Volkswagen Golf III : Olie temp stijgt naar 124 graden / lagerschaal kapot / Oorzaak ?

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.8

Hallo Collega's

Gisteren avond nog een rit gemaakt met de auto, tot op het laatst niks aan de hand, het laatste stuk over de snelweg even de 180 aangetikt, ik rij de afrit af om vervolgens weer om te keren ivm werkzaamheden op de snelweg, ik rij dus de snelweg weer op en moest 10 km terug rijden, weer heel even de 180 aangetikt maar vond nu wel dat het lang duurde voordat hij over de 180km/h bereikt had, ik op dat moment het gas los gelaten en normaal verder gereden.

Voor ik omkeerde om weer de snelweg op te rijden was de olietemp 102 graden, wel logisch en geen probleem gezien de hoge snelheid, maar toen ik het laatste stuk richting huis reed, gewoon normaal, toen viel me op dat de olie temp bleef stijgen tot 124 graden, ik rij de afrit op en bovenaan trap ik de koppeling in om voor het rode licht te wachten.

De motor sloeg op dat moment af, ik probeerde hem te starten en vond dat hij moeizaam rond wou gaan, even een paar minuten gewacht en toen draaide hij weer rond zoals het hoorde, maar tijdens het starten hoorde ik al de bekende tik, de motor sloeg aan en jawel...klak klak klak..

Heb hem afesleept en thuis neergezet.

De tik komt uit de buurt van de carterpan en zal zeker weten een lagerschaal zijn, maar nu de vraag :

Zou de oplopende olie temp een oorzaak kunnen zijn, of meegespeeld hebben aan dit probleem ?

Zelf denk ik dat het puur slijtage van de motor is, hij liep verder perfect maar gezien de km stand van 305.000 kan het misschien ook hiermee te maken hebben gehad.

De oliedruk lamp ging trouwens niet aan, de motor temp bleef mooi 90 graden, en de olie stond mooi tussen min en max, motor sloeg af zonder reden, na het opnieuw starten was de tik gelijk hoorbaar, gelukkig tikte hij alleen tijdens het starten en niet onder het rijden, en hopen dat ik wat mazzel heb en dat dus niet de krukas ingelopen is.

Maar vraag me af waarom en hoe dat kan, iemand een idee ?

Gr Stefan

Geplaatst door

stefan84 (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Oliekanaal verstopt is een mogelijkheid!

tedkroon 0

13 jaar

tja stefan dat wordt nu een vrijwaring......maar gelukkig heb je de foto's nog.


gr john

Ow nee hoor John, Is niet m'n Golfje 2, maar een Golf 3

Heb een kleine selectie, maar ik wil de oorzaak nog graag achterhalen..en wat dat met de olie temp te maken heeft.

Gr Sefan

stefan84 0

13 jaar

Ik heb nog een vermoeden, toen ik de auto kocht had deze een lekke koppakking, de cilinder stond vol water, na de montage van de kop is de olie afgelaten en hier kwam een grijze blubber zooi uit ( water + olie ) na alles eruit te hebben laten lopen heb ik nog een liter olie na gegooit om te spoelen, toen nieuwe erin gedaan en nu 2000km verder gebeurt dit..

Wellicht zit het olie zeef deels verstopt en is de flow te weinig geweest voor de hoge snelheid op dat moment..

Met een beetje mazzel ben ik voor € 70,- klaar..

Vrijdag haal ik de boel even los om te kijken.

stefan84 0

13 jaar

[quote=stefan84]Wellicht zit het olie zeef deels verstopt en is de flow te weinig geweest voor de hoge snelheid op dat moment[/quote]
Indien dit het geval zou zijn gaat altijd het olielampje oplichten / continu branden.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

13 jaar

Normaal zou je dat wel zeggen Paul, maar stel dat het zeef vies / deels verstopt is, de flow aan de krappe kant is op hoge snelheid, maar de pomp nog net genoeg druk levert om het lampje niet te laten branden, zou dat kunnen volgens jou ?

Of enig idee hoe dit nu kan ontstaan ? Vrijdag zal ik erachter komen wat er nu kapot is gelopen, maar wil ook graag de oorzaak weten, dan wel achterhalen.

Wat ik ook vreemd vond, is toen de motor afsloeg bij het intrappen van de koppeling, hij moeizaam rond ging toen ik hem weer gelijk wou starten, na even gewacht te hebben was dit over, net alsof er iets stroef liep / uitgezet was van de warmte, wat het moeizaam rond gaan verklaarde.

Gr Stefan

stefan84 0

13 jaar

UPDATE..

Carterpan verwijderd en zoals ik al vermoede, slijpsel erin en stukken metaal deeltjes, drijfstang lager van cilinder 3 zat compleet vast gevreten op de krukas, na 15 min lopen pielen uiteindelijk de lagerschalen eraf gekregen, resultaat : Krukas niet ingelopen!! Gelukkig!

De Overige lagerschalen hadden ook al verre slijtage opgelopen, maar ik denk dat dit door de hoge km stand komt.

Gelijk de oliepomp eraf gehaald en gedemonteerd, in de pomp was niks te zien, ook de tandwielen hebben geen speling, alleen een hoop slijpsel in het zeef, ook kwam ik een stukje klinknagel tegen, waarschijnlijk in het verleden van de distributie geleider.

Pomp, zeef en carterpan zijn mooi schoon gemaakt, morgen een set drijfstanglagers, olie en filter halen, maar nu de vraag....

Hoe kan het nu zijn dat de olie totaal verbrand is ? Hij ruikt echt compleet verbrand en zit er nog maar net 2000km in ????????????????????

Zoals ik reeds aangaf heb ik normaal met de wagen gereden, enkel de laatste dag even gas gegeven op de snelweg, en ook nog maar een paar seconden, er zit trouwens een half synthetische 10W40 in..

Je kunt dus zeggen dat hij kapot is gelopen vanwege een gebrek aan smering / olie kapot en niet door een verstopt zeef. Ik ga morgen voor een 5W40.

[url=http://img177.imageshack.us/i/dsc00745b....][img]http://img177.imageshack.us/img177/4765/...[/img][/url]

[url=http://img201.imageshack.us/i/dsc00746k....][img]http://img201.imageshack.us/img201/19/ds...[/img][/url]

Gr Stefan

stefan84 0

13 jaar

"krukas niet ingelopen" zeg je......Maar is ie nog wel rond? En hoe is het met de rondheid van de drijfstang? Als ik die lagers zo zie, heeft die drijfstang flink staan beuken en maak lijkt het me dat die drijfstang nooit meer rond is......... Zet er eens een micrometer op. Van de lagerschalen is niet veel meer over. Lijkt me niet dat dat goed blijft gaan met alleen maar nieuwe schalen.
Controleer in ieder geval het oliekanaal in de krukas of deze niet (half) verstopt zit.

Gr.

Petje57 0
badge

13 jaar

Van het oliekanaal in de krukas is niks te bekennen en is 'open'

De lagerkappen hebben ook ( vreemd genoeg ) geen schade.

Wellicht een beetje mazzel gehad en is het getik begonnen tijdens het starten en niet tijdens het rijden.

Maar hoe verklaar jij die verbrande olie op 2000km ??

Gr Stefan

stefan84 0

13 jaar

In principe behoort de stalen dele niet beschadigd te zijn indien je op tijd gestopt ben. De schalen bestaan uit een dun laagje Tin/antimoon, koper en zacht staal. De krukas tappen en drijfstang boringen zijn gehard/veredeld. die kunnen wel wat hebben.

Volgens mij heb je plaatselijk verbrande olie gehad door wellicht verhoogde wrijving of nog onbekende oorzaak en daardoor is de smeerwerking en oliedruk plaatselijk in de lagerschalen weggelopen.

Even een vraag: Welk olie fabricaat heb je gebruikt? Het lijkt net of je een inferieur soort olie heb gehad. Of exemplarisch geval dat je viscositeit of schuimwerking of dope niet na behoren heeft gewerkt. Let wel overal worden fouten gemaakt alleen oliemonster kan je niet gemakkelijk zelf checken. Bij ons op werk wordt dat wel van tot uitgevoerd en helaas worden daar wel eens gebreken vastgesteld.

Verder succes met je project, en werk vooral precies en wees kritisch dan komt het best goed!!

tedkroon 0

13 jaar

Hallo Ted,

Die ratel is erin gekomen toen ik hem starte, dus gelukkig niet onder het rijden, vandaar de mazzel die ik enigzins gehad heb.

Ik wil je best een klein flesje olie vullen en die naar je toe sturen, ik heb geen idee wie dat hier in de buurt nog meer doet, wil eigenlijk wel eens weten hoe het nu kan dat na amper 2000 km de olie verbrand is, terwijl de motor amper op zijn donder gekregen heeft.

Normaal heb ik Valvoline, maar dit was een ander ( nieuw ) merk, maar zou op hetzelfde neer moeten komen, het voldeed in elk geval wel aan de specificatie's tenminste, voor zover je dat mag geloven.

Morgen word hij in elkaar gezet en laat even weten hoe hij loopt..

Gr Stefan

stefan84 0

13 jaar

Hallo, in #5 schrijf je dat er water in een cilinder heeft gestaan , agv een lekke koppakking. Was dit toevallig ook cil 3 ? Als deze agv waterslag de drijfstang heeft krom gedrukt, is het mogelijk dat het drijfstang lager de afgelopen 2000 km is kapot geslagen door een kromme drijfstang, deze vreet nml het lager weg agv de niet loodrechte krachten die ontstaan. Controleer dus de drijfstang op kromheid, niet alleen in de (tegenovergestelde) richting v/d cilinder werkzijde, maar ook zijwaarts, vervang deze bij twijfel, anders heb je kans dat je er mee bezig blijft. Groet Jan227

Jan227 30
badge

13 jaar

Hallo Jan,

Excuseer, Cil 5 had een defect lager, Cilinder 3 stond toen vol kvs met de lekke koppakking, alles zit weer in elkaar, even olie halen want heb niks meer in huis en dan kijken wat hij doet, heb de oliepomp nog uit elkaar gehaald maar hier was niks aan te zien, wel kwam er nog een hoop zooi uit dat je zo 123 niet zag zitten, waarschijnlijk in het zeef.

De andere lagers hadden niet veel bijzonders, deze waren trouwens nog van '94, ofwel de eerste en hadden ondertussen 305.000km achter de kiezen.

Troep afkomstig van oliepomp na een nachtje in de diesel gelegen te hebben :

[url=http://img100.imageshack.us/i/dsc00748s....][img]http://img100.imageshack.us/img100/7146/...[/img][/url]

[url=http://img338.imageshack.us/i/dsc00750j....][img]http://img338.imageshack.us/img338/1267/...[/img][/url]

Gr Stefan

stefan84 0

13 jaar

Vanmiddag de olie erin gedaan, en hem gestart, was even spannend op dat moment maar de motor loopt weer als een uurwerk..

Ondertussen even 25km rustig binnendoor gereden,

Natuurlijk nog niet te vroeg juichen en het nog eens een paar honderd km aanzien..

Gr Stefan

stefan84 0

13 jaar

Na 150 km gereden te hebben hoorde ik vanavond weer het bekende geluid..

Het is niet constant maar enkel rond de +/- 2000 toeren en af en toe, je hoort dan weer het 'lager-geluid' onder uit de carterpan komen.

Ik kan niet echt zeggen dat je het beter belast hoort, bij normaal rijden hoor je ( nog ) niks, enkel in de vrij bij 2000 toeren, of tijdens het rijden maar dan hoger in de toeren, 4500 ongeveer.

Iemand nog een idee ?? Waarschijnlijk loopt binnenkort weer het lager kapot als ermee door gereden blijft worden, nu wil ik de schade voor zijn, maar dit moet een oorzaak hebben ??

Krukas was nogmaals niet beschadigd of ingevreten..

Gr Stefan

stefan84 0

13 jaar

dan blijft de drijfstang over. Sleutel ze ;)

Hoezo blijft de drijfstang over ? Je bedoelt dat deze een klap gekregen heeft ? Zo ja, oorzaak ervan ??

Hier een geluids fragment waarbij je iets hoort :

http://yfrog.com/c9mov00756z

stefan84 0

13 jaar

Nou volgens jou is de krukas goed, gezienhet feit dat er dan nog de drijfstang op het lager staat te stampen blijft die over, waarschijnlijk is het pasvlak niet meer rond door het stampen. Hier door is je nieuwe lager kapot gelopen

Ik ga hem, als ik tijd en zin heb, weer uit elkaar halen, en eerst bekijken waar het lager aan het beschadigen is..

Mocht de drijfstang krom zijn, dan moet ik nog ergens wat hebben liggen, een zaterdag sleutelen en hij loopt weer.

Mocht toch iets aan de krukas zijn, dan hang ik er een andere motor in..Word kots ziek van deze wagen.

Maar dan ben ik nog altijd nieuwsgierig waarom dit is ontstaan, nu begin je aan jezelf te twijfelen, kocht hem met een kapotte koppakking, misschien dat hier de oorzaak deels aan ligt gezien hij waterslag maakte, de vorige eigenaar heeft nog een tijd op en neer na het werk ermee gereden zoals hij zei, of ligt het grotendeels toch aan de olie..??? Gezien deze verbrand was, heeft de boel natuurlijk weinig smering gekregen en is het lager gesneuveld, en met wat pech heeft de drijfstang of toch de krukas een opdonder gekregen..

stefan84 0

13 jaar

[quote=Petje57]"krukas niet ingelopen" zeg je......Maar is ie nog wel rond? En hoe is het met de rondheid van de drijfstang? Als ik die lagers zo zie, heeft die drijfstang flink staan beuken en maak lijkt het me dat die drijfstang nooit meer rond is......... Zet er eens een micrometer op. Van de lagerschalen is niet veel meer over. Lijkt me niet dat dat goed blijft gaan met alleen maar nieuwe schalen.
Controleer in ieder geval het oliekanaal in de krukas of deze niet (half) verstopt zit.

Gr.[/quote]
Ik had je al gewaarschuwd. Heb je nou die krukas en drijfstang nog opgemeten alvorens je de nieuwe lagers hebt gemonteerd? Ik denk het niet...... Als er 'n lager zó uitgelopen is, kun je het vergeten. Maar zo een andere drijfstang monteren kan eigenlijk niet. Die moet qua gewicht hetzelfde zijn als de 3 anderen. En al zou je er 1 hebben, dan nog is het de vraag in hoeverre de krukas onrond is. Ook andere olie helpt hier niet. Al gooi je er cardanolie in.........

Petje57 0
badge

13 jaar

Dat heb ik inderdaad niet gemeten, voor die paar tientjes was het het proberen waard..

Nu kom ik er niet onderuit..Moet eens kijken wat er nu precies aan mankeerd, anders hang ik er een andere motor in en doe ik hem weg, was zowiso al de bedoeling maar niet zoals het nu ervoor staat want dat werkt niet..

Even over je laatste zin...Andere olie helpt niet..

Dat was ik ook niet van plan, maar heb je al eens lucas oil stabilyzer gebruikt ? Gegarandeerd dat het geluid weg is, maar daar los ik het probleem niet mee op verdoezel je het.

Maar oke, hij is kapot gelopen door gebrek aan smering, maar hoe verklaar jij dan dat de olie na amper 2000 km compleet verbrand is ? Dat moet ook een oorzaak hebben lijkt me.

stefan84 0

13 jaar

Met een plastigage kan je gemakkelijk en goedkoop de spelingen bepalen!

tedkroon 0

13 jaar

Bij te veel speling kan je latoen koper van een bepaalde dikte onder je lagerschaal plaatsen! Het is geen elegante oplossing, wellicht dat het werkt en je motor hoeft niet uit elkaar.

tedkroon 0

13 jaar

Laat me nu net nog wat latoen koper hebben liggen..

Moet eerst even kijken hoe en wat en post het weer hier..

stefan84 0

13 jaar

Nog steeds geen tijd gehad om hem uit elkaar te halen, maar heb een andere motor op de kop getikt, die even ombouwen van rotor naar Dis, gelijk een nieuwe ketting geleider erop want heb de boel dan toch los..

Wil het risico niet lopen om nu een andere drijfstang te monteren en erna erachter komen dat de krukas het probleem veroorzaakt..

stefan84 0

13 jaar

Update,

Oude motor al compleet kaal gebouwt en alles los gehaald, volgende week zaterdag haal ik hem eruit, en komt de andere motor erin.

Ik haal de oude motor toch nog eens uit elkaar om te zien waar het probleem gezeten heeft..Daarbij heb ik dan nog een goede versnellingsbak, startmotor, dynamo, kop etc, over net zoals alle electronische componenten, die kunnen altijd goed van pas komen.

Als aandenken van deze schade, maak ik van de zuiger een asbak, heeft dat ding ook nog nut :)

stefan84 0

13 jaar

Gisteren morgen de motor eruit gehaald, de nieuwe erin gehangen, eerst even de distributie gecontroleerd ( geleiders ) en gelijk de de motor weer naar DIS ontsteking omgebouwt.

Na montage van de ring die op het nokkenas tandwiel zit ( impulsgever voor nokkenassensor ) kwam ik erachter dat deze ring gescheurt was op 2 plaatsen, aan de achterkant zit een uitsparing die in de nok van de nokkenas valt, hier was hij ook kapot, ook vreemd want dat heb ik nog niet gezien ? maargoed, nieuwe ring gekocht die gelukkig gisteren nog te krijgen was en gemonteerd.

Boel verder in elkaar gezet, even de motor met de hand rond gedraait want stond al 2 jaar stil.

Na 4 seconden starten sloeg hij aan, mooie rustige loop zonder geluiden, even warm laten lopen, nieuwe olie erin en een rondje gereden.

Wat me opvalt is dat deze echt mooi loopt, en ook veel koppel onderin heeft wat je lang niet altijd ziet bij deze motoren.

Ofwel, het probleem is verholpen..

Gr Stefan

stefan84 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.