auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Eos: Olieverbruik 2.0 TSI

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0TSI (TFSI)

Beste mensen,

Wie heeft ervaring met hoog olieverbruik van de 2.0TSI motoren van Volkswagen.

Mijn VW EOS uit 2007 die ik alleen voor vakanties en mooi weer gebruik, verbruikt mijns inziens veel olie. De de weinige km's die ik jaarlijks rij, valt het niet zo op, maar dit jaar kon ik mijn vakantie niet halen zonder bijvullen, kortom: 1 liter op 4.200km. Ik ben een rustige rijder, af en toe vlot, zelden echt hard (Duitse Autobahn, 160 km / uur), maar voor een auto die 235km/uur haalt ben ik een erg rustige rijder, lekker 'cruisen'.

De gebruiksaanwijzing EN volkswagen geven aan dat alles onder de 1:1000 'normaal' is, maar dat vindt ik erg onacceptabel. Even vergelijken: ik heb ook een Passat 1.9TDI-132pK uit 2002, 335.000 km gereden met een olieverbruik van gemiddeld 0,7 liter op 15.000 km (!). Weet ik omdat ik keurig de beurten om de 15.000 km uit laat voeren (ondanks Long-Life olie).

Verbuik EOS: ca. 1:4.000, soms meer. Huidige km.stand: 43.500km.
Benzine auto, rij meestal EURO98, krijgt elk jaar 1 grote beurt, dus ca. elke 10.000 km.

Graag wat informatie / praktijk voorbeelden zodat ik actie kan ondernemen want dit kan ik niet accepteren terwijl VW niets wil (of kan) doen.
Ik vindt het onzin om peperdure longlife olie toe te passen in een blok waarvan elke 30.000 km (onderhoud interval) al meer dan 2 keer de gehele olie is bijgevuld ;-)

Geplaatst door

MHRAAD (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zou over gaan op niet longlife olie omdet je zo weinig rijdt en toch elk jaar laat verversen.
Verbruik zal dan ook omlaag gaan omdat deze olie dikker is.

Benny Vee 0
badge

13 jaar

Bij korte stukken rijden lijkt het olieverbruik minder omdat het tekort aangevuld wordt met condenswater.. Op een zeer lange rit komt die olie behoorlijk op temperatuur en het water erin verdampt.en verdwijnt via het carterventilatiesysteem. Dan lijkt het alsof je op lange ritten een hoger verbruik hebt.. Test maar eens. voor de rit naar het zuiden olie verversen. de beste manier om het olie verbruik goed vast te kunnen stellen.

de zuigers maken een op en neer gaande beweging in de cilinders. De cilinderwand en vooral de bovenste zuigerveren moeten gesmeerd worden. Telkens als de zuiger omlaag gaat en er vindt verbranding plaats verbrandt er olie. Reken eens uit hoe weinig of veel dat is. Je krijgt dan respect voor de fabrikant die er voor zorgt dat de zaak niet stuk draait met zo weinig verlies. Er zijn nog steeds fabrikanten die een minimaal verbruik voorschrijven..

1 op 4000 is echt een heel mooi verbruik.

PS ik ben echt niet van VW hoor.

Beste heren Vee en van Jaarsveld, allereerst bedankt voor jullie (snelle) reactie!
Even een toelichting op de reacties. Overstappen op een dikkere olie heb ik overwogen, maar wordt afgeraden door de fabrikant. Garantie, bla bla... Dat risico wil ik niet lopen, maar: de opmerking is terecht!

VW geeft inderdaad aan dat 1:1000 binnen de normale tolerantie ligt (gebruiks aanwijzing). Ook realiseer ik mij dat smering 1 op 4000 een prestatie is voor de ontwerp rakkers, maar van alle (voorgaande) auto's die ik heb gehad, spant dit de kroon. Mij huidige Smart for 2 loopt ongeveer 1:13.000 (80.000 op de klok), mijn passat zelfs maar 0,75:15.000 (335.000 km) en mijn audi A4 daarvoor lag ongeveer op het zelfde verbruik als de Passat met liefst 475.000km op de klok! Ooit een volvo 440 gehad die 1:1500 liep, maar dat was met een kleine revisie verholpen.

Verder rij ik met de Eos weinig, maar nooit korte stukken, minimaal een uur of langer. In de zomer rijden we lange toertochten (uren) door europa en vakantie ritten, ook uren achterheen. Daarom heb ik ook nooit water in de pot, vocht in de olie, etc. Verder staat de auto bij elke spat regen binnen in een verwarmde garage met een dekje erover (erg hè ;-)

Mijn idee is dat dit verbruik niet nodig moet zijn en mijn twijfel zit eigenlijk in de carter ontluchting. Er zijn namelijk enkele mensen die dit probleem ook hebben en na enig procederen onder garantie een aanpassing hebben gekregen op de carter ontluchting, waarna het verbruik ineens zakte naar bijvoorbeeld 1:16.000 km. Dat triggert mij en ik wil eens onderzoeken wie hier ook ervaring mee heeft en/of een dergelijke aanpassing hebben laten maken. Wat mij opvalt is dat de dealer bij het vragen naar de oorzaak in de verdediging schiet, er niets aan wil doen of een meting wil doen met een seal zodat zij de rersultaten objectief kunnen beoordelen. Ik heb sterk het vermoeden dat het een ontwerpfoutje is die met name bij de 2.0TSI problemen geeft, die ze niet aan de grote klok willen hangen.

Relativeren: 1:4000 is geen probleem, gewoon bijvullen, maar wel jammer van de olie als het niet nodig hoeft te zijn. Wel trek ik het begrip 'longlife' en variabele onderhoudsainterval in twijfel bij dergelijk hoog olie verbruik.

Ik zie uit naar de ervaringen en anders leg ik mij erbij neer ;-)

MHRAAD 0

13 jaar

Ik schreef over het smeren van de bovenste zuigerveren..

Tijdens het op en neer gaan van de zuiger verandert de druk boven de zuigers.. Deze varieert tijdens de aanzuigslag van 3/4 bar onderdruk of te wel. ongeveer 0,25 bar absolute druk tot Tijdens de werkslag wel bijna 30 bar. Voor de volledigheid tijdens de compressieslag wordt de druk ongeveer 12 bar en tijdens de uitlaatslag is hij ongeveer 2 bar.. Meer weten Lees eens een zogenaamd PV diagram.. (Spanning/Volume diagram) Het karakter van dat diagram wordt bepaald door de lengte van de slag van de zuiger de compressieverhouding.. Daarnaast hebben de mate van vulling (gaspedaal) en de belasting ook nog invloed..

Het zg geforceerde carter ventilatie systeem is bedoeld om de kwalijke dampen welke langs de zuigers en de veren in het carter (olie) komen af te voeren. Die gassen zorgen voor kwaliteitsverlies van de smeerolie welke ook als een wolk in dat carter zit. daarnaast moet de druk in het carter er voor zorgen dat de smeerolie tegengehouden wordt die door de grote druk boven de zuiger weg geperst wordt. Door de druk in het carter te veranderen verander je ook het oliegebruik....

De fabriek speelt natuurlijk op safe.. En zorgt er voor dat de bovenste zuigerveren zodanig gesmeerd worden dat ze onder de zwaarste omstandigheden nog gesmeerd worden.. Maar de klant is koning.. Als die minder olieverbruik wilt kunnen ze wijzigingen aanbrengen die daarvoor zorgen. Echter de slijtage van weer die bovenste zuigerveren zal sneller gaan. Omdat de huidige Koetswerken steeds langer mee gaan, zal de motor ook steeds meer kilometers moeten kunnen draaien eer hij versleten is.. En zuigers bepalen de levensduur. Kleppen zijn nog tegen een redelijke prijs te vervangen net zoals de dynamo, startmotor en alles wat er verder om de motor heen hangt. Bij een individuele klant speelt bovengenoemd probleem minder dan de antireclame van 1 persoon. Maar als alle motoren minder lang mee gaan dan verwacht brengt dat de fabriek veel meer schade toe..

Ik weiger te geloven dat er sprake is van een ontwerpfout en ook niet van een productiefout.. Ondanks alle voorbeelden welke u gegeven heeft..

PS er zijn Volkswagens die in 1 jaar tijd 100.000 km rijden en dat dan 2 of 3 jaar achtereen.

Laten we wel zijn: liever een litertje olie dan een defecte of vroegtijdig versleten motor. Toch krijg ondanks de technische uitleg het idee dat mijn twijfel niet wordt begrepen. De twijfel ontstond enerzijds omdat ik nooit eerder zo'n hoog verbruik met een auto heb gehad en anderzijds hing 'vroeger' een hoog verbuik samen met slijtage van de motor (zuigerveren, kleppen, etc.) ook heeft VW mij na aankoop gezegd: een kleine 10 a 20k en dan neemt het verbuik af, toch niet dus maar: het wordt ook niet meer. Toch nog even voor het idee, ik rij al 24 jaar waarvan de laatste 14 jaar minimaal 70.000 per jaar, voorzichtig, rustig en met hoge mate van interesse en kennis van auto's en techniek. De reactie begrijp ik, maar dat zou eeder betekenen dat al mijn vorige auto's niet goed waren. Toch heb ik al meerdere tweedehands auto auto's tot zo'n 450.000 km gereden zonder motor problemen en zonder ooit een liter olie tussen de beurten te hoeven bijvullen. Ik schrok mij de eerste keer rot dat het waarschuwingslampje van de auto aansprong na ongeveer 3500 km. Voor zover ik het nu begrijp is het absoluut geen probleem en naar dat antwoord ben ik met name op zoek: kan het schade of niet.

MHRAAD 0

13 jaar

Aha, ik begrijp het, De andere auto,s hadden geen oliepeil indicatielampje.. Dus u vertrouwde erop dat het peil wel goed zou zijn geweest...Lees nog eens goed het instructieboekje erop na hoe de olie gepeild en bijgevuld dient te worden. Het lampje is een globale indicatie. Afhankelijk van de toestand en temperatuur van de olie. Het is zaak om daarom bij koude motor voordat er gestart is met de peilstok te peilen. En dat met een auto die horizontaal staat. Omdat tegenwoordig bijna alle motoren bovenliggende nokkenassen hebben met hun eigen oliebad, loopt er bij een scheefstaande auto soms wel een halve liter naar het ondercarter. Dus de meting op dat moment is niet juist.. . In onze werkplaatsen kwamen we auto's tegen waarvan tijdens onderhoud soms maar een beetje olie afgetapt kon worden. Gelukkig liep dat meestal goed af. Maar als er schade door was ontstaan, dan kostte het meestal de motor,welke door de klant betaald moest worden.. olieverbruik van 1 op 20.000 is alleen mogelijk als er brandstof of water bij komt.. waardoor de kwaliteit van de olie achteruit gaat.. De belangrijkste taak van de smeerolie is koelen en bij rustig rijden wordt de motor maar fractioneel belast. en ontstaat er bijna nooit direct zodanig schade aan de motor dat diezelfde klant iets merkt.

Ik twijfel niet aan uw verhaal over het verbruik van al uw auto's.. ik weet zeker dat uw informatie onjuist is.. Natuurlijk niet opzettelijk, maar misschien gevoed door verjaardag verhalen?

Laten we nu maar ophouden met de discussie...

Om een lang verhaal kort te maken,tegenwoording is het weer heel normaal,olieverbruik bij auto's.
Het zegt ook genoeg over de aanmaak tolerantie's en die zijn ruimer geworden om het produktie proces goedkoper te maken.
En dan word in samenspraak met een olie fabrikant de juiste olie er bij gezocht of aanbevolen.
Laten we wel zijn,ze hebben de mond vol over het milieu en over eco auto's,maar een dermate hoog olieverbruik hoor je ze niet over.
En dat komt ook allemaal in het milieu,een leuk item voor het programma radar.
Martin,prijs je rijk met alleen een beetje olie verbruik,die TSI motor is een ramp op wielen,gezien de vele topic's en fora die hierover te vinden zijn.
Maat ik ben het wel met je eens,ik vind het ook abnormaal.
Zeker in combi met al die milieu verhalen van die auto fabrikanten.

primera p11 0

13 jaar

Vroeger meette men na de productie de zuigers na. in de kleinste sloeg men de letter A, in de iets grotere de letter B en in de nog grotere de letter C. Als men de gaten begon te boren stelde men de boor zodanig af dat er bv een C gat ontstond.. men meette de gaten op en sloeg de C bij die cilinder in het blok. Na een aantal motoren werd een gat soms B en sloeg men die letter erbij.. Enz. enz. toot ze bang waren dat gaten kleiner dan A zouden worden.. Dan stelde men opnieuw.. Ook de zuigers kregen na productie en meten de letter A,B of C. men plaatste een a zuiger in een A gat B in B enz. Wij hadden te maken met grote A gaten waarin kleine A zuigers kwamen te zitten en Kleine A gaten met grote A zuigers. De Boormachines zijn veel hoogwaardiger geworden, De temperatuur in de ovens (voor de zuigers) zijn veel constanter. Het materiaal voor de cilinders en de zuigers is van veel constantener kwaliteit. enz enz. De productie kosten gaan juist omlaag door de kwaliteitsverbeteringen.

De komst van de Injectie en de behandeling van de uitlaatgassen zorgen voor een veel beter millieu. Vroeger zat er 6 of meer % koolmonoxide in het uitlaatgas. Autos werden wekelijks doorgesmeerd met vet. en de olie moest elke maand ververst worden.

een olieverbruik van 1 op 4000 is uitzonderlijk laag.. Lees eens wat ik schreef op 12 september. over de zuigerveren.

Olie verbruik uitzonderlijk laag?.
de meeste auto's die ik geredn heb kwamen met gemak aan een 1 liter op 10.000km.
Met name de volkswagens die ik heb gereden vanaf 1981 gebruikte niks geen olie,hoefde ik tussentijds nooit bij te vullen.
Het golf model met de grote achterlichten.
Die van voor 1980 gebruikte wel veel olie.
Pas de pirmera die van 98 was en de peugeot van 93 die ik heb gereden waren de eerste auto's waar ik weer olie moest bijvullen.
Een liter op 7 a 8000km.
Tegenwoordig worden die blokken allemaal op bewerking centra's gemaakt met gereedschap bewaking en tussentijdse controle's worden daardoor veel minder frequent uitgevoerd,spreek uit ervaring,heb 20 jaar als cnc draaier gewerkt.
Ook de aanmaak tolerantie's zijn veel ruimer geworden en schonere werkomgeving,hier komt geen mensenhand aan te pas.
Daarom geen inloopolie meer,geen inrij perikelen.
De controle betekent stilstand van machine's en produktie lijnen,immers meten en corrigeren kost tijd.
Er word veel gewerkt met schaduw gereedschappen,dat betekent nadert de tolerantie grens dan gaat men over op een nieuw gereedschap.
Dat is dus vaak dat het hele tolerantie gebied gebruikt word,de kans is dus groter op afkeur,want wie op de grens werkt gaat statistisch gezien er dus ook regelmatig overheen.
Dit in combi met ook de zuigers die op deze manier geproduceerd worden kan een hoger olie verbruik met zich mee brengen.
Of snellere slijtage van bepaalde onderdelen.
Daar komt ook nog bij dat moderne motoren snel op moeten warmen omtrent minder uitstoot te produceren
Dat stelt op zijn beurt weer eisen aan de legeringen en ook dat heeft consequenties.
Om nog even op TS terug te komen.
Hang maar eens een kar van 1000 kilo erachter,dan gaat het olie verbruik maar zo naar een liter op 2000km.
Maar goed,het mag tegenwoordig weer,olieverbruik.
Maar het is echt inherent aan een gecontroleerd proces.Vandaar ook de veelhoud aan allerlei olieen en dito specificaties.
Door de bomen zie je het bos niet meer.

primera p11 0

13 jaar

het heeft altijd gemogen.,. zelfs gemoeten. Nogmaals ook de bovenste zuigerveer moet gesmeerd worden om slijtage te voorkomen. En van wat op de cilinderwand achterblijft verbrandt een gedeelte. Ook de stelen van de in en uitlaatkleppen moeten gesmeerd worden en zoals je weet gaan daar regelmatig gassen langs die ook olie mee zullen nemen richting uitlaat. Jarenlang tapten wij meer olie af dan er ooit gevuld was.. allemaal benzine en water. bv de kever, 2,5 liter erin en 3,5 eruit. De rest was al weggelekt door het gat van de oliepeilstok..Olieverbruik kwam niet voor. Motorschade des te meer..Met de komst van de injectiesystemen kon men de brandstof veel beter doceren. De verversingstermijnen werden verlengd en er zijn nog veel zaken op te noemen die het echte olieverbruik weer herkenbaar maken..
En het gemekker begon opnieuw. Huidige motoren draaien zomaar 3 ton. Hele volksstammen doen nog steeds hun auto weg voor 100.000 km omdat ze bang zijn voor de motor. Alles wat daarom heen gaat nog steeds stuk. echter het draaiende gedeelte van het motorblok geeft nagenoeg nooit problemen meer..

Dat is waar Cor.
De motor loopt niet zo snel meer stuk,de rest eromheen houd er eerder mee op.
Een motor loopt kapot door gebrekkige elektronica of fouten in de software.
Maar ook de tegenwoordige downsizing gaat problemen opleveren voor de levensduur.
Uit een 1.4 tsi halen ze al 185 pk,dat blijft in mijn ogen nooit heel.
Kijk,zo'n auto word aangeschaft en hangen er rustig 1300 kilo achter gezien de pk's,maar alles moet uit de twee turbo's komen.
Dat is een enorme thermische belasting,daardoor zie je weer gesmolten zuigers en bougies.
Met name de 1.4 tsi 160 pk is hier een mooi voorbeeld van.

primera p11 0

13 jaar

Als je gaat uitrekenen hoeveel vermogen er per liter gelevert wordt, dan zijn die 1,4 fsi's helemaal niet zo indrukwekkend.
Voor de 185pk is dat 132,1 pk/liter, voor de 160pk is het maar 114,3 pk/liter.
Als je naar de traditionele 2-liter turbo's kijkt dan zijn daar bij die veel meer vermogen per liter leveren.
Mitsubishi Evo, Subaru WRX en lang geleden Sierra/Escort Cosworth. Daar kwam/komt vlot 135 tot 150 pk/liter uit, zonder verbrande zuigers.
Als je maar genoeg brandstof geeft, dan scheelt dat een hoop.

oldford 0
badge

13 jaar

Vroeger was het maximum toerental 5 a 6000 omw/min. Tegenwoordig is 7000 heel gewoon. Daar zit al meer dan 20 % winst. Door meerdere, en dus kleinere kleppen per cilinder te plaatsen pakt men twee vliegen in 1 klap.. Klep is veel lichter dus de veren ervan ook. daarnaast kan de cilinder veel beter ademen.. hidrolische klepstoters zorgen voor een perfecte klepspeling, Dunnere olie voor minder inwendige weerstand.

Ik werk al een paar jaar niet meer.. In mijn onbenul ging ik er van uit dat de EOS gewoon ademt..

Het achterste lager van de turbo wordt met oliedruk gesmeerd... Ook daar verdwijnt smeerolie in de uitlaat. En dan nog zeuren over een verbruik van 1 op 4000 (als dat klopt)

En dan nog dit.. VW maakt zelf geen turbo's, zuigers, lagers, en noem verder maar op. Bij Renault moesten wij vroeger het logo van de fabrikant op het defecte onderdeel opzoeken.. We hadden lijsten om die logo's te vertalen in een merknaam.. Er stonden ongeveer 300 (min of meer bekende) verschillende merken op die lijst. Allemaal toeleveranciers..Die op hun beurt ook weer aan andere fabrikanten leveren..

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Eos of stel zelf een nieuwe vraag.