auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Tiguan: Oliedruk te laag bij laag toerental

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorcode: cawa, Motorinhoud (cc): 2, Vermogen (kw): 170

Onlangs een Tiguan gekocht met het volgende probleem.

Motor warm
Zeer langzaam rijden (stationair toerental) gaat het olie druk lampje aan.

Km stand: 125.000 km
Dealer onderhouden
Oliedruksensor is OK, (getest volgens Elsawin)
Oliepeil OK
Oliedruk 2000 toeren 2,3 bar
Olie druk stationair 0,8 bar
Motor loopt goed, geen vreemde geluiden.

Vermoeden was dat de zeef in het carter verstopt was, maar toen de carterpan eronderuit was bleek deze helemaal schoon te zijn. Heel de motor zier er erg schoon uit.
Wel liggen er wat slijpelresten in de carter. Zelfs een paar schilfers cab ca. 1 cm. (zie foto)

Nu heb ik dus 2 problemen ipv 1.
1. Wat is de oorzaak van de te lage oliedruk? De pomp lijkt in orde maar hoe kan ik deze controleren? Gaan deze wel ooit kapot?
Via de dealer kreeg ik de tip om het zeefje (voor de terugslagklep) in de nokkenas steunplaat (06H103144J) te controleren. En als deze kapot is de steunplaat te vervangen. Deze oorzaak lees ik nergens terug, is dit een bekend verschijnel?

2. Waar komen de schilfers vandaan? Eerste vermoeden waren een krukaslagers, maar hoe kunnen daar hele schilfers vandaan komen? In de motor verder is niets te vinden. Ook is er aan de motor dus verder niets te horen.






[url=https://s4.postimg.org/r7x5t754d/IMG_335...][img]https://s4.postimg.org/ww3gk39gp/IMG_335...[/img][/url]

Geplaatst door

peer2peer (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hallo,0,8 bar bij stationair toerental is niet extreem laag,VW geeft inderdaad alleen maar een druk op bij 2000 omw/min,ze gaan er dan vanuit dat de rest ook wel goed gaat,denk ik.
Het zeefje voor de terugslagklep is een vaker voorkomend probleem,soms komt zelfs de hele terugslag klep eruit en blokeert dan de de olietoevoer voor het steunlager van de nokkenas.
Dat zou de schilfers kunnen verklaren.
In eerste instantie uit dit probleem zich door ratelende geluiden na het starten door dat de kettingspanner en de nokkenas verstelling onvoldoende olie krijgen.
Het kan zelfs zover komen dat de kleppen de zuigers raken

jaker 0
badge

7 jaar

Hallo,Als blijk dat de lagersteun inderdaad ingevreten is kom je er niet onderuit om ook de nokkenassen te bekijken,De fabriek schrijft zelfs voor als de kogelklep verdwenen of eruit gekomen is het gehele smeersysteem te spoelen! i.v.m fijn gruis

jaker 0
badge

7 jaar

Hoi.
Vandaag de de nokkenas steunplaat gedemonteerd en daar was niets vreemd aan te zien. Het zeefje was nog intact, het is dus vrij onwaarschijnlijk dat de oorzaak daar zit.

Nu komen we toch weer uit bij de eerste 2 vragen.
1. Wat is de oorzaak van de te lage oliedruk?
De pomp lijkt in orde maar hoe kunnen we deze controleren? Visueel is er niets zichtbaar. Gaan deze wel ooit kapot? Asje zit koud niet los van het tandwiel. oliedrukklepjes misschien?
Zou het iets kunnen zijn met de oliefilter?
Of is toch de oliedrukschaelaar defect?

2. Waar komen de schilfers vandaan? Eerste vermoeden waren een krukaslagers, maar hoe kunnen daar hele schilfers vandaan komen? In de motor verder is niets te vinden. Ook is er aan de motor dus verder niets te horen.
Zou het kunnen dat deze er al langere tijd in zitten?

Plan is nu om alles weer te monteren met nieuwe olie (+filter), oliepompzeef en oliedrukschakelaar om te kijken of de oliedrukwaarschuwing weg is.
Als het niet zo is -> motor eruit en laten reviseren of ruilmotor?
Waarschuwing weg -> is het dan verstandig om de schilfers te negeren?

peer2peer 0

7 jaar

Hallo,ik vraag mij af,zouden die schilfers niet van het axiaal krukaslager afkomstig kunnen zijn/
dat zou dan ook gelijk de wat lage oliedruk verklaren door lekkage via de zijkant van het hoofdlager.
Je kan dan de krukas voelbaar heen en weer schuiven in axiale richting,normaal is geloof ik 0,5 mm.
Als je toch het oliefilter vervangt,kijk dan gelijk eens of er geen ring achtergebleven is in het oliefilterhuis.

jaker 0
badge

7 jaar

Hallo.

Het oliefilter hebben we gecontroleerd en dat is ook goed, geen dubbele ring oid.
Ook hebben we hem open gezaagd om te kijken of daar schilfers in zaten. Maar daar zat ook niets.

Om de axiale speling te controleren moet de bovenste carterhelft gedemonteerd worden. Klopt het dat de versnellingsbak er daarvoor af moet? Of is een ander manier m de carterhelft te verwijderen?

peer2peer 0

7 jaar

Ja helaas moet de bak er af,vliegwiel moet ook gedemoteerd worden om de twee erachter gelegen bouten van de carterhelft te bereiken.

jaker 0
badge

7 jaar

Vandaag de bak en gedemonteerd en de speling gemeten, deze was 0,12mm.
VW schrijft voor nieuw -0,7 -0,23mm. Slijtagegrens 0,3mm
Dat is dus ook goed.
Iemand nog andere suggesties?

peer2peer 0

7 jaar

Deze motor heeft dacht ik ook zuigerbodem sproeiers,zitten deze er allemaal nog in?

jaker 0
badge

7 jaar

De krukaslagers vernieuwd en de motor weer in elkaar gezet.
Daarna nogmaals de pcv-klep gedemonteerd en plastic doppen in de kleppendeksel, daarna met een camera nogmaals goed de nokkenassen gecontroleerd, dat ziet er allemaal uit als nieuw.

Nu gaan rijden en kijken of misschien de oliedrukwaarschuwing wegblijft.

peer2peer 0

7 jaar

Goedemiddag,
Hebben jullie nog wat kunnen vinden aan de tiguan?
Wij zitten hier met precies hetzelfde probleem en hebben bijna de hele motor uit elkaar gehad.

Ik hoor graag.

Mvrgr Christian de Zwaan

zwaanc 0
badge

7 jaar

Inmiddels een jaar en 15.000 km verder en geen problemen meer met de motor gehad,
we hebben tussentijds 2 maal de olie gecontroleerd en deze zag er goed uit, ook is er geen olieverbruik.
Wat ik nog wel gedaan heb is de oliedruksensor vernieuwd, hoewel deze aangaf goed te zijn.
Eerst had ik er een imitatie ingezet. Toen ging het lampje niet meer branden, echter de schakelwaarde op de sensor was hoger het origineel. Daarom toen een originele besteld.
toen ik deze op ging halen kreeg ik ook een andere (met de hogere waarde). Bij navraag bleek dat de oude niet meer geleverd werd. Alhoewel ik het nergens terug lees was misschien wel de te lage schakeldruk van de originele sensor dus de oorzaak.

peer2peer 0

6 jaar

Jaker,
Bedankt voor je online hulp.
Heeft me veel geholpen

peer2peer 0

6 jaar

Goedemiddag,

Bij ons waren het uiteindelijk de balansassen in de motor, deze waren beschadigd op de lageringen waardoor de olie er zo tussenuit liep.
Hierdoor net een te lage oliedruk waardoor het lampje aan ging.

zwaanc 0
badge

6 jaar

Fijn om te horen,bedankt voor de feedback

jaker 0
badge

6 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Tiguan of stel zelf een nieuwe vraag.