Volkswagen Caddy: olielekkage: oliepijpje turbo en/of krukaskeering bakzijde

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TDi

Al een tijdje een Caddy aan het "restaureren" (wist niet dat er aan een jonge auto zoveel mis kan zijn...)
Gekocht uit de lease met slechts 61.000 km van 2005

Gisteren nieuwe homokineethoezen gemonteerd LV. De buitenste was door een bandenbedrijf vervangen enige tijd terug volgens de onderhoudshistorie. Waarschijnlijk hebben ze met de/montage de binnenste homokineethoes beschadigd er zat een klein kerfje in waardoor vet eruit was geslingerd, de buitenste was niet stuk maar sloot niet af, een immitatiehoes maar dat wil niks zeggen.
Denk aan onkundig handelen, de binnekant van de homokineet vertoonde sporen van hamerslagen......

Nu de onderkant gereinigd want die zat onder de olie en ik denk nu 2 lekkages te constateren:
-aan een pijpje dat vanuit de turbo het blok inloopt(waarschijnlijk oliesmering turbo) echter alleen als motor nog koud is. Is de motor opgewarmd dan lijkt ie droog te blijven.
VRAAG: is dit een bekend probleem bij VW? Caddy?

-dan zie ik nog een spoortje olie komen uit een opening tussen de versnellingsbak en het motorblok. Het is motorolie dus ik vrees voor de krukaskeerring
Vraag: is dit een bekend probleem bij VW? Is het kostbaar om deze te laten vervangen?

Alvast bedankt!

S602.4D

Geplaatst door S602.4D (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Caddy? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Henk,

De keerring kost niet veel, maar daarvoor moet wel de bak eraf, als het motorolie is, is de kans dus groot dat het de krukaskeerring is..

De olie aan of afvoer moet ook droog zijn van de turbo, zie je waar deze precies lekt ? Ik bedoel, bij de aansluiting o.i.d. ? Zou er wel voorzichtig mee zijn, als hij bij de aanvoer lekt, niet dat dalijk de turbo kapot loopt door gebrek aan smering.

Gr Stefan

johndoornbosch (0) PRO, 13 jaar geleden

stefan,

je weet wederom niet waar je het over hebt,ik heb al eerder getikt dat indien je niet weet waar je het over hebt dan niet te reageren.


henk,

de krukas keerring wordt compleet geleverd met huis en krukassensor en kost uit mijn hoofd gezegd tussen de 120 en 140 euro ex btw.
met de keerring vervangen ben je er nog niet deze moet nl met speciaal gereedschap gemonteerd worden om zodoende een goede afstelling te krijgen van de krukassensor..doe je dat niet en je hebt alles weer in elkaar zitten zal hij nooit aanslaan.
kort gezegd is dit geen simpel klusje voor weinig geld.


gr john

ricky (0) PRO, 13 jaar geleden

Persoonlijk zou ik een bus remreiniger kopen (ligt er natuurlijk aan hoeveel olie er hangt,dat kan ik nu niet zien) en deze helemaal leegspuiten,dan weer gaan rijden en dan kijken hoeveel hij lekt.Zie je na een paar dagen nog geen oliespoor dan nog even lekker laten zitten want dan is het geen ernstige lekkage.
En inderdaad deze krukaskeerring is tegelijk de sensorring (de krukassensor zit aan de buitenkant...).En deze keerring moet in 1x precies op de juiste plek gemonteerd worden zoals John al zegt,anders zit je bdp punt op de verkeerde plek.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Caddy of stel zelf een nieuwe vraag.