Goede avond,
Momenteel rijden we met een crafter uit 2010 als camper. Het is absoluut geen dagelijkse auto,
Redelijk vanaf het begin dat we deze omgebouwd hebben (twee jaar terug) wilde het stationeer motortoerental wel eens een stuk verhoogd zijn, aangezien het een semi automaat is weet de automaat niet altijd hoe hij dit toerental met interpreteren wat zorgt voor een sloppy shift/clutch
Dat gezegd hebbende zijn we weer verder in de shit geraakt:
Opeens gaat het lampje roetfilter branden en hebben we te maken met beperkt vermogen
P2458 is af te lezen uit ons goedkoopste obd model. Aangezien wij hier zelf niet veel mee kunnen is deze aangeboden bij de volkswagen,
Eerste neus en lippen diagnose roetfilter vol
Nieuw replica filter geplaatst,
Vervolgens terug na de garage voor het inleren, blijkt dat de tempraturen op het roetfilter niet hoog genoeg wordt om deze in te leren
Spruitstuk 198 graden (prima moet 170 zijn)
Sensor 1 164 graden (fout moet minimaal 170 zijn)
Sensor 2 154 graden
Nu is onze vraag,
-wat zorgt er voor dat we de tempratuur niet hoog genoeg krijgen in het roetfilter?
-waarom heeft de crafter vaak met een verhoogd toerental gereden?
Tempratuur opnemer/sensor 1 & 2 zijn uiteindelijk vervangen nadat de roetfilter niet de oplossing bood.
Ik overweeg momenteel alle oude onderdelen terug te monteren, roetfilter/sensoren om vervolgens opnieuw te beginnen met diagnose. (Sensor 1 is tijdens het proberen om in de regeneratie modus te raken gewisseld met de oude en visa versa zonder verschil)
Ik ben benieuwd naar jullie advies
Groet Guus en Rianne
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
geen ervaring mee maar heb gehoord dat replica filters niet alles zijn. Ik doe bij de ducato campers altijd het roetfilter laten reinigen.
Het lijkt er op dat het probleem zich al eerder voordeed, thnx voor jouw reactie!
2 jaar
Een verstopt roetfilter kun je softwarematig laten regeneren, heb ik laatst ook bij een crafter/transporter gedaan middels vcds. Af en toe een lange rit en flink toeren maken kan dit voorkomen. Ik kom dit vaker tegen bij moderne diesels die rondje om de kerk rijden.
Ik ben bekend met het rijden van Diesel, bij de VW kregen ze regeneratie niet gestart omdat de auto niet aan alle voorwaarden voldeed. Toen was het eerste advies een nieuw roetfilter plaatsen. Ben bang dat er nog een ander kwaaltje is wat ons dwars aan het bomen is.
2 jaar
Is de druk verschil sensor van de roetfilter in orde, deze gaan ook wel eens stuk, dan krijg je de regeneratie ook niet gestart.
Deze is gecontroleerd, volgens de garage in orde bevonden.
2 jaar
Hallo, is de Crafter vorzien van een adblue systeem ?
Groet Jan227
Hij is inderdaad voorzien van adblue, deze was echter uit geschreven. Nu de ecu is geupdate doet de adblue weer lekker mee.
2 jaar
Inmiddels is de oorspronkelijke roetfilter met sensors terug gemonteerd en gaat nogmaals voor diagnose naar dezelfde garage,
Dit omdat:
(Monteur)
De eerste keer werd het snel afgedaan met verwissel maar de roetfilter. (Replica gemonteerd zo goed als orgineel)
(Monteur)
Bij het inleren van het roetfilter bleek dat de tempraturen niet bereikt werden van beide sensoren op het roetfilter,
(Monteur)
Herstel advies sensoren bedrading checken en eventueel nieuwe sensor.
(Werkplaats chef)
Uiteindelijk wordt de tempratuur van de eerste sensor voor het roetfilter niet warmer dan 163 graden. Om de regeneratie op te starten is een minimale tempratuur nodig van 170 graden.
Kortom het terugbouwen is gedaan met overleg van de wpc, hij wilde graag zien wat de tempraturen doen met zijn oorspronkelijke roetfilter.
Wordt vervolgd, mocht je nog tips hebben of vragen die ons verder helpen dan zien we die graag!
Rianne en Guus
2 jaar
Hallo, is na de software update nog geprobeerd een regeneratie van het roetfilter uit te voeren ?
Groet Jan227
Jazeker, dat is geprobeerd. Echter zat er op dat moment al een replica roetfilter in. (Volgende week wordt de bus weer aangeboden, ben benieuwd wat er uit komt)
2 jaar
Dag allen, vandaag is er nogmaals 3 uur energie ingestopt. Aangezien de crafter niet echt melde wat het probleem was. De uiteindelijke oplossing was: Zoals op de afbeelding weergeeft de berekende asmassa hoger ligt (24 gram) tov van de gemeten waarden (2.4 gram) deze waarde wijkt te veel af waardoor hij in de noodloop bleef. Wellicht is det veroorzaakt tijdens het eerste garage bezoek.
Kortom de berekende roetmassa is gereset, en het probleem verholpen.
De laatste 2 maanden voor dat de storing optrad heeft deze enkel korte stukken gereden waardoor hij het regeneratie proces niet kon afmaken. Hij had enkel een juiste regeneratie nodig.
Daarmee wil ik graag de vraag sluiten. Dank voor jullie hulp
2 jaar
Side note: Doordat de berekende asmassa niet klopt brak hij alsnog de regeneratie af. Nadat deze waarde was gereset was alles in orde.
2 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Crafter of stel zelf een nieuwe vraag.
2 jaar