auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen GOLF: oliepomp - oliedruk

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: AHW, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 55

Volkswagen golf 4 (1.4 16v ahw motor)

Na het starten oliedruk 0,3 bar.. Bij gas geven meter direct op 0 bar. Bekende olielampje knippert.

Heb alles eraf incl oliepomp.. Niets te zien in het overdrukventiel.

Zou nu deze pomp kapot zijn? Zo.te zien.kan er weinig aan kapot.

Geplaatst door

KJALMELO (0)

al 10 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

hij is aardig ingelopen zeker? haal van de onderste foto de buitenring er eens af, en maak van beide delen eens een goede foto. met name de binnenkant van de ring en de buitenkant van t tandwiel.

Lijkt toch erg op een versleten oliepomp en deksel.

Is de veer van het overdrukventiel niet in elkaar gezakt of gebroken ?

Je ziet ook dat de overdruk wordt geloosd naar de inlaat van de pomp . Is de pakking naar het blok al van plaatstaal?

Bij koude motor kan na het starten de druk wel oplopen naar 7- 10 bar !

Probeer de motor ook te laten draaien of starten zonder carter met een bakje of fles olie aan de aanzuigbuis .

Dan kun je zien wat er gebeurt.

Wel de rotor van de pomp goed invetten bij montage.

Zat de plaat op de pomp goed vast?

Succes..

Punt 65
badge

8 jaar

Plaat op de pomp zat goed vast, overdrukventiel heb ik al een aantal x met een schroevendraaier naar beneden gedrukt ging ook gewoon goed terug, veer lijkt me wel oke en doet zijn werk.



is dit ver genoeg terug of komt hij normaal helemaal bovenaan te staan.

Zou eigenlijk niet weten wat het nog kan zijn.. heb alles toch nagekeken nu. enkel het oliefilter heb ik nog niet verwisseld, maar dit zou geen 0 bar verklaren toch?

Pakking morgen even bekijken, na het verwijderen van de oliepomp verder nog niet bezig geweest.

KJALMELO 0

8 jaar

punt, vind je niet dat de pomp toch wel erg veel slijtagesporen vertoond?

Heeft zeker slijtagesporen maar zoveel dat de olie niet op druk komt zelfs bij toeren lijkt mij niet de oorzaak .

Het ventiel indrukken is geen indicatie , demonteer dat ding om te zien of de veer nog goed is en of er geen metaal stukjes tussen zitten.

Vr. Groet.

Punt 65
badge

8 jaar

Heb dit zelf ook al bekeken, hoe kan ik het ventiel demonteren?

KJALMELO 0

8 jaar

En als je een rij over het huis en de tandwielen zet , hoeveel ruimte zit daar dan tussen , dit is ook erg bepalend voor je druk.

Neem aan dat je dit bedoeld...
voelermaat 0,15 past er tussendoor met kleine moeite...

KJALMELO 0

8 jaar

Dat bedoel ik , ik weet zo niet de tolerantie voor deze slijtage , maar het lijkt me aan de ruime kant.

Leek mij inderdaad ook erg ruim, heb vanmiddag een nieuwe pomp en filter besteld. Ga het maar proberen en hopelijk probleem straks opgelost.
Mocht ik hierna alsnog geen druk hebben is denk gewoon het blok op.

KJALMELO 0

8 jaar

Opsluitdeksel oliepomp ook ingevreten tandwielzijde, achterzijde deksel naar de krukaswang ook inloopsporen dan axiaal krukaslagers uitgedraaid,
even foto opsluitdeksel plaatsen.
Vrgr Bert

Hoi Bert lees net dit bericht, zal morgenochtend direct even een foto posten. morgen komt ook de nieuwe oliepomp en oliefilter binnen.

moet ik verder nog iets nakijken / testen nu alles nog los ligt?

KJALMELO 0

8 jaar

Ja! Axiale speling krukas!

voyager 0

8 jaar

@voyager thanks hoe kan ik dit checken heb je mss een snelle uitleg voor me?

KJALMELO 0

8 jaar

Heb je ook een foto van de buitenzijde van deze deksel die naar krukaszijde is gemonteerd, deze foto,s zijn van de binnenzijde pomp.
Vrgr Bert

Ga ik nu direct maken!

KJALMELO 0

8 jaar

Met een meetklok opgesteld op de kop van de krukas.Dan met een banden lichter (of een schroevendraaier) tegen de krukas en een lager huis op het blok.LICHTJES druk oefenen in beide richtingen(dus niet draaien). De meetklok geeft dan hoe groot is de axiale spelling.
De VW monteurs kunnen je vertellen wat de toegestane spelling is.

voyager 0

8 jaar

En als je een rij over deze plaat heen legt hoeveel ruimte meet daar dan op het ingesleten deel ?

De zijdelinkse slijtage v/d oliepomptandwielen komt door de axiale speling van de krukas, als je de krukas gaat bewegen niet draaien naar vliegwielzijde en naar distributiezijde met een bandenlichter mag je geen speling kunnen waarnemen,de axiaal lagers bevinden zich in de middelste hoofdlager, als er speling op zit
is meestal de krukas en blok beschadigd, aan de slijtagesporen wijst dit op axiaal lagers ,
Ook gedacht aan afdichtings stop van een oliekanaal in de krukas of cilinderkop meestal klein stopje of kogeltje.
Vrgr Bert

Bert bedankt voor de info, zo aan de sporen te zien dus axiale speling.

Een nieuwe oliepomp gaat me dus niet helpen?

"Ook gedacht aan afdichtings stop van een oliekanaal in de krukas of cilinderkop meestal klein stopje of kogeltje"

wat raad je me aan? of wat nu te doen

KJALMELO 0

8 jaar

Een andere benzine motor kompleet liefst met weinig kilometers en historie met garantie, deze type motor loopt tot 6/2005
Vr gr Bert

oke dus de nieuwe oliepomp monteren heeft geen zin

KJALMELO 0

8 jaar

Nieuwe oliepomp samen met nieuw oliefilter gemonteerd, probleem opgelost geen brandend olielampje meer! Allemaal bedankt voor het meedenken :)

KJALMELO 0

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.