Ook kon het volgens hem de magneetventiel (N75) zijn. De garage wou een nieuwe turbo insteken. Paul wil je mij zo vlug mogelijk helpen en opschrijven hoe ik te werk moet gaan? Dank u Paul.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

nog niks demonteren... gebruik dit maar eens http://www.abconprodukten.nl/Vervuiling....
er zijn goede resultaten mee geboekt...

paul,

erdar (0), 17 jaar geleden

Paul bedankt voor je reactie. Maar ik heb vandaag gezien dat de asje van de schoepen, verbonden met de stang van de drukdoos +/- 4 mm beweegt en dan tegen de aanslag komt. Dus er is duidelijk probleem met schoepen. Normaal is dat +/- 1.5cm. Ik wou hem vrijdag eraf halen en kuis maken. Moet er dichtingen vervangen worden en welke? Nog een vraag, hoe moet ik de onderste olie leiding eruit krijgen?

erdar (0), 17 jaar geleden

Hallo, heb de turbo in de week helemaal gedemonteerd gereinigd en terug opgezet. Probleem is opgelost denk ik. Ik moet de wagen nog laten uitlezen of dat die te hoge turbodruk heeft. Als ik stilstaand de motor in hoge toeren jaag worden de luchtinlaatdarmen(van de intercooler) niet zo hard als vroeger. Alleszins bedankt jongens en Paul.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.