Vorige week is bij 98.000km de distributieriem van mijn passat 2001 130pk - 6bak vervangen. E.e.a. is gecombineerd met een grote beurt. Na ophalen van de auto blijkt dat hij schokkend rijd in het genoemde toerengebied bij het optrekken. Ook voel ik rond de 1.950 toeren af en toe iets schokken bij constante snelheid. Hans Weys te Elst, de garage waar e.e.a. is uitgevoerd heeft inmiddels twee maal de timing van de riem bekeken. JD Engineering te Lochem heeft dit ook nog gecontroleerd. In andere toerengebieden loopt de auto prima. Bij uitlezen kloppen alle waarden. Kabelboom naar verstuivers, brandstoffilter en LMM zijn inmiddels vernieuwd maar helaas heeft dit niets opgeleverd. Morgen wordt de BDP sensor nog vervangen. Het twee massa vliegwiel wordt genoemd als volgende stap. Mijn vraag is natuurlijk waarom dit schokken precies ontstaat na het vervangen van de riem en een grote beurt. Hiervoor liep hij als een zonnetje. Nooit zware karren getrokken of zo ? Met mijn vorige auto heb ik 300.000km met dezelfde koppeling gereden. Ik baal verschrikkelijk, 8 juni vakantie naar midden-italië gepland. Wie heeft nog tips inzake dit probleem ? Groeten een balende VW rijder.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
het 2-massavliegwiel zou ik maar lekker laten zitten, bespaar je de moeite en helemaal de kosten, daar hoeft men het probleem niet te zoeken...
ik ga voor een (gescheurde) inlaatslang... dat denk ik eerder.
paul,
Paul,
Dank voor je reactie. Ben vandaag nog bij garage geweest. BDP sensor vervangen. Helaas dit was het ook niet. Jouw optie, de inlaatslang genoemd. Samen met Hans Weys zelf deze slangen bekeken. Auto 2.500 toeren laten maken. Slang krijgt druk en laat nergens valse lucht los. Uitgesloten aldus Hans Weys. Wat blijft nu over. Het twee massavliegwiel of een computerstoring. Echter computer geeft geen enkele storing. Auto blaast ook nauwelijks zwarte lucht auto. Geeft je gas bij 1.900 toeren dan schiet de verbruiksmeter van 5.0 naar 15.0, echter hij doet er niets mee. Hij begint te klapperen/schokken. Bij 2.600 toeren en verder rijdt hij weer als een speer. Motor loopt stationair perfect. Nokkenas ziet er nog perfect uit. Wat kan dit nog zijn ??????HELP ?
18 jaar
ga nou niet zomaar onderdelen in het wilde weg vervangen, dat die bdp sensor niet het probleem was had ik je ook kunnen vertellen (had men ook moeten weten) namelijk een sensor is stuk of goed, er is geen tussenweg, het moet iets heel simpels zijn? kan ook niet anders voor dat men begon aan het vervangen van de riem was de auto naar behoren TOCH?? lijkt mij dan ook niet dat nu in éénkeer het 2-massavliegwiel de oorzaak zou kunnen zijn? dit is onmogelijk. en is het probleem ook niet...
paul,
pomptiming dynamisch gecontroleerd?? (met diagnosekast, vagcom o.i.d)
Paul,
Auto reed perfect voordat de beurt gedaan werd en de distributieriem werd vervangen. Jij geeft aan het moet is simpels zijn. Noem s.v.p. eens een paar simpele dingen, naast de zaken die al gedaan zijn ? Op de vraag pomptiming dynamisch gecontroleerd kan ik als leek slecht antwoord geven. Zowel bij Hans Weys als bij JD Engineering is er gereden met een klein openklapbaar kastje op de bijrijdersstoel ? Er is ook gemeten aan de verstuivers !
Gr. Koen
18 jaar
ik zit te denken aan of een slechte stekkerverbinding of de (druksensor stekker?) in de inlaat, ook een EGR-klep kan dit soort storingen veroorzaken, laat men ook de magneetventiel (len) eens onder de loep nemen, in dit soort zaken moet men het zoeken...
men heeft het front in de service-stand gehad om de riem te kunnen vervangen, het zou goed kunnen dat het daar ergens is mis gegaan? bv, een draad/kabel losgetrokken?
paul,
Hallo betrokkenen,
Gisteravond bovenstaande zaken nog doorgegeven aan Hans Weys. Dank voor de reacties ! Gisteravond auto weer de brug op. Het volgende geconstateerd: Auto start perfect, loopt perfect stationair. Als hij vrij loopt komt er bij 1800 toeren een resonantie in de motor. Deze houdt aan tot 2800 toeren en verdwijnt dan. Hans Weys trekt hieruit de conclusie dat het toch in de koppeling/2 massavliegwiel zit. Of dit juist is weten we maandag a.s. !
18 jaar
Typisch alleen dat het zich dan openbaart na het demonteren van een D-riem..... Zou wel heel erg toeval zijn; maar ja de wonderen zijn de wereld nog niet uit.
We horen wel wat er uit komt na het demonteren van de versnellingsbak.
Hallo, d-riem is vervangen, grote beurt en APK. Misschien heeft het iets met de roetmeting te maken. Vol onbelast draaien kan misschien de genadeklap zijn geweest ! Jos uit Uffelte heb ik ook nog even gesproken. Hij gaf aan ooit bij een soortgelijk verhaal de spanrol nogmaals vervangen te hebben en het was opgelost. Misschien ook nog een puntje van aandacht.
18 jaar
[quote=koencarla]Hallo betrokkenen,
Gisteravond bovenstaande zaken nog doorgegeven aan Hans Weys. Dank voor de reacties ! Gisteravond auto weer de brug op. Het volgende geconstateerd: Auto start perfect, loopt perfect stationair. Als hij vrij loopt komt er bij 1800 toeren een resonantie in de motor. Deze houdt aan tot 2800 toeren en verdwijnt dan. Hans Weys trekt hieruit de conclusie dat het toch in de koppeling/2 massavliegwiel zit. Of dit juist is weten we maandag a.s. ![/quote]
tis allemaal gok werk? is er nu niemand die nadenkt?? je brengt je auto naar een garage voor vervanging distributieriem, en vervolgens schokt de auto en gaat men het 2-massavliegwiel verdacht maken, zo lust me er nog wel een paar!!! als je maar in het wilde weg gaat vervangen vind je het vanzelf een keer, maar daar ben je natuurlijk geen monteur voor?
ze kunnen me veel wijsmaken, maar dit soort sleutelwerk kan ik niet verkopen? en zal en is bij mij ook nog nooit voorgekomen... persoonlijk zou ik me er zelfs voor schamen.
paul,
Paul,
Ik begrijp je reactie. Echter andere opties zijn toch uitgesloten. Alles wat genoemd is, is bekeken en blijkt het niet te zijn. Waar zou bij jou dan nu de volgende stap zijn. Of twijfel je eraan of e.e.a. goed bekeken is ?
18 jaar
Koen, ik denk dat ik de oplossing voor jou heb: Neem kontakt op met Paul Kelder, Die heeft verstand van VAG voertuigen alleen werkt hij op de no nonsens wijze! Ik weet uit ervaring dat wanneer Paul niets vind je het zelfde betaald, dus ook niets! Hij werkt op het z.g. no cure no pay basis. Ga nou niet in het wilde weg alle onderdelen lopen vervangen, want daar wordt je alleen maar arm van. Wil echt niet een relatie verstoren tussen klant en garagebedrijf, maar probeer alleen helder met een oplossing te komen. Mail hem eens, dan weet je meteen waar je aan toe bent, het adres vind je in de linker kolom, succes,
Sytze
[quote=koencarla]Paul,
Ik begrijp je reactie. Echter andere opties zijn toch uitgesloten. Alles wat genoemd is, is bekeken en blijkt het niet te zijn. Waar zou bij jou dan nu de volgende stap zijn. Of twijfel je eraan of e.e.a. goed bekeken is ?[/quote]
ik reageer zo, teneerste om dat ik het sneu vind dat men jou met kosten op gaat zadelen (bdp sensor,2-massavliegwiel ect ect,) die totaal geen betrekking hebben op het probleem, indien men de werking kent van een 2-massavliegwiel kan men nagaan mocht deze stuk of slecht zijn deze geen schokken kan veroorzaken in het vermogenverloop van het voertuig.. maarjaa met oogkleppen oplopen lost echt dit probleem niet op...
ervaring is slechts een optelsom van (alle) gemaakte fouten uit het verleden....
paul,
Paul,
Dank voor deze betrokkenheid. Je reactie is helder. Ik ga e.e.a. opnemen met H. Weys. Wat is je telefoonnummer/adres ? Mail het even: koencarla@planet.nl
18 jaar
Blijf HELDER, mail KELDER.......
18 jaar
Voordat je grote kosten gaat maken, doe dan eerst het simpelste wat er bestaat....
Haal je slang van je egr klep en dop deze slang ff af met een boutje m5 ofzo...
ga rijden en probeer eens een stuk goed gas te geven ( bijv een stuk 110 in de 3e versnelling rijden)
Ik ga er vanuit dat door de roetmeting er veel kool e.a. mee is gekomen in je inlaatspruitstruk. Dit zelfde schokken en tevens weinig vermogen komt heeeeel vaak door een niet of slecht sluitende EGR klep !!!
gr sander
18 jaar
Beste forumleden,
De oplossing is gevonden ! Het was niet de LMM, EGR-klep, inlaatslang, druksensor, kabelboom naar de verstuivers en ook niet het 2 massa-vliegwiel (heel goed paul!)
Maar.......de dieselpomp die de pompverstuivers voorziet van brandstof. De dieselpomp leverde niet de hoeveelheid brandstof die nodig was ! Hans Weys heeft de druk die deze pomp tot stand bracht gemeten door er iets tussen te bouwen en kwam er op deze wijze achter dat deze pomp niet de benodigde bar's produceerde die hij zou moeten. Revisiepomp erin en lopen als een zonnetje. Waarom de pomp kapot gaat na of tijdens een riemwisseling en/of grote beurt blijft een raadsel. Op drie forums heb ik nergens iets gelezen over een defect in deze pomp ! Wel over de dieselpomp bij oudere auto's zonder pompverstuivers. Waarom bij mij deze pomp dan wel kapot gaat ? Ben erg blij dat e.e.a. opgelost is en kan donderdag a.s. gelukkig met eigen auto naar Italië. Alleen het vakantiegeld is inmiddels al uitgegeven.
Allemaal bedankt voor de ondersteuning !
Gr. Koen Peeters
18 jaar
Ik ben blij te lezen dat jouw MECHANISCHE probleem gevonden en opgelost is.
Hoe zit het nu echter met het financiele gebeuren? Draai jij nu gewoon voor ALLE kosten op....?
Ik kan me voorstellen dat jij niet ALLES voor 100 % hoeft te betalen.
Zoja, dan vraag ik me af hoe het gesteld is met de VW kennis van die monteur. Had hij je ook wel een nieuwe motor kunnen laten plaatsen, was je probleem OOK opgelost geweest....
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar