Volkswagen Transporter: Olie pomp maakt tikkend geluid en aandrijf poelie heeft speling

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5TDI 75kw

Ik was opzoek gegaan naar olie lekkage omdat er steeds een paar druppen olie onder liggen.
Nu heb ik de opvang plaat onder het blok vandaan gehaald zie ik dat het hele blok onder zeiknat is.
Alles schoon gespoten met remmen reiniger en motor starten zie ik geen olie lekkage maar ik hoor de olie pomp wel tikken.
Voelde ik aan de aandrijf poelie van de pomp kan ik hem drie milimeter naar buiten en binnen bewegen.
Is dit slijtage? Tijd voor vervanging? De bus heeft 235000 kilometer gelopen.
Ik las in een ander forum over een lekkage van de retourleiding die van de turbo afkomt?
Waar moet ik kijken als ik die wil vinden?
Zit die leiding onderaan de vulmond ?

mmarkwat

Geplaatst door mmarkwat (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Transporter? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

jan T (10) PRO, 16 jaar geleden

marelon de poeli ik neem aan dat je de krukas poeli bedoelt en ja die gaan wel eens stuk en zeker als je hem zover heen en weer kan halen dan zou ik hen maar vervangen voordat hij geheel stuk is.
wat de lekkage betrefd dat is zo niet te zeggen je zult moeten kijken waar het vandaan komt het kan ook van een keerring komen of van de pakking van de oliepomphuis.

groetjes jan.

Remyhaan (0), 16 jaar geleden

vw-golf.startpagina.nl / prikbord

Snelle oplossingen en geen off-topic.

audia4 (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=Remyhaan]Het tikkend geluid komt van de poelie. Omdat de poelie door het beetje loszitten niet meer perfect haaks op de as zit maakt hij bij elke omwenteling een tik. Als jet zo'n metalen schelp is hoef je die echt niet te vervangen maar de drie of vier schoefjes weer vastdraaien. Dat moet w.s. met een inbussleutel.

Mijn ervaring met inbussleutels is dat je een heleboel hebt van kneedijzer die meteen krom gaan zodra je er kracht op zet. Die moet je dus niet nemen, maar die andere die van wat harder staal is en dus niet krom gaat. Met zo'n inbussleutel maak ik alle schroeven van de poelies los door er een grote verstelbare sleutel op het haakse deel te zetten. Zie foto's.

Als de poelie meedraait lukt het mij steeds dat tegen te houden door die te klemmen met een lijmtang of een dopsleutel op de centrale moer.

[url=http://imageshack.us][url]http://img141.imageshack.us/img141/1959/...[/url][/url]

[url=http://imageshack.us][url]http://img141.imageshack.us/img141/9181/...[/url][/url][/quote]
Je mocht willen dat de poeli van een 5 cilinder 2.5 blok zo vast zit..... Zonder speciaalgereedschap schat ik de kans 0 (nul dus) dat je hem er bij een 2.5 blok af krijgt. De dealer heeft hier een speciale tegenhouder voor die op de motorsteun afstempelt, en een sleutel van zeker 2 meter lang. Zonder brug is het zeker niet te doen. Vastzetten gaat vice versa, nieuwe bout gebruiken en het gigantische aanhaalvoorschrift met hoekverdraaing aanhouden, anders rammelt de boel gegarandeerd stuk.

Kan maar een advies geven om dit op te knappen; zoek een prof.

Tikkend geluid bij de 2,5 dieselblokken is meestal de pen van de vacuumpomp; te testen door de rem bij stationair in te trappen, dan tikt ie een aantal keer harder en dempt daarna weer iets. Het is een rotgehoor, ze worden er wel rustig oud mee.

De olielekkage komt ook langs de krukaspoeli naar buiten, de oliepomp zit hier stijf achter gebouwd, waarschijnlijk moet je hem geheel vervangen.

Remyhaan (0), 16 jaar geleden

www.prikpagina.nl

Snelle oplossingen en geen off-topic.

mmarkwat (0), 16 jaar geleden

Ik heb de auto vandaag naar de garage gebracht en gaan ze daar naar een oplossing zoeken.
Het tikken komt uit de buurt van de stuurbekrachtigings pomp.
Ze zouden even kijken en dan gebeld worden over wat eraan mankeert.
Antwoordt volgt.

mmarkwat (0), 16 jaar geleden

De auto is weer terug en hij is gekeurd voor het volgende jaar.
Er is een nieuwe stuurkogel ingekomen en het tikken kwam van een de distributiepoelie????
Ze hebben er een nieuwe opgezet, die was stuk??????
Ga hem vandaag laten uitlijnen en dan kan ik er voorlopig weer tegen aan.
Bedankt voor jullie reacties.

Remyhaan (0), 16 jaar geleden

De tik kwam dus van de poelie. Gelukkig is het opgelost. Succes ermee.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.