Beste mensen,
De olie vuldop van binnenkant ziet heel vies uit, wat zou de probleem kunnen zijn.
groetjes
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wat is vies ??
Korte afstanden rijden is meestal de oorzaak. De motoren worden niet (vaak genoeg ) warm genoeg.
vies, net als mayonaise, dus ziet er heel goor uit.
Beste moderator wat zou de oplossing kunnen zijn, is dat ook schadelijk voor de motor dat de vuldop snel vies wordt.
alvast bedank voor de reactie
Oplossing: iets vaker dan voorgeschreven de olie verversen en langere afstanden rijden zodat de motor echt goed op bedrijfstemperatuur komt. Bedrijfstemperatuur wil zeggen: niet alleen het koelwater maar ook de motorolie op minimaal 90 graden. En dat duurt langer dan 10 - 15 km.
Het schadelijke zit in het feit dat de condensvorming niet wordt verwijderd door de te lage temperatuur in de motor. Vandaar ook iets vaker olie verversen.
Beste moderator,
bedankt voor uw reactie, vorige week hebben we de nieuwe olie ingedaan en na een paar dagen is de dop weer vies, vaandag naar de monteur geweest en hij zei dat hij met een speciale spel de motor gaat reining en weer nieuwe olie daar in doen.
Wat denkt u , zou dat kunnen helpen en bestaat wel zo iets.
groetjes
Dat bestaat ja. Vaak gaan de motoren daar ook wel beter van lopen. Laat ook even naar de carterontluchting kijken. Deze zitten ook vaak vol sludge.
Wees niet ongerust als niet alles in 1 keer verwijderd is. Wat er in jaren is ingekomen, zal niet altijd direct te verwijderen zijn.
Succes.
zou het eventueel niet mogelijk zijn dat de koppakking kapot is (wat ik niet voor je hoop)
dan kan er water/koelvloeistof bij de olie komen, en zou je toch ook die smurrie krijgen?
of heb ik het nu helemaal bij het verkeerde eind (wat goed zou kunnen, ik ben maar een hobbyist, geen ervaren autoexpert)
15 jaar
Als er alleen maar korte ritjes worden gemaakt, dan zoek je een probleem dat niet oplosbaar is.
Alles wat je dan doet is weg gegooid geld, tenzij er daadwerkelijk iets aan de hand is.
Als de dop schoon is na een langere rit met flink belaste motor, waarbij de olietemp. boven 100graden moet komen, dan is de oorzaak idd een te koud blijvende motor.
Als je blijvend de auto zo gebruikt ( wat voor geen enkele motor goed is ) dan is het verstandig om af en toe een flinke rit te maken.
15 jaar
Koppakking gaat zelden kapot bij deze motoren, een niet goed werkende thermostaat waardoor de temp meter op je dashbord niet meer de 90graden haalt kan dit ook veroorzaken.
Maar ik denk ook wel dat het van de korte stukjes is, ik heb 2 seat ibiza's in onderhoud die hebben dat ook allebei. Af en toe eens een flink lang stuk autobaan rijden doet hem goed.
beste mensen,
bedankt voor jullie reacties. Inderdaad ik rij wel korte stukjes. Hoe lang bedoelt u met flink lang stuk op de autobaan rijden.
ik vind het wel een lastig probleem.
groetjes
15 jaar
Een uurtje of zo, hoe langer hoe beter, maar als je dan vervolgens weer korte stukjes gaat rijden komt het natuurlijk weer terug.
In dit geval zoals moderator ook al zei, wat vaker olie wisselen, normaal geldt voor deze motoren 15.000km of 12maanden, dan doe je 10.000km aanhouden of 9maanden bijvoorbeeld.
Of gewoon niet luisteren naar dat "nieuwe rijden" maar hem gewoon soms lekker in z'n toeren gooien,dat is vaak beter voor het blok dan snel overschakelen (indien blok op bedrijfstemperatuur is).
Vooral de diesels hebben daar onder te lijden, EGR vervuild die open blijft, schoepen van turbo die vast gaan zitten, katalystor die dicht gaat zitten.
Lamdasonde die vervuild raken enz.
Af en toe bij warme motor eens goed doortrekken is goed, de meeste durven dat niet.
Is er iemand die dit probleem had en hoe heeft hij dat opgelost heeft.
15 jaar
[quote=simi7]Is er iemand die dit probleem had en hoe heeft hij dat opgelost heeft.[/quote]
Is al een paar keer gezegd wat te doen.Vaker meer toeren maken en meer lange afstanden rijden zodat blok de kans heeft om een keer goed heet te worden.
Ik ken er genoeg die dit hebben gehad, wat ik dan meestal doe ik half uurtje rustig warm rijden en vervolgens minimaal half uur duitse autobaan, voordeel is dat ik daar binnen 5min op zit vanaf thuis.
Beste mensen nog een vraag naast de olivuldop die vies is,heb een andere probleem met de auto,naamlijk als de warm is en ik stop bij de stoplicht, dan schommelt de toeren wijzer voor eventjes heen en weer en is het weer goed. Heeft iemand een raad voor mij.
Alvast bedankt
15 jaar
Gasklephuis laten reinigen en weer inleren met de testkast,ook een vacuumlek ergens kan dit veroorzaken.
Is het de 1.6 8V (AKL)? Die hebben dit altijd een beetje.
bedankt Ricky,
ik heb een golf 4 benzine 1,6 motor. Moet ik dit laten doen door eigen dealer (wat je zie). Wat zou de kosten zijn voor dit alles. Ik heb volgende week ook een afspraak voor getaande reim te laten vervangen en dat kost mij ook ongeveer E 350,00.
groetjes
15 jaar
Schoonmaken kun je zelf maar om de gasklep opnieuw in te leren heb je een testkast nodig,zou het dan tegelijk met de riem laten doen of in ieder geval dan de diagnose te laten doen ook voor eventuele vacuumlekken of misschien is er wel wat anders aan de hand.
Ik ben echt niet hand met dit soort werk, en ook geen verstand van, Ik heb wel laten lezen en kwam niks uit alleen met de stuur bekrachting was iets.
15 jaar
Hi,
Bij golf4, 1,6 benzie bouwjaar 1998 moet je ook de gasklep opnieuw laten inleren, of dat niet bij daze bouwjaar.
15 jaar
Ja, komt wel regelmatig voor dat dit moet gebeuren.
Maar als je de gasklephuis schoongemaakt heb en je hebt de gasklep niet opnieuw laten in geleerd, wat voor klachten gaat de auto geven.
15 jaar
Dat ligt er maar net aan, hij kan onregelmatig stationair gaan lopen, of gaan stotteren bij gasgeven, maar kan ook zijn dat je niks merkt.
Ik heb er laatst ook eentje schoongemaakt en kwam niet in het regelapparaat, dus heb het gelaten voor wat het was en geen klachten gehoord, maar het beste is om even opnieuw in te leren.
hi,
ik heb de gas klep huis van van golf4, 1,6 benzine bouwjaar 1998 laten schoongemaakt. De klachten zijn erger geworden in plaats van overgaan. De auto stationair onregelmatig en toerenteller schommelt heen en weer als ik bijvoorbeeld bij de stoplicht stop. de gasklephuis heeft hij niet in geleerd. Vandaag ben ik weer terug gegaan naar de grage en hij zei dat inleren kan alleen de dealer doen. Wat denken jullie zou die klachten voorbij zullen gaan na het inleren of is iets anders aan de hand. Ik weet dat de dealers erg duur zijn, help mij a.u.b.
groetjes
15 jaar
hi,
vandaag ben weer weg gegaan met de auto toen ik stil staat bij de stoplicht en mijn stuur beweegt, schommelt de toerenteller ook mij,dan vind ik zo raar en nooit heb meegemaakt.
15 jaar
Eerst laten inleren en dan verder kijken.
Inleren kan alleen door eigen dealer worden of kan andere dealer ook kunnen doen, wat zou de kosten kunnen zijn?
15 jaar
Elke garage met een redelijke testkast kan dit voor je doen.
Voor kosten moet je ff bellen.
Hi,
Als de sensor van de stuurbekrachtiging kapot is, kan de auto ook zelf toeren maken?
15 jaar
[quote=simi7]Hi,
Als de sensor van de stuurbekrachtiging kapot is, kan de auto ook zelf toeren maken?[/quote]
Yep,dat kan ook.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar