Volkswagen Golf IV: olie verbruik

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 16 se

Hoi luitjes, ik heb onlangs een golf gekocht en het viel mij op dat de temperatuur als ik stil stond mooi 90gr. was en als ik ging rijden zakte hij al snel ver naar beneden. Dus ik heb er een nieuwe thermostaat in gezet en het was goed. Maar nu kwam het volgende probleem waar ik niet uit kom, nu de motor pas goed op temperatuur komt begint hij als ook de olie op temperatuur is als een gek olie te verbruiken. Als ik even stil sta bij het stoplicht en trek op dat ik zowaar een rook gordijn achterlaat en onder het verder rijden rookt hij dan ook wel en hij stinkt nou ook weer niet echt naar olie maar meer alsof het verbrand plastic is. Hij doet dit pas als de olie ook pas echt heet is. Ik heb er ook al nieuwe olie in ge gooit met een busje forte voor de seals en rubbers. Ik verlies geen koelvloeistof. Wie o wie heeft er een idee. Gr. Willem.

willem32

Geplaatst door willem32 (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

oscar v (0), 10 jaar geleden

Dag Willem,

Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst.
Als jou auto lang met een te lage motor temperatuur heeft rondgereden is deze waarschijnlijk ernstig vervuild van binnen.
Ik adviseer eerste de carter ventilatie eens goed onder de loep te nemen ( reiningen )
Zorg tevens er voor dat de slangen vrij van sludge zijn evenals de klepdeksel beluchting.
Als dit allemaal goed is meet eens compressie ( de zuigerveren kunnen zeker verkoold zijn ).

Een toevoeging met weekmakers voor de rubbers is niet mijn eerste keus maar wel een motorreininger .
Zorg eerst dat dit goed is en daarna verderkijken.
Rookt deze bij gas geven of afremmen ? hetlaatste is waarschijnlijk de klepseals.

Sucses

willem32 (0), 10 jaar geleden

Hoi Oscar bedankt voor je snelle reactie. Hij rookt juist met gas geven en dan krijg ik ook een zwarte plek op de grond. Het reinigen van de motor doen ze ook wel met een liter atf olie en dan een liter gewone olie eruit heb ik ergens gelezen en dan een uurtje laten lopen. Ik kijk zowiezo maandag de carter ventilatie en slangen even na. Ik had 50km gereden en was bijna een liter olie kwijt [snelweg] dat is toch echt veel. Koud heb ik geen last van roken. Trouwens nu ik zo nadenk had ik van de week toen ik stilstond en een paar keer flink gas gaf een soort van kleine backfire 3x hij was toen nog niet helemaal warm dus daar kon het misschien ook aan liggen. Ja ik probeer het allemaal zo duidelijk mogelijk te omschrijven om een goed beeld er van te schetsen. Hij loopt verder prima dat is dan ook zo gek. Gr. Willem.

Marjacq (0) PRO, 10 jaar geleden

Er van uitgaande een golf IV '98 moet er een AKL-APF of AEH motor in zitten. Bespaar je de moeite en tijd om met ATF en olie de motor te spoelen , gaat niet werken.
Als deze motor zoveel olie consumeert komt dat van de cilinders vandaan en hersteld dat niet meer met boven genoemde.
Weet niet de kilometerstand van de auto maar hoe is er in het verleden mee gereden?
Compressie meten zal niet veel verhelderen omdat juist olie wat nu tussen de zuigerveren en schraapveer zit voor een redelijke afdichting zorgen.
Met een endoscoop de cilinders inspecteren wel.Verkoolde zuigerveren , daar moet ik de eerste nog van tegenkomen....versleten veren zitten er zeker in.
Afgelopen jaren diversen motoren zo gereviseerd , een bekend VW euvel.
Onderblok naar een 1e overmaat boren en honen is de oplossing .

willem32 (0), 10 jaar geleden

Hoi Marjacq bedankt voor je reactie, het klinkt al met al niet best. De auto heeft 227000 km. gelopen maar ik weet niet hoe er in het verleden mee is gereden want ik heb hem net 3 weken. Wat gaat zo'n geintje dan wel niet kosten. GR. Willem.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.