Volkswagen Polo: Oliedrukzender Polo AEF Diesel 6N

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1,9 D, motor AEF

Hallo,

Laatst begon spontaan het rode oliedruklampje van mijn Polo (AEF, dus "gewone" 1,9 Diesel) te knipperen en de zoemer te piepen. Dat gebeurde kort nadat ik 's ochtends de motor (koud) had gestart, en enige honderden meters had gereden. Na korte tijd gingen het lampje en de zoemer ook spontaan weer uit om vervolgens de gehele dag niet weer aan te gaan. Het oliepeil was ruim voldoende, en ook klonk de motor geheel normaal. Geen enkele aanwijzing voor een te lage oliedruk.

Ik heb de motorolie en het oliefilter te vervangen, en het probleem lijkt over te zijn. Althans: het doet zich tot nu toe niet meer voor.

Ik heb gemerkt dat, nadat de auto op het contact wordt gezet, het oliedruklampje na een paar seconden (samen met het watertemperatuur lampje) uit gaat als de motor niet loopt, en niet (zoals ik bij andere auto's gewend ben) pas nadat de motor is gestart en de oliedruk zich heeft opgebouwd.

Gezien het gedrag van het olielampje plus het feit dat ik geen echte oorzaak heb kunnen vinden (of het moet een sterk vervuild/geblokkeerd oliefilter zijn geweest) vertrouw ik de oliedrukzender niet. Ik zou daarom de oliedruk met een oliedruk manometer willen meten en gelijk (al was het maar preventief) de oliedrukzender willen vervangen.

In diverse handboeken lees ik dat er twee oliedrukzenders voor dit blok worden gebruikt: één in de cylinderkop en één in het blok ter plekke van de oliefiltersteun. Echter, ik kan er maar één vinden, namelijk die bij het oliefilter. In de cylinderkop lijkt aan de linker zijde (vliegwielzijde) wel een soort aansluiting te zitten, maar die is met een schroef (plug) afgedicht.

Ik heb een nieuwe oliedruk zender gekocht (schakeldruk 0,9 bar), en nu blijkt die zender "omgekeerd" te werken: zonder druk staat het contact open (geen verbinding aansluitdraad met de massa), en bij een druk groter dan 0,9 bar gaat het contact dicht, en wordt de aansluitdraad doorverbonden met de massa.

Mijn vragen:
1. Heeft iemand een verklaring voor het spontaan aan gaan van het oliedruklampje ?
2. Hoeveel zenders hoort een AEF diesel te hebben, welke schakeldrukken horen deze te hebben, en waar zit(ten) de zender(s) ?
3. Klopt het dat de oliedrukzender "omgekeerd" werkt ?
4. Wat zijn de normale waarden voor de oliedruk die ik bij een draaiende warme motor zou moeten meten ?
5. Klopt het dat bij het op contact zetten van de auto, het oliedruk lampje uitgaat zonder dat de motor loopt en oliedruk heeft opgebouwd ?
6. Kan iemand misschien nog wat praktische instructies geven om de oliedrukzender te vervangen ? Deze zit op een erg onbereikbare plaats (steun oliefilter) achter de inspuitleidingen en achter de koelwateraansluiting.

Misschien wat veel tekst en veel vragen, maar ik hoop dat jullie mij wat verder kunnen helpen !

Groeten, Alfred.

Kevermotor

Geplaatst door Kevermotor (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Hallo Alfred,

Zie :

[url=http://img337.imageshack.us/i/83836716.p...][img]http://img337.imageshack.us/img337/5369/...[/img][/url]

Gaat het oliedruk lampje tekens uit met die van de temp ? Is dit altijd al zo geweest ? Normaal zou hij blijven branden of knipperen zolang de motor niet loopt maar hij enkel op contac staat, misschien hebben ze het lampje 'door gelust', zit het probleem in het instrumentenpaneel zelf, of is simpelwel de schakelaar / bedrading ervan kapot..

Zou alleen niet verder blijven rijden ( al zijn het maar een paar 100m ) als het lampje en zoemer aan gaan, mocht er dan echt iets met de oliedruk zijn kandat gelijk een hoop schade met zich mee brengen.

Gr Stefan

Kevermotor (0), 13 jaar geleden

Beste Stefan,

Dank voor je snelle reactie en het plaatje ! Dit plaatje maakt een hoop duidelijk.

Om te antwoorden op je opmerkingen:

- gedrag oliedruklampje: ik heb de auto sinds Maart 2010 (nog niet zo lang dus) en eigenlijk nooit zo op het gedrag van het olielampje gelet. Ik weet dus niet of het altijd al zo geweest is dat het oliedruklampje uitgaat samen met het rode lampje voor de te hoge koelwater temperatuur (m.a.w. of dit het normale gedrag is). Na vervanging van de olie plus het filter een tijdje geleden ben ik er wel op gaan letten, en is dit wel iedere keer het geval.

- doorrijden met oliedruklampje aan: je opmerking over motorschade is terecht. Toen de zoemer klonk en het lampje knipperde ben ik ook gelijk gestopt, heb de motor uit gezet, en heb onder ander het oliepeil gecontroleerd. Omdat ik niets vreemds kon vinden heb ik na enige tijd de motor weer gestart. Nu bleef het lampje uit, en ben ik voorzichtig verder gereden. Kort daarna heb ik de olie plus het filter vervangen (de auto was daar aan toe) en daarna is het lampje uit gebleven.

- doorlussen: dat kan uiteraard, alhoewel het feit dat het rode oliedruklampje (met zoemer) aan ging terwijl het lampje voor de koelwatertemperatuur gewoon uit bleef, mijns inziens aangeeft dat die twee niet doorgelust zijn.

- uit de teksten bij het plaatje in je berichtje leid ik af dat de oliedrukzender "omgekeerd" zou moeten werken. Immers: het LED'je gaat alleen branden als deze in de goede richting zowel met de plus als met de min is verbonden. De LED wordt aan de ene zijde rechtstreeks aan de plus van de accu gelegd, en de oliedrukzender zorgt via het testapparaat voor de min. Als de motor niet draait moet de LED uit zijn (dus geen massa doordat het contact in de zender open is) en pas als de motor draait zorgt een oliedruk hoger dan 0,75-1,05 bar ervoor dat het contact sluit en de LED gaat branden. Correct ?

- Heb je misschien nog wat info kunnen vinden over het aantal oliedruk sensors en waar die zouden moeten zitten ?

Groeten, Alfred.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.