De garage heeft deze auto (van mijn zoon) afgevuld met 5W30 long life olie in plaats van "gewone" 5W40. Volgens de garage zou hij nu pas na 30.000 km weer moeten verversen.
Ik dacht ooit eens op het forum gelezen te hebben, dat deze olie niet voor deze motoren geschikt is (te dun). Vandaar mijn vraag of deze olie kan blijven zitten of dat hij terug moet naar de garage om te vervangen voor 5W40 olie. En als het kan blijven, dan pas na 30.000 km verversen of gewoon bij 15.000?
Alvast weer bedankt!
groet
a3
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De olie is te dun en laat hem vervangen voor 5w40. Voor de wintermaanden had het nog gekund!
Castrol geeft 5W/40 EDT1 aan, Valvoline 5W/30 volsynth, olie kan blijven vlg mij, maar zoek even in de topics hierover verder voor de zekerheid en evt info bij dealer
het kan er prima in, echter het is gewoon te duur voor dit type motor....het hoeft er nl niet in..en waarom autorijden duurder maken dan het al is?
deze motor kan nog steeds prima de goedkope 10w40 in.
overigens, olieverbruik met de longlife olie is vrij normaal, laat hem dus regelmatig naar het olie pijl kijken als hij van plan is deze olie te laten zitten.
Hallo,
Longlife is perfect voor alle TDI van VAG-groep. Het is mogelijk om er 30000km of 1jaar mee te rijden onder normale gebruiksomstandigheden. Ga je over deze termijn wordt het gevaarlijk... Ze verliest sneller haar smerende eigenschappen dan "normale" olie.
Gevolgen zijn dan onomkeerbare kettingrek van bv aandrijving oliepomp. Opgepast dus!
Ja, en wat is dan uiteindelijk je "winst".....??
Een oliefiltertje.........
Nou nou nou......
Ben het met Arie eens, 10W40 doet het ook goed.
Bovendien is het overschakelen naar Longlife, wanneer al langere tijd "gewone" olie is gebruikt, niet aan te raden volgens VW.
Daarnaast is het onnodig duur indien het blok ook nog wat olie verbruikt.........
16 jaar
Reden waarom garages overschakelen naar Longlife is om maar 1 olie te moeten gebruiken voor het ganse gamma. Beperkt de kost aan opslagtanks, vulsystemen en voorkomt fouten door techniekers. Dat is alles. O.K. het is duurder, maar het kan er langer in. Trouwens, je garagehouder kan de prijs democratisch houden omdat hij een grote hoeveelheid afneemt van de leverancier. Ik zei wel: kan!
Heb in mijn audi 80 TDI nu ook longlife zitten sinds 15000km... Heeft 185000km en heb nog geen druppel moeten bijvullen. Perfect! Ach, het kan en dat was toch "A3" zijn vraag...
[quote=joëlcotech]Reden waarom garages overschakelen naar Longlife is om maar 1 olie te moeten gebruiken voor het ganse gamma.[/quote]
De vraag is, komen longlife olieén wel tot hun recht ? In mijn ogen alleen interessant indien er achtereen veel lange stukken worden gereden. Vele garages nemen juist afscheid van longlife olieén slechts dealers houden het hoog in het vaandel, een stukje omzet en normen door de importeur opgelegd tellen zwaar mee....
Gr. paul
Rijd reeds bijna 300.000 km op normale 10W40 met nagenoeg geen olieverbruik.
Waarom zou IK longlife gaan gebruiken zodat de garagist het "makkelijker" krijgt?
Longlife is een luchtballon. Is een religie.
Je gelooft erin............ of je bent er te nuchter voor.........
16 jaar
Voorbeeldje? Toen we de "melkzee" hadden, was daar ineens Joris Driepinter. Toen de "Boterberg" zich aankondigde, "moesten" we allemaal aan de ECHTE boter, nu de Longlife olie er is..............
Juist, vul zelf maar in.
En mocht je nog niet oud genoeg zijn om Joris Driepinter te kenne, Google dan maar eens en vraag je af of je overeenkomsten ziet.......
Ennuh........... we praten hier tochover SLECHTS een 66 Kw blokje???
Je kunt natuurlijk OOK stikstof in je fietsbanden pompen. Zal OOK wel een verklaring voor zijn..............
16 jaar
zeker santa.....door die stikstof in de fietsbandjes...worden de bandjes minder heet, daardoor rollen ze lichter en slijten ze minder snel bla bla bla bla....
als de sodemieter afvullen die fietsbanden met stikstof...alleen maar voordeel..
daarna de ketting van je stalen ros nog even smeren met de speciale longlife olie..ben je daar de eerste 30dkm ook weer vanaf.
Het grootste nadeel van deze 30.000 km beurten.
De auto komt te weinig binnen, iedere 15.000 km beurt (kleine beurt) vind je haast wel iets, een kapotte lamp, of aandrijfas-manchet (als je daar nog 15.000 mee doorrijdt kan je op zeker de homokineet vervangen), of remmen versleten, of slechte banden enz. enz. en dit alleen maar door een visuele controle.
Dus goedkoop is uiteindelijk duurkoop.
concreet :
Maak het autorijden niet duurder dan het al is.... Onder normale rijomstandigheden kan een 10w/40 prima worden toegepast.
Voorlopig lopen er meer motoren stuk door te weinig, dan door verkeerde olie.....................
Gr. paul
Bedankt allemaal voor de reactie. Olie kan er gewoon in blijven. Naast jullie reacties ook vermeld op wiki.tdi en vandaag ook door een dealer bevestigd.
Overigens nog ter info: verversen was uitgevoerd door een universele garage en qua prijs scheelde het nog geen euro per liter. Sterker nog: hij was nu goedkoper uit omdat er 4,5 ltr gerekend werd en de voorgaande keer 5 ltr. (Zelfde garage, zelfde merk olie).
16 jaar
Is je auto wel geschikt voor longlife olie?
16 jaar
Daarbij is de smeerfilm van een 5w40 of 10w40 ook nog eens hoger dan van een 0/5w30.
Als er op de motorafdekplaat een sticker zit met QC1 of achter op de sticker onder de mat in de kofferbak dan is deze motor geschikt voor longlife interval.
De boordcomputer zal ook omgezet moeten worden zodat deze niet na 15000 of 12maanden de melding service geeft.
Longlife betekend maximaal 30000km of 2jaar, maar de computer bepaald afhankelijk van rijstijl enz wanneer de olie ververst dient te worden.
[quote=golf86]Is je auto wel geschikt voor longlife olie?[/quote]
In 1998 waren er nog geen longlife wagens. De olie mag erin blijven, maar je moet toch op 15 000km verversen... Het longlife concept is meer dan alleen olie.
16 jaar
Update:
Men had het idee, dat de motor veel meer vreemde bijgeluiden begon te maken dan ooit tevoren, dus de long life olie is vervangen door de standaard voorgeschreven olie. Weer een paar tientjes kwijt (andere garage geweest), maar ook de bijgeluiden kwijt.
groet
a3
16 jaar
Zijn er dan geen voordelen aan die longlife olie?.
Het zal zijn smerende eigenschappen wel over langere tijd behouden toch?.
Het heet toch niet voor niks longlife olie, een 10w40 hoef je geen 30.000km te laten zitten, dan is het net water.
Als je met een diesel 30.000km per jaar rijd, is het toch een voordeel dat je een keer per jaar naar de garage moet?.
En als lease rijder vind je dat alleen maar een voordeel lijkt me.
16 jaar
Longlife is alleen interessant indien er dagelijks lange stukken worden gereden. voor korte stukjes komt longlife-olie niet tot z'n recht.
Gr. paul
Dus alleen gebruiken indien voorgeschreven en bij het maken van veel kilometers per jaar.
Komt het volgens mij op neer.
Gr .peter
Reken het allemaal maar eens uit. Het enige wat je qua geld bespaart met longlife is een..........
oliefiltertje.
Voor de leaserijder, zou die ene dag extra (nou ja, dag.....??) nou zo'n onoverkomelijk bezwaar zijn?
En zodra het torretje olie begint te nemen, zou ik prettig snel overschakelen op "normale" olie vanwege de literprijs.
In mijn ogen is die hele hetze van longlife olie alleen maar een verkooptruc om zich te kunnen onderscheiden van de concurrenten.
Nogmaals: reken maar uit wat je FEITELIJK bespaart........ (en dan NIET naar je TOE rekenen...!)
(Let wel, we hebben het hier "slechts" over een 66 kW-blokje.........)
16 jaar
Santa, ik denk ook dat je gelijk hebt, maar ik probeer de filosofie te begrijpen van deze olie.
Buiten het feit dat ook een verkooptruc is.
Het zal toch ongetwijfeld ook met onderhouds intervallen te maken hebben en daardoor zal de samenstelling van de olie anders zijn toch?.
Of met de emissie eisen, deze olie is bijna water om te zien, vind ik.
Dus snelle opwarmtijd i.c.m viscositeit van de olie.
Het is sowieso zonde van het geld om het in auto's te gaan gooien van voor het longlife tijdperk.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar