Volkswagen Golf III: Stroef schakelen

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1800 66kW

Hoi allemaal,

Wij hebben een z.g.n. 020 versnellingsbak met Castrol TAF X 75W90 olie.
Castrol adviseert om de x aantal km de olie te vervangen.
De versnellingsbak schakelde echt helemaal probleemloos, maar na de laatste verversing met dezelfde olie, schakelt de bak bij een koude auto echt nog steeds prima.
Als de auto warm wordt, we zitten nu in het snikhete warme zuiden, dan gaat het schakelen in de 2 en 4 versnelling enigszins stroef.
Het schakelen gaat zonder gekraak, maar zoals gezegd stroever dan wat we gewend waren.

De bak lekt niet, de schakelstangen zijn ingevet et cetera.
De olie is er via het gat van de achteruitrijschakelaar ingegaan, ongeveer 2 liter.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?

Met vriendelijke groetjes Martina

Martina

Geplaatst door Martina (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

1,9 l zou er in moeten volgens de olie-site . Het vulgat zit aan de zijkant links inbus 17. Volgens een collega kenner mag de olie een cm onder de rand van dat vulgat. Probeer het uit. Succes.

Martina (0), 13 jaar geleden

Hoi Punt,

Een 020 versnellingsbak, zit iets gekanteld aan het blok geplaatst.
Als je de olie eruit laat lopen en je vult zoals jij zegt bij via de vulplug aan de zijkant, dan gaat er zelfs geen 1.9 liter in.
Voordat je überhaupt op 1.5 liter zit, loopt de olie er alweer uit.
En dan zit er echt veel te weinig in.
Wij hebben deze tip gehad van een VW dealer in Badhoevedorp, deze doen dit ook altijd zo.

Maar denk jij, dit proef ik uit je bericht, dat er te veel olie in zit en dat dit het stroefschakelen zou kunnen verklaren??

Groetjes Martina

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Wat zou het anders kunnen zijn. Die olie mag schuimen dus wat minder kan het probleem niet zijn maar wel te veel. Groeten.

Martina (0), 13 jaar geleden

Hoi Punt,

Bedankt voor je reactie, maar te veel kan er niet inzitten, we hebben via het gat van de achteruitrijschakelaar met een klein beetje morsen ongeveer 1.9 liter in de bak laten lopen.
En volgens de dealer mag er 2 liter in.
En ja wat zou het anders kunnen zijn, dat vraag ik juist aan de deskundigen hier.

Groetjes Martina

peter139 (0), 13 jaar geleden

wat bedoel je met stroef schakelen? moet je hem echt met geweld in de versnelling duwen? Voelt het net alsof de versnelling er net niet in wil?
De schakelstangbusjes (met name de dikke ronde) slijt. Met sleutel 12 kun je het een en ander nog iets bijstellen waardoor schakelen wel weer soepel gaat. Is het echter te ver versleten dan zou je een revisiekitje moeten kopen.

Dit heeft echter niks met de olie te maken aanbevolen voor moeilijk schakelende bakken is meestal 75w85

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Als het schakelmechanisme uit gesleten is, pas dan op om de stelbout los te draaien, soms kost het dan veel moeite om hem weer goed afgesteld te krijgen, als het uitgesleten is lukt het vaak niet, dan gaat hij na het stellen bv niet meer de achteruit of de 5 in..

Heb het laatst ook nog gehad, schakelmechanisme was uit gesleten bij de bak, dat was even niet meer voorradig, toen de kogel / kom onder de pook vervangen maar daarvoor moet de schakelbak eraf en dus ook de stang los gedraait worden, na het monteren was het even klooien om de boel weer goed te krijgen door de speling die aanwezig was bij de bak.

Je hebt trouwens meerdere soorten hierin, een paar type's met schakelstangetjes maar ook de kabel uitvoering maar die heeft daar geen last van uiteraard.

Gr Stefan

Martina (0), 13 jaar geleden

Hoi Peter,

Bedankt voor je reactie Peter.
Nee hoor Peter, we hoeven het niet met geweld te doen, maar wat we raar vinden, is, dat bij een koude motor of bij een relatief korte rit, de bak als een zijtje schakelt.
We zitten zoals gezegd in het snikhete zuiden en als we hier een iets langere rit maken, dan gaat het schakelen op den duur iets stroever.
Het is dan net of er iets een beetje vacuüm trekt (een kleine weerstand) en dan met name in 2-3-4.
Misschien hebben jullie nog enige suggesties??
En ook Stefan weer bedankt voor je reactie.
Sorry voor de late reactie, maar we zijn met vakantie.

Allemaal weer een beetje rustiger geworden na de kraker gisteren????

Groetjes Martina

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.