close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf I: Olielampje en Zoemer Golf MK1

Bouwjaar: 1985, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

Ik heb een probleem met mijn Golf MK1 Cabrio,

Wanneer ik boven de 2000 toeren kom gaat mijn olielampje branden en hoor ik een zoemer, dit gebeurt alleen wanneer de motor enigszins warm is (na +/- 2 min draaien)

Ik heb de sensoren er al uitgedraaid en de contacten schoongemaakt, maar helaas zonder succes, ook heb ik nieuwe kabelschoentjes gemonteerd (je weet maar nooit)
Er zit pas nieuwe olie en oliefilter op.
Ook de oliepomp ziet er erg nieuw uit, dus dit zal de vorige eigenaar al vervangen hebben.
Ik heb de sensoren gemeten, de 1 maakt en de ander verbreekt op het moment dat ik de motor start.

Nu heb ik 3 sensoren (zie plaatje)(volgens mij 2 voor de olie) 2 zitten op de oliekoeler en 1 aan de rechter zijkant van de cilinderkop. (plaatje is niet van mijn blok, maar is gewoon van internet geplukt)
Op het moment dat ik de draden loskoppel/op de massa aansluit/omwissel of wat dan ook houd ik gewoon hetzelfde probleem!?!?
Dit moet dan toch haast betekenen dat dit niet de oliedruk is die niet goed is, maar iets anders?

Het vreemde is dan wel dat dit alleen gebeurt wanneer hij warm is en meer dan 2000 toeren draait (dus het kan ook niet de tellerklok zijn toch???)

Ik heb op internet wel wat gezocht, maar het enige simpele wat ik nog zou kunnen proberen is de kabels vervangen, maar ik heb eerlijk gezegd geen idee waar ik deze dan op aan moet sluiten :$

Wie kan mij hiermee helpen, want ik weet echt niet wat ik verder nog kan proberen?

Alvast bedankt,
Sander

Geplaatst door

Sander MK1 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Simpel Sander,

Begin eens met de oliedruk te meten, maar na 2 minuten is de motor nog niet eens warm..

Die 2 sensoren, ene is voor stationair en de ander voor op toeren, als je zeker weet dat de sensor goed is, kan het ook een verstopping zijn, een slechte oliepomp of een versleten motor..

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Heej Sander

ik had dit zelfde probleem met een mk2, en toen is na een tijd mijn koppakking geploft icm met een ratel in de kop( heel gek mja) toen heb ik de kop vervangen en toen was ook het zoemen en knipperen van het dashboard tussen de 2000 en 2500 toeren weg. Dus ik wil je niet laten schrikken maar dat kan t ook nog zijn, maar controleer eerst maar alles goed zoals stefan zegt, een verstopping ofzo kan t namelijk bij mij ook veroorzaakt hebben toen!

succes !

groeten Joost

Joost1985 0

14 jaar

Wat vaak voorkomt is dat de printplaat die achter de tellerunit zit gaat scheuren/breken.
Daar zitten de geleidingsbannen op die dan geen contact meer maken, soort draadbreuk.
Ik heb al vaker een oliepomp vervangen, terwijl het aan de printplaat lag.
Printplaat vervangen, of complete tellerunit

Tom@ssini 0
badge

14 jaar

Allen in ieder geval bedankt voor jullie snelle en kundige reactie.

De reden dat ik op de forum zit is omdat iek weinig verstand van auto's heb ;), dus misschien kan iemand mij vertellen hoe ik precies die oliedruk meet?
Ik heb wel een meter in de cockpit ([img]http://i100.twenga.com/auto-motor/oliedr...[/img]), maar deze is niet aangesloten en heb eerlijk gezegd ook geen idee hoe ik deze moet aansluiten.

Wat ik overigens nog vergeten was te vermelden is dat er een turbo in is gebouwd (vorige eigenaar) zou dit er ook mee te maken kunnen hebben?
Kan ik hier simpelweg door de stroom er af te halen hem tijdelijk uitschakelen om te kijken wat deze dan doet?

Wat betreft de printplaat, hier heb ik ook al eens wat over gelezen, naar wat op internet staat blijkt dat dan de volledige tellerunit vervangen moet worden. Nu vind ik dit niet zo'n probleem, maar dan moet ik er wel redelijk zeker van zijn dat dit het is.
De tellerunit had ik inmiddels al uitgebouwd, maar op het eerste gezicht viel hier weinig aan te zien. Ik zal hem nog eens nader bestuderen/doormeten, maar word het in de tellerunit geregeld dan? anders zou deze toch of constant wel of constant niet moeten doen?

In ieder geval bedankt voor jullie reacties en hoop dat ik er uit kom.

Sander

Sander MK1 0

14 jaar

Sander,

Een turbo gemonteerd ? Als dat er werkelijk opzit, laat hem dan maar eens bij een garage controleren anders word het niet veel ben ik bang, niet verkeerd bedoelt voor je, maar 'ff de turbo uitschakelen' gaat niet lukken bv.

Plaats eens een foto van je motor hier.

Die oliedrukmeter werkt met een sensor die mee geleverd is, die werkt niet op de originele sensoren.

Beter is om de oliedruk met een manometer te controleren,

Als er echt een probleem met de oliedruk zou zijn, dan sneuvelt meestal als eerste de drijfstanglagers of turbo zelf..

Als het olielampje aangaat, hoor je dan ook de motor wat tikken o.i.d. ?

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Ik zal vanavond even een foto maken van mij blok.. De auto staat namelijk niet bij mij thuis.
Wat betreft het tikken, hier heb ik geen last van..

Helaas is de sensor niet meegeleverd, maar ik zie dat deze ruimschoots op internet verkocht worden.
Nu nog ff de juiste maat vinden...

Ik zal de auto zowieso even naar een garage moeten brengen, want een manometer heb ik helaas niet.

In ieder geval tot zover bedankt. Ik zal foto's maken..

Sander MK1 0

14 jaar

Ik ben benieuwt om wat voor motor het gaat, indien je de kans hebt om hem te plaatsen, zie ik hem graag..

Over de oliedrukmeter die je hierboven afbeelde, kijk eens op EQUUS en bestel daar de sensor ervoor, dan heb je zeker weten de juiste, misschien is een betere optie om een compleet ander klokje te kopen, die kost een 25,- ongeveer en je hebt dan alles compleet, de losse sensor kan bijna net zo duur worden als de hele set..

Als de motor ratelt op het moment dat het lampje aangaat, is dat al geen goed teken, dit doet hij gelukkig ( nog ) niet, maar dat wilt niet zeggen dat de oliedruk in orde is, de druk kan ook te laag zijn waardoor de motor nog geen rare geluiden maakt, is de oliedruk in orde, controleer dan je instrumentenpaneel..

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Ik ben ook wel benieuwd welke motor geplaatst is.
Is vrij uitzonderlijk een turbomotor in een cabrio type1
Moet dan officieel herkeurd worden bij de RDW, omdat je meer vermogenhebt dan is toegestaan.
Kan het niet zo zijn dat hij omgebouwd is naar een turbodiesel, gebeurd ook nog wel eens.

Tom@ssini 0
badge

14 jaar

Bij deze de foto:
Even een korte uitleg
1: De turbo?
2: 2 druksensoren 1 maak (wit) en 1 verbreek (bruin) of net andersom..
3: 1 druksensor geen idee waar deze voor is...
[url=http://www.geng-webdesign.nl/cr/100_1392...][img]http://www.geng-webdesign.nl/cr/100_1392...[/img][/url]
Klik op het plaatje om hem te vergroten

Het is overigens wel een benzine auto..

Sander MK1 0

14 jaar

Nou is we leen hobbybob bezig geweest, wat een zooitje in de motorruimte, sorry dat ik het zeggen moet.

1 is de bobine, zeker geen turbo, zit trouwens niet op de originele plek, zeker niet met slangklemmen aan de veerpootbrug
2 is de oliedruksensor,waar je de nieuwe sensor voor de meter op aan moet sluiten.

Kan een JH of DX motor zijn, maar dat kan ik niet goed zien
Zit een witte sticker achter in je kofferbak waar de motorcode op staat

Tom@ssini 0
badge

14 jaar

Tom

Volgens mij is dat geen bobine maar een brandstofpomp die daar extern bevestigt is, maar dat kan ik niet goed zijn nr 2 en 3 zijn de oliedruk sensoren, maar niet die wat bij zo'n EQUUS meter horen..

stefan84 0

14 jaar

Bedankt weer voor jullie snelle reactie's

Dat het dus niet de turbopomp is, is duidelijk... hoe ik daar bij kom "beats me"
Wat betreft de oliedruk meters, ik had al begrepen dat deze niet bij de equus horen, maar totaal zijn het er 3 terwijl er naar mijn weten normaliter maar 1 of 2 in zitten...

Vanavond nog even weer wat aan het proberen geweest en het word me allemaal niet veel duidelijker (misschien inderdaad mede doordat het motorcapartiment een puizooi is, maar daar moet nog aan gewerkt worden)
Een paar feitjes over vanavond

Bedrading doorgemeten, bij de oliedruksensoren (nr 2) komen 4 draden uit (1 zwarte(massa) 1 paars/zwart(tellerklok) 1 blauw/zwart(tellerklok) en 1 geel/zwart(nergens??!?!)
De geel/zwart kan ik nergens aan de andere kant terug vinden, of nouja niet doormeten, dus dit kan betekenen dat er een kabelbreuk inzit...? Ik kan wel geel/zwarte kabels vinden, maar niet die verbonden is met hetgeen bij de oliedruk sensoren.
Morgen ga ik even langs de sloop een tellerklokje halen om te kijken of het misschien hier in zit, maar het blijft me dwarszitten dat ik de geel zwart nergens terug kan vinden...

Wat betreft de pomp/bobine zou dit er later bijgeplaatst/vervangen zijn? wat zou het dan voor reden hebben om hem juist daar te plaatsen?

Op het plaatje hebben we dan ook nog nummer 3..? als er bij nummer 2, 2 druksensoren zitten wat is nummer 3 dan? bij andere blokken zie ik wel dat daar de hogedruk sensor geplaatst is... Zou dan de 2e bij nummer 2 ooit gebruikt zijn voor de equus?

Is het misschien een idee om de auto uit te lezen? of zal deze auto daar te oud voor zijn? (ik denk ook maar hardop)

P.S. het is een DX motor (al moet ik ook hier eerlijk toegeven dat het me niets zegt)

Sander MK1 0

14 jaar

[quote=stefan84]Tom

Volgens mij is dat geen bobine maar een brandstofpomp die daar extern bevestigt is, maar dat kan ik niet goed zijn nr 2 en 3 zijn de oliedruk sensoren, maar niet die wat bij zo'n EQUUS meter horen..[/quote]
Is idd een brandstofpomp, zie nu ook geen kabel voor de verdelerkap lopen, trouwens ook geen originele plaats om te bevestigen.
De 2 leidingen bevestigd aan de veerpootbrug met tyrips zijn dan zeker de brandstofleidingen.
Mooi zooitje

DX motor is de motor uit de dichte GTI die je af en toe ook in een cabrio tegenkomt.
112 PK, en is niet uit te lezen, bouwjaar is te oud en deze heeft geen computer, is een mechanische injectie'

Zal eens kijken of ik nog een schema voor je heb

Tom@ssini 0
badge

14 jaar

Zojuist even naar een universele autozaak geweest.
De gaf aan dat zowel de sensoren op het plaatje bij 2 als bij 3 de druksensoren zijn voor de olie
Hij geeft aan dat de hoge druksensor bij 2 en de sensor bij 3 het drukverschil behoren te meten.

Hierom dus even mijn equus meter aangesloten deze geeft 1,2 bar oliedruk aan, dit is acceptabel toch? lijkt me dan niet de reden dat het lampje brand.
Bekabeling was goed aangesloten zij hij.. waar de zwart/gele voor was kon hij mij ook niet vertellen.
Zou het lampje misschien branden omdat er een drukverschil inzit tussen 2 en 3?

Sander MK1 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.