Volkswagen Golf I : Stotteren bij optrekken, hoge olietemperatuur

Bouwjaar: 1983, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1500 JB

Ik heb volgend probleem met m'n Golf mk1 uit 1983;

Als de auto op temperatuur kom; water warm en olie temp. zo'n 70 graden op m'n klokken dan begint de auto in te houden/stotteren.
Dit is vooral bij het optrekken. Al je een constante snelheid rijdt dan is het niet merkbaar.
Als je wat verder rijdt stijgt de olietemperatuur tot zo'n 110 graden. Is dit te hoog?
Dit doet hij ook als het 15 graden is buiten.

Nu brandde vandaag voor het eerst ook het oliedruk-lampje toen de auto zo'n 80 graden was.

Ik heb ook lpg op de auto zitten en hiermee heb ik dezelfde verschijnselen als op benzine, dus benzine-toevoer zal verder goed zijn.
Wel begint hij op lpg nog eerder met stotteren dan op benzine.


Wat heb ik al vervangen:
- Bobine
- rotor
- verdeelkap
- olie + filter
- benzinefilter

Ikzelf zit nu te denken aan de oliepomp, maar kan hier het stotteren/inhouden ook van komen. Het wordt erger naarmate de auto dus warmer wordt..

gaheuver

Geplaatst door gaheuver (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

anoniem-1573996169 (0), 13 jaar geleden

bougie's en kabels ????

gaheuver (0), 13 jaar geleden

Bougies heb ik een half jaar geleden vervangen en zagen er nu mooi lichtbruin/koffie-kleur uit.
Bougies kabels heb ik nog niet vervangen.

Zou de hoge olietemperatuur een op zich staand probleem zijn?

anoniem-1573996169 (0), 13 jaar geleden

de temp. van de olie is altijd hoger dan van het koelwater

stefan84 (0), 13 jaar geleden

110 graden is niet extreem hoog, maar bij normaal rijden, zeker met dit motortje erin zal je de 110 graden waarschijnlijk niet halen, of je moet hem al contstant flink op zijn staart trappen..Bij sportief rijden bereik je ook wel een olie temp van 120 graden, zeker met het warme weer..

Ook kan de temp sensor voor de olie niet goed meer meten, of als er naderhand een externe olie temp meter is ingebouwt, deze ook afwijken.

Het oliedruk lampje kan door verschillende redenen gaan branden / knipperen, denk aan :

* Motorolie peil te laag ( Meestal geen druppel meer op peilstok )
* Defecte oliedruk sensor
* Bedrading van sensor ( kabelbreuk / massa sluiting )
* Oliedruk te laag ( Slechte pomp / verstopping / motor versleten )
* Km teller klok

De hogere olie temp kan ook komen door te weinig olie in het carter, staat deze mooi op peil ?

Het zou het inhouden in elk geval niet mogen verklaren, hoe is de staat van de carburateur incl de pakking eronder ? Controleer de pakking eens, deze gaan vaker kapot, laat de motor lopen en beweeg eens met de carb, merk je nu wat ? Spuit anders eens wat remreiniger rond de carb, als de motor hierop reageerd weet je dat er een lekkage is, ben wel voorzichtig ermee als de motor warm is!

Gr Stefan

gaheuver (0), 13 jaar geleden

Ik rijdt altijd rustig in m'n Golfje en vooral nu.
Ben zelf bang dat de hoge temperatuur wat met de oliepomp te maken heeft.
Vooral omdat nu ook het oliedruklampje aan gaat.

De olie zit netjes aan peil, heb er ook iets dikker olie, nl 15W50 in gedaan, maar hier dus ook geen verandering bij.

Zal straks eens proberen of er een vacuumlek bij de carburateur zit.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Ik zou het gewoon bij een 10W40 houden..

Als het oliedruk lampje aangaat, hoe lang blijft deze dan branden ? Als deze aangaat, begint de motor dan ook wat te tikken ?

Als dat het geval is zou ik er eens niet meer mee rijden, dan kan de oliedruk te laag zijn en dat brengt zo motorschade met zich mee..

De hoge olie temp zal niet aan de oliepomp liggen, als er iets met de pomp mankeert, zou je problemen met de oliedruk krijgen, gaat de motor tikken en ratelen, en loopt zo een lager eruit of nog erger..

Waar lees je de olie temp op af dan ?

gaheuver (0), 13 jaar geleden

Het lampje ging gisteren aan toen ik een tijdje constant 80 aan het rijden was. Hij ging even later weer uit.
Motor liep gewoon netjes/rustig door.

De temperatuur lees ik af van m'n meter in de middenconsole. Deze is er later bij opgezet door de vorige eigenaar.
Ook heeft hij een externe oliekoeler geplaatst (van een GTi)

Nu merk ik wel dat ook al is de olie dik 110 graden dat dan nog steeds de slangen naar de externe oliekoeler koud zijn.
Ik heb de thermostaat al even bekeken voor de oliekoeler en hier staat 110 graden op. Maar hij gaat dus niet los bij temperaturen net daar boven.

Origineel zit er geen externe oliekoeler op m'n blok dus ga er even vanuit dat het ook niet zo erg is dat deze nu niet werkt. Zal neem ik aan in ieder geval niets met m'n problemen te maken hebben?

Kan ik zelf trouwens op een simpele manier m'n oliedruk testen?

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Met een analoge meter kun je zo de oliedruk meten,

Een olie koeler op dit blok plaatsen lijkt me wel wat overdreven..

De olie temp op jou meter is ook afhankelijk van waar ze de sensor geplaatst hebben..

Vaak gaan deze meters na verloopt van tijd kapot, of wijken af, bij koude motor mag de naald van de meter bijna niet bewegen, en niet bv al op 50 graden gaan staan, vanaf 50 graden gaat de sensor pas 'meten' eronder doet hij niks..Ook kan het zijn dat er een verkeede sensor gemonteerd is waardoor dit kan ontstaan, maar ik zou me hier eens geen druk over maken.

Het zou zowiso al niet kunnen dat als de oliekoeler / aansluitingen nog koud zijn terwijl de meter al op 110 graden staat, voor je een olietemp van 90 graden bereikt zou je al een flink stuk moeten rijden, dus geen 10km bv..

gaheuver (0), 13 jaar geleden

Vandaag een olie-druk meter van Raid geplaatst op de Golf.

Koud gaat de meter netjes naar de rechterhoek richting 7 bar.
Maar naargelang de motor warmer wordt zakt de druk.

Als de olie zo'n 95 graden is dan zakt de druk tot 1 bar bij 2000 rpm en stationair is hij bijna niet meer af te lezen, zo laag.
Pas vanaf 3000rpm komt de druk weer richting 2 bar.

Neem aan dat dit de oorzaak kan zijn van het stotteren/inhouden?

Maar nu mijn vraag: is dit de oliepomp? omdat wanneer de motor dus koud is hij wel gewoon druk opbouwd.


Oh ja, ook heb ik erg veel sludge in de carterontluchting zitten. Deze maak ik telkens wel schoon. Maar zou het misschien een verstopping kunnen zijn?

gaheuver (0), 13 jaar geleden

Afgelopen weekend het carter van de motor gehaald.
In de hoop dat er misschien veel vuil in het oliepomp-filter zou zitten.

Maar tot mijn grote verbazing/schrik kom ik volgend onderdeel tegen;

http://www3.picturepush.com/photo/a/4009...
http://www5.picturepush.com/photo/a/4009...
http://www1.picturepush.com/photo/a/4009...

Het is dus een stukje metaal van een 2,5cm lang en 1,5cm breed.
Het lijkt erop dat het aan 2 kanten vast heeft gezeten.

Het hing onderin het filter van de oliepomp.
Zeefje was verder schoon.

Er staat ook een nummer op: 1344/X2

Onderin het carter lagen de 2 andere stukjes metaal(?) Dit lijkt op een stukje koolborstel (ja weet het dat kan niet in het motorblok zitten, maar hier lijkt het gewoon op :) )
Iemand enig idee waar dit vandaan komt?

Overigens heb ik het carter er weer onder gedraaid en getest, maar zelfde verhaal; als de motor warm wordt zakt de oliedruk helemaal weg..

De student (0), 13 jaar geleden

Auto met lpg.Hoeveel compressie?Warmen de lekgassen de olie op.Dat schijfje in de carter (magneet).

johndoornbosch (0) PRO, 13 jaar geleden

lijkt verdacht veel op een lagerschaaltje,dan moet er ook wel een tik in de motor zitten.


gr john

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Volgens mij is dit zeker weten een lagerschaal! Is het niet toevallig het axiaallager van de krukas ? Met die 2 oortjes die ernaast liggen..

En ja, hoor je ook getik als de motor loopt ? Zo ja, niet meer laten lopen en de lagers onder demonteren en controleren waar je ene mist, mocht dit een lagerschaal zijn, dan zal de krukas ook wel zijn ingelopen en dat betekent een dure reparatie want de motor moet uit elkaar gehaald worden.

Gr Stefan

gaheuver (0), 12 jaar geleden

Er bleek inderdaad een lagerschaal defect te zijn van de krukas.
Vanwege de hoge kosten een 2e hands blok op internet gekocht en deze erin gezet

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.