Beste allemaal,
een vraag met verhaal.
Onlangs een golf V5 20V AQN gehad. Had slechte compressie. Zat kras in cylinder etc. Motor volledig gereviseerd. Overmaat Mahle zuigers, alle pakkingen, keerringen, lagerschalen, bouten, distributie set, dubbelmassavliegwiel etc.. the whole works. (enkel nokkenasverstellers niet vervangen maar daar zijn ook nooit problemen mee geweest en niet iets wat je gezien de kosten preventief vervangt lijkt me)
Na starten motor had deze eerst problemen met zijn stationair punt te vinden. Dat doet hij nu wel. Maar de ene keer loopt de motor echt zo mooi rustig..en andere moment loopt hij zeer onregelmatig. Geeft melding dan op Krukas/nokkenas positie sensor.
Nu staat de motor zeker op tijd. Dubbel gecontroleerd. Alle merktekens stonden op hun strepen, nokkenassen geblokkeerd en zelfs de streepjes op de ketting op de streep gezet. Tevens is het probleem er ook niet altijd. Helaas wel erg vaak.
Kan toch niet zo zijn dat oude ketting rek had en de computer dit heeft gecompenseerd? Dat hij opnw ingeleerd moet worden? Leek me iig nogal sterk toch.
Nu zitten er 3 sensoren op. Krukas en 2 keer nokkenas. Dus best een dure grap om op de gok te vervangen. Tevens zou het mss toch ook een verstel probleem kunnen zijn op de nokkenas van de nokkenasverstellers oid. Of zelfs een bedradings probleem daar natuurlijk de kabelboom los geweest is van de motor. Rond de stekkers uiteraard wel gekeken. Stekkers nog eens los gehad en dergelijke.
Heb helaas geen schema om de bedrading door te kunnen meten naar de computer toe.
Op toeren loopt de motor op zich wel goed. Net stationair loopt hij rottig. Niet mooi zuiver. Hoewel hij soms ineens zo zuiver loopt dat je er een muntje recht op kan zetten (dus als timing niet goed zou zijn.. dan zou hij dit nooit doen lijkt me)
Helaas het slechte stationair lopen zodanig vaak dat dit een probleem is voor apk, want uitstoot is dan ook te hoog. Zowel stationair als op toeren. ( ca 0.35 a 0.55 stationair en ca 0.4 tot zelfs 1.2 op toeren afhankelijk van toerental. De hoger de meer. Lambda dan schommelend ca 0.97 0.98)
Uiteraard hoop ik op een domwegge sensor. Maar graag meet ik wat meer door of hoor ik graag alle ideeën. Auto moet asap gekeurd worden. En na alle kosten die er al in gestoken zijn wil ik mijn klant nu ook wel tevreden houden. En al zeker geen extra onnodige kosten maken.
Iemand mss een idee? Of mss een schema?
Alvast hartelijk dank! Greetz, Hans
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je vcds? Dan kan je als het goed is wel zien wat de verstelling doet op het moment dat de motor slecht loopt. Welke foutcodes komen erin?
nee helaas niet.. Enkel een goodman tot de beschikking. Maar kan het even aan een collega vragen. Zou mooi zijn als daar wat meer uit zou komen.
Ik denk dat je er eerst achter moet komen wat de oorzaak is van de overslag; compressie/timing (versteller), vonk of brandstof. Het hoeft natuurlijk helemaal niet met de revisie te maken te hebben (ookal is het wel voor de hand liggend) Scope anders je secundair ontsteking of doe een compressie test (stationair) eerst richting zoeken aan de hand van bewijs
. En mocht je echt de sensoren vermoeden zal je ze toch echt moeten scopen ten opzichte van elkaar, als je niet wilt gokken.
Mvg diagnoseoplocatie.nl
Is dat de enige foutmelding over de krukas/nokkenaspositie? Zo ja, dan het toch daar in zoeken, niet zo zeer over de timing want ketting e.d. zijn al vervangen maar wat deze storing ook nog kan veroorzaken zijn de verstellers of de regelkleppen hiervan die niet meer juist werken, dan krijg je ook foutcode's over de timing.
Denk ook niet zo zeer in de bedrading want dan zou je een foutcode krijgen over een elek probleem maar hij zegt echt dat de timing niet juist is dus de bedrading moet goed zijn anders kan je ecu dat niet bepalen.
Diverse metingen gedaan. Alle sensoren gaven signaal. Echter nokkenassen bleven idd varieren. Moest dus iets met de VVT te maken hebben. Nw echter onbetaalbaar. Dus gebruikte set op de kop getikt. Beide VVT tandwielen / nokkenasverstellers compleet met de grondplaat met daarop de aanstuurkleppen. Alles erop gezet. En loopt nu werkelijk als een zonnetje. Gelukkig! Helaas wel rot werk dit te monteren. Vrijwel net zoveel werk als een koppakking steken bij zoiets. Inc voorfront losmaken om bij de inlaat te komen daar deze eraf moest. Maar ok. Blij dat het opgelost is.
Bedankt voor jullie reacties.
Grtz!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
8 jaar