auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Transporter T3: Olielampje en zomer

Bouwjaar: 1989

Hoi,

De dynamo van de T3 was af, dus heb ik er een nieuwe in gezet. Nadien gaat tijdens het rijden als de motor warm is, de zoemer opeens zoemen en het olielampje knipperen. Als je ontkoppeld en even gas geeft, is het alarm voorbij.

Als je de motor stationair laat draaien kom het probleem niet voor.

Heeft iemand enig iedee wat dit signaal inhoud of misschien zelfs een oplossing voor het probleem dat dit aanduid?

Alvast bedankt, Bob

Geplaatst door

Troepje (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het is trouwens een 1.9 diesel (geen turbo), wat misschien belangrijk is

Troepje 0

20 jaar

Bob,

Kijk eens op http://www.bus-forum.nl/. Daar is dit probleem een aantal weken geleden ook voorbij gekomen. Ik meen dat te dunne olie en/of slijtage toen als oorzaak genoemd werd.

Succes, Thijs

Thijs11395 0
badge

20 jaar

thx Thijs,

weet jij (of iemand anders) misschien ook slijtage waarvan? Ik heb op het forum gekeken, maar kon niet bepaald vinden wat je zei, het zoeken gaat daar niet echt makkelijk.

Er zit nu 15W40 olie in, dit is toch goed voor een T3?

Groetzols Bob...

Troepje 0

20 jaar

Kan ook zijn dat een van de druksondes de ellende veroorzaakt, zit er eentje in de kop en eentje in het filterhuis. kosten bij elkaar iets van 15¤ en durfen nogal eens stuk te gaan.

Als je nieuwe haalt moet je eerst even kijken welke kleur de kunstof huls bij de aansluitstekker heeft, da's namelijk het I.D. van de sondes.

succes

audia4 0
badge

20 jaar

ohh, dat kon natuurlijk ook nog. Morgen ga ik iig het olie verversen en een nieuw filter plaatsen. Ik doe er 20W50 olie in.

Bedankt voor je tip Harry, als dit nog niet helpt, ga ik dat proberen, want dat is ook een goede mogelijkheid, aangezien het vrij plotseling optrad.

Bedankt voor de reacties alvast, morgen sla ik aan het werk :)

Met vriendelijke groet, Bob...

Troepje 0

20 jaar

Bob,

Volgens mij lijken de volgende topics wel op jouw verhaal:
http://f50.parsimony.net/forum200990/mes...
http://f50.parsimony.net/forum200990/mes...

Ik heb deze topics boven water gekregen door te zoeken op "zoemer" - maar inderdaad, andere fora zoeken makkelijker.

Succes, Thijs

Thijs11395 0
badge

20 jaar

Thijs,

Heel erg bedankt joh. Die problemen lijken er inderdaad sprekend op. Ik ben nu druk bezig met het olie filter en de olie vervangen. De stop zit erg vast, dus komt er een maat langs met een momentsleutel om die ff los te krijgen. Ik ben erg benieuwd, met de nieuwe olie zou de druk hoger moeten worden als het goed is.

Is de oliedruk trouwens afhankelijk van hoeveel kracht de motor moet leveren? Het probleem treed namelijk op sinds de nieuwe dynamo. Met deze dynamo heeft de motor daar een stuk minder weerstand van, waardoor misschien de oliedruk kan afnemen?

Ik post mijn vindingen hier zodra ik een proefrit heb gemaakt ^_^.


Groeten Bob...

Troepje 0

20 jaar

Het mocht niet baten. Er zit nu nieuwe olie in en een nieuw filter. Het probleem bestaat helaas nogsteeds. Het viel mij op dat het voornamelijk gebeurd bij bochten en hobbels, maar soms ook plotseling, voor zover ik kan zien.

Er is wel oliedruk, want als ik de pijlstok eruit haal, sputtert er olie uit bij een draaiende motor. De temperatuur is ook goed en jah, het oliepeil is ook goed.

Ik heb beide oliesensoren aan de massa gehangen maar bij beide ging niet de zoemer, alleen het lampje ging knipperen. Dus waar de zoemer nu wegkomt wordt opgezocht. (een maat heeft het werkplaatshandboek met schema's).

Als iemand nog ideen heeft, post ze vooral, ik begin em enigszinds te knijpen dat de vakantie niet door kan gaan :(

Groeten Bob...

Troepje 0

20 jaar

Als er druk heerst maakt een van de sondes massa, de ander verbreekt juist. (de laatste is de gene die aan de zijkant van de kop zit) Je moet dus degene bij het filter aan massa leggen, de andere lostrekken, en dan gaan rijden. Is alles goed dan sondes vervangen, anders kan het ook dat de draad ergens doorgesleten is, loop hem dus eens na in de motorruimte.

En sputteren bij de pijlstok zegt nix over de oliedruk. Oliedruk kun je wel meten door de sonde bij de kop weg te halen en daar een manometer te plaatsen.

Groeten,
Harry

audia4 0
badge

20 jaar

Hey bedankt harry,

dat is inderdaad DE methode om te kijken of daar de melding wegkomt ^_^. Hopelijk is de sensor stuk en niet iets anders.

Morgen heb ik colleges dus ik ga prolly overmorgen aan de gang, ik meld dan wat de vindingen zijn..

Iedereen alvast heel erg bedankt voor de hulp...

Troepje 0

20 jaar

Bob,

Het is nog een heel gezoek, geloof ik. Er hangt me bij dat de oorzaak van een afgaande zoemer ook nog wel eens in het dashboard wil zitten (slecht contact of zo). Zoeken op bovengenoemd forum (tja) wil uitkomst brengen ;-)

Wat heeft de 1,9 motor trouwens gelopen? Als dat niet teveel is, kan het best meevallen met de problemen. Ik hoop het!

Succes, Thijs

Thijs11395 0
badge

20 jaar

De motor heeft ongeveer 175k gelopen (als het goed is). Het was een ruilmotor, dus ik weet niet wat er daarvoor gebeurd is. Ik weet eigenlijk uberhaupt niet of die tellerstand er wel bijhoort.

Aangezien de motor normaal klinkt, ga ik inderdaad alle sensoren en kabels bijlangs. Het probleem is dat als je beide druksensoren "fout" laat aangeven, dan gaat er geen zoemer, maar als het goed is heb ik binnenkort de elektrische schema's, dan kan ik et opzoeken.

Dat forum is inderdaad echt interessant :)

Bedankt voor alle hulp. Helaas komen er nu tentamenweken aan, dus heb iets minder tijd om echt aan de slag te gaan, maar zodra ik de exacte oorzaak heb, zal ik die hier posten.

Groeten Bob...

Troepje 0

20 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.