auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Golf III : Olie in de verdeelkap

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 AEE

Hallo,

Ik zag laatst dat er een aardig hoeveelheid olie uit mijn verdeelkap kwam.
Het is een 1.6 AEE motor uit 1997.
Nou heb ik al wat opgezocht en ik denk dat het een oliekeerring is van de ontsteking.

Kan iemand dit bevestigen ?

Kan ik dit makkelijk zelf oplossen of moet ik langs de garage hiervoor ?
Kan het kwaad om hiermee door te rijden ?

Wat voor keerring heb ik nodig ?
Deze misschien?: http://shop.bolku.nl/product_info.php?cP...

alvast bedankt !

Geplaatst door

marco008 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Marco zorg voor een goede carter-ontluchting . Er moet een lagere dan atmospherische druk in het carter zijn .Er zit wel een soort van afdichting in maar het is geen keerring in de ontsteking. Ook is er vaak een gaatje aan de onderkant om de olie er uit te laten lopen. Dikke slang naar het filter maar nog belangrijker is de dunne vanaf het kleppendeksel. Reinigen en doorblazen. Succes.

Punt 65
badge

14 jaar

Kan iemand mij laten zien welke slang dit is. De dikke slang naar het luchtfilter weet ik waar hij zit.
Maar de dunne slang, welke is dat dan ?

Zijn er misschien nog meer mogelijke oorzaken ?

bvd

marco008 0

14 jaar

niemand ? ....

marco008 0

14 jaar

Marco deze dunne zit meestal aan het kleppendeksel vast naar het inlaatspruitstuk . Groeten.

Punt 65
badge

14 jaar

Waarschijnlijk vind je deze dunne slang niet en heeft hij er gewoon maar ene, zie ook :

[url=http://img203.imageshack.us/i/80270725.p...][img]http://img203.imageshack.us/img203/27/80...[/img][/url]

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Dus de carterpan en de slanger die er naartoe leiden moeten schoongemaakt worden ?
En misschien ook het motorblok van binnen ?
Hoe kan ik dit het beste doen?
Ik zie dat mensen een soort van reiniger gebruiken of zelfs dat de hele pan eraf gaat om hem te reinigen in de vaatwasser :P

marco008 0

14 jaar

De carterpan in de vaatwasser reinigen ? Lekker hoor als je erna je borden weer erin legt :)

Je kan een reinigings middel van Forte gebruiken, is enkel te koop bij garage's en kost zo'n € 23,50 per fles.

Verder zou je de carterpan eventueel kunnen demonteren om de boel beter schoon te krijgen ( vast gekoekte zooi )

Ook de slang van de carterventilatie kun je eens bekijken, zit deze ( gedeeltelijk ) dicht ? Maak hem dan ook schoon, gooi de Forte in de olie, laat hem 45 min lopen en tap de olie af, vervang olie en filter.

Heb je ook speling op het asje van de ontsteking ? Zo ja, kijk waar dat door veroorzaakt word en verhelp het, dan zou de olie lekkage in de ontsteking ook wel weg zijn.

Een keerring zit er niet in, wel een rubber o-ringetje.

stefan84 0

14 jaar

Nogmaals, erg bedankt voor alle antwoorden !
Ik ga proberen de carterpan eronder uit te halen bij een zelfsleutelgarage hier in de buurt.

De verdeelkap en de rotor zijn 2 weken geleden vervangen, dus ik ga er vanuit dat het niet aan de ontsteking zelf ligt.

Nog 2 vragen:
1. Heb ik een nieuwe carterpan pakking nodig ? ( ik lees verschillende verhalen over pakkingen of een afdicht-pasta ertussen )
2. Moet dan ook een gedeelte van de uitlaat ( spruitstuk ) gedemonteerd worden ?

marco008 0

14 jaar

Marco,

Ik gebruik vaak gewoon vloeibare pakking, wel de pasvlakken goed schoonmaken, dan wat vloeibare pakking van bv lock-tite gebruiken, en boven als onder aanbrengen, de originele pakking laat ik dan zitten mits deze niet kapot is, wel even schoonmaken.

Indien de uitlaat voor langs de motor loopt, dus onder de carterpan door, dan moet deze los gehaald worden, anders kun je hem mooi laten zitten, de olie even aftappen, boutjes los draaien en de carterpan heb je in je hand, is opzich zo gebeurt.

Een put of brug ter beschikking is natuurlijk ideaal, mocht dat niet gaan, kun je hem ook op bokjes rijden maar dan moet je eronder liggen..

Succes..

stefan84 0

14 jaar

ik zou toch niet zoveel werk zoeken ik zou als eerste inderdaad de ontsteking onder handen nemen als dit asje teveel speling heeft gaat hij lekken dus als eerste ontsteking want daar zit de lekkage en rotor en verdeelkap heeft niks met deze lekkage te maken

Ik ga vandaag kijken of ik wat schoon kan maken.
Ik laat een garage vandaag in elk geval kijken naar de evt. speling op het asje van de ontsteking.
Jullie horen nog van me wanneer ik weet wat de oorzaak was !

Bedankt
Marco

marco008 0

14 jaar

De oplossing gevonden !
Het was toch speling op het asje van de ontsteking.
Het schijnt dat de complete onsteking nu vervangen moet worden.
Gaat me weer iet van 100 euro kosten.
Of heeft iemand er nog eentje op de plank liggen voor een AEE motor voor een schappelijk prijsje ?

Mvg
Marco

marco008 0

14 jaar

Marco; speling zit er altijd in want het is een glijlagertje. Het 1400 model had een iets andere ontsteking met een steunplaatje met lagerbusje onder de rotor,dat sleet zo ver uit dat de rotor de kap raakte maar het asje lekte niet.!! Heb je de ontluchting gedemonteerd en doorgespoeld ? Volgens mij zat er aan de onderkant van het luchtfilter nog een vacuumslang en hoeveel olie zat er in het luchtfilter.? Werkt die rubber klep nog. Groeten.

Punt 65
badge

14 jaar

Ik heb de ontluchting nog niet nagekeken.
Wel heeft er ooit wat olie in het luchtfilterhuis en luchtfilter gezeten.
Dat heb ik toennertijd een keer schoon gemaakt.

Wat bedoelen jullie met de ontluchting?
Er zit een slang van het luchtfilterhuis naar de ( carter ? )
Die slang moet ik doorspoelen ? waarmee ?
Waar zit de rubber klep die je noemt ?

marco008 0

14 jaar

Ik gok toch nog altijd op de ontsteking, de olie komt er niet vanzelf in en kan goed komen door de speling die aanwezig is, ff voor de duidelijkheid, hoe heeft hij speling ? Van boven naar beneden om het zo maar ff te zeggen ?

Zou eens op de sloop kijken of op MP, daar vind je ze makkelijk voor de helft..

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Mijn garage dacht ook dat het door speling op het asje kwam...
Ik heb een complete onsteking gevonden !
Maar ik weet niet zeker of dit de goede is:

http://link.marktplaats.nl/359361362

Er staat een typenummer op: 023 752 1050.
Is aan dit nummer te zien of hij op een AEE motor past ?
Ik kan hem namelijk overnemen voor 30 euro
Help me snel alsjeblieft :P

marco008 0

14 jaar

Deze zou erop moeten zitten nu : 030 905 205 AB

Het nr die je noemt zit bv op een 1.3 AAV Polo en op de VW motor, hij ziet er hetzelfde uit en waarschijnlijk kun je die gewoon nemen, markeer hem even voor je hem eraf haalt, zo kun je hem erna mooi gelijk terug zetten, anders even met de stroboscooplamp afstellen..

stefan84 0

14 jaar

Hallo iedereen,

Ik heb inmiddels een nieuwe (2e hands) onsteking gekocht op een sloperij.
Hij word er zo snel mogelijk opgezet. Dan zullen we zien of dat het was.

marco008 0

14 jaar

Het lag inderdaad aan de ontsteking zelf. ( altans, er zat speling op het asje )
Er zit nu een nieuwe op en na een week nog geen druppeltje olie te ontdekken.

bedankt allemaal.

marco008 0

14 jaar

Marco leuk dat het zin heeft gehad, bedankt voor het bericht.

Punt 65
badge

14 jaar

Inderdaad, bedankt voor de feedback!

stefan84 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.