Volkswagen GOLF: oliepomp - oliedruk

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: AHW, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 55

Volkswagen golf 4 (1.4 16v ahw motor)

Na het starten oliedruk 0,3 bar.. Bij gas geven meter direct op 0 bar. Bekende olielampje knippert.

Heb alles eraf incl oliepomp.. Niets te zien in het overdrukventiel.

Zou nu deze pomp kapot zijn? Zo.te zien.kan er weinig aan kapot.

KJALMELO

Geplaatst door KJALMELO (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

24 Reacties

harry4203 (505) PRO, 7 jaar geleden

hij is aardig ingelopen zeker? haal van de onderste foto de buitenring er eens af, en maak van beide delen eens een goede foto. met name de binnenkant van de ring en de buitenkant van t tandwiel.

kaleido 1 (1845) PRO, 7 jaar geleden

Lijkt toch erg op een versleten oliepomp en deksel.

Punt (35) PRO, 7 jaar geleden

Is de veer van het overdrukventiel niet in elkaar gezakt of gebroken ?

Je ziet ook dat de overdruk wordt geloosd naar de inlaat van de pomp . Is de pakking naar het blok al van plaatstaal?

Bij koude motor kan na het starten de druk wel oplopen naar 7- 10 bar !

Probeer de motor ook te laten draaien of starten zonder carter met een bakje of fles olie aan de aanzuigbuis .

Dan kun je zien wat er gebeurt.

Wel de rotor van de pomp goed invetten bij montage.

Zat de plaat op de pomp goed vast?

Succes..

KJALMELO (0), 7 jaar geleden

Plaat op de pomp zat goed vast, overdrukventiel heb ik al een aantal x met een schroevendraaier naar beneden gedrukt ging ook gewoon goed terug, veer lijkt me wel oke en doet zijn werk.



is dit ver genoeg terug of komt hij normaal helemaal bovenaan te staan.

Zou eigenlijk niet weten wat het nog kan zijn.. heb alles toch nagekeken nu. enkel het oliefilter heb ik nog niet verwisseld, maar dit zou geen 0 bar verklaren toch?

Pakking morgen even bekijken, na het verwijderen van de oliepomp verder nog niet bezig geweest.

harry4203 (505) PRO, 7 jaar geleden

punt, vind je niet dat de pomp toch wel erg veel slijtagesporen vertoond?

Punt (35) PRO, 7 jaar geleden

Heeft zeker slijtagesporen maar zoveel dat de olie niet op druk komt zelfs bij toeren lijkt mij niet de oorzaak .

Het ventiel indrukken is geen indicatie , demonteer dat ding om te zien of de veer nog goed is en of er geen metaal stukjes tussen zitten.

Vr. Groet.

KJALMELO (0), 7 jaar geleden

Heb dit zelf ook al bekeken, hoe kan ik het ventiel demonteren?

kaleido 1 (1845) PRO, 7 jaar geleden

En als je een rij over het huis en de tandwielen zet , hoeveel ruimte zit daar dan tussen , dit is ook erg bepalend voor je druk.

KJALMELO (0), 7 jaar geleden

Neem aan dat je dit bedoeld...
voelermaat 0,15 past er tussendoor met kleine moeite...

kaleido 1 (1845) PRO, 7 jaar geleden

Dat bedoel ik , ik weet zo niet de tolerantie voor deze slijtage , maar het lijkt me aan de ruime kant.

KJALMELO (0), 7 jaar geleden

Leek mij inderdaad ook erg ruim, heb vanmiddag een nieuwe pomp en filter besteld. Ga het maar proberen en hopelijk probleem straks opgelost.
Mocht ik hierna alsnog geen druk hebben is denk gewoon het blok op.

bert klein (90) PRO, 7 jaar geleden

Opsluitdeksel oliepomp ook ingevreten tandwielzijde, achterzijde deksel naar de krukaswang ook inloopsporen dan axiaal krukaslagers uitgedraaid,
even foto opsluitdeksel plaatsen.
Vrgr Bert

KJALMELO (0), 7 jaar geleden

Hoi Bert lees net dit bericht, zal morgenochtend direct even een foto posten. morgen komt ook de nieuwe oliepomp en oliefilter binnen.

moet ik verder nog iets nakijken / testen nu alles nog los ligt?

voyager (0), 7 jaar geleden

Ja! Axiale speling krukas!

KJALMELO (0), 7 jaar geleden

@voyager thanks hoe kan ik dit checken heb je mss een snelle uitleg voor me?

bert klein (90) PRO, 7 jaar geleden

Heb je ook een foto van de buitenzijde van deze deksel die naar krukaszijde is gemonteerd, deze foto,s zijn van de binnenzijde pomp.
Vrgr Bert

KJALMELO (0), 7 jaar geleden

Ga ik nu direct maken!

voyager (0), 7 jaar geleden

Met een meetklok opgesteld op de kop van de krukas.Dan met een banden lichter (of een schroevendraaier) tegen de krukas en een lager huis op het blok.LICHTJES druk oefenen in beide richtingen(dus niet draaien). De meetklok geeft dan hoe groot is de axiale spelling.
De VW monteurs kunnen je vertellen wat de toegestane spelling is.

kaleido 1 (1845) PRO, 7 jaar geleden

En als je een rij over deze plaat heen legt hoeveel ruimte meet daar dan op het ingesleten deel ?

bert klein (90) PRO, 7 jaar geleden

De zijdelinkse slijtage v/d oliepomptandwielen komt door de axiale speling van de krukas, als je de krukas gaat bewegen niet draaien naar vliegwielzijde en naar distributiezijde met een bandenlichter mag je geen speling kunnen waarnemen,de axiaal lagers bevinden zich in de middelste hoofdlager, als er speling op zit
is meestal de krukas en blok beschadigd, aan de slijtagesporen wijst dit op axiaal lagers ,
Ook gedacht aan afdichtings stop van een oliekanaal in de krukas of cilinderkop meestal klein stopje of kogeltje.
Vrgr Bert

KJALMELO (0), 7 jaar geleden

Bert bedankt voor de info, zo aan de sporen te zien dus axiale speling.

Een nieuwe oliepomp gaat me dus niet helpen?

"Ook gedacht aan afdichtings stop van een oliekanaal in de krukas of cilinderkop meestal klein stopje of kogeltje"

wat raad je me aan? of wat nu te doen

bert klein (90) PRO, 7 jaar geleden

Een andere benzine motor kompleet liefst met weinig kilometers en historie met garantie, deze type motor loopt tot 6/2005
Vr gr Bert

KJALMELO (0), 7 jaar geleden

oke dus de nieuwe oliepomp monteren heeft geen zin

KJALMELO (0), 7 jaar geleden

Nieuwe oliepomp samen met nieuw oliefilter gemonteerd, probleem opgelost geen brandend olielampje meer! Allemaal bedankt voor het meedenken :)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.