auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Caddy: onderbrekers worden warm

Bouwjaar: 1987, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600

Heeft iemand een idee waarom de onderbrekers zo warm worden dat het kunststof nokje tegen de as van de verdeler smelt.
Ik heb ondertussen al bobine, onderbrekers en condensator vervangen.
Na afstelling van de onderbrekers draait hij perfect gedurende enkele minuten, tot het kunststof nokje warm loopt en begint te smelten zodat de afstelling niet meer correct is, en de motor geen vonken meer krijgt omdat de onderbrekercontacten niet meer openen.
Onderbrekercontacten lopen dus snel heet.

Geplaatst door

pierre (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Bedrading zit wel goed , ook op de bobine ?

Ik begrijp dat de as van je stroomverdeler veel te warm wordt. Draait de as niet veel te zwaar in het lager of zit er teveel speling op?. Eventueel even stroomverdeler uitbouwen en controleren.

vr.gr. Theo

De as van de verdeler draait soepel. Ik heb hem al eens gedemonteerd.
Ik vermoed dat het echt wel een elektrisch probleem is.
Zal de bekabeling nog eens controleren.

pierre 0

9 jaar

Controleer dan ook even de massa van de verdeler. Ik neem aan dat je niets veranderd hebt aan de bedrading. Zit er soms een voorschakelweerstand voor de bobine? Maakt de bobine goed massa?



vr.gr. Theo

Jean Pierre ; meet de primaire weerstand van de bobine .

Deze kan rond de 4ohm zijn of 1,5 !! Bij die laatste is een voorschakelweerstand verplicht .

Als die niet voor de bobine zit gemonteerd gaat er over die contactpunten 8 Ampere .

Het wordt bij die pungtjes nu zo heet dat het nokje smelt.

Neem ook de moeite om op die vierkante nok wat hoogwaardig/ wamtebestendig vet te doen om het kunststof nokje langdurig van smering te voorzien. Vooral geen KOPERVET !!

Kijk wat bij jouw probleem van toepassing is .

Succes.

Punt 65
badge

9 jaar

Hallo,

Vorig weekend bekabeling nagekeken. Lijkt allemaal in orde.
Primaire weerstand van zowel de oude bobine als de nieuwe gemeten. Geven beide rond de 1 ohm.
Nieuw: Beru zs123 Oud: Bosh 0 221 122 399
Een voorschakelweerstand heb ik nergens in het motorcompartiment aangetroffen.
Ook in het schema kan ik nergens een weerstand vinden.
Is bij deze bobines een weerstand verplicht.
Bij de Beru zs 115 spreekt men van een weerstand van 0,9 ohm. Maar bij de ZS123 niet.

Groeten

pierre 0

9 jaar

volgens mij zit er dan een bobine op voor een auto met electronische ontsteking, naar mijn mening moet je een bobine hebben met een weerstand van 3.5-4 ohm.(zoals punt ook al aangeeft).

Er hoort een bobine op met weerstand ;voedingsspanning 11 volt
Bosch 0 221 121 023
primaire weerstand 0,57-0,75 Ohm
secundaire weerstand 2500-3500 Ohm
contactpuntjes op 0,4 mm
contacthoek 43-50 (48-56%)

Bron: Autodata

Hans4040 1435
badge vip badge

9 jaar

De draad van contactslot naar bobine kan uitgerust zijn als weerstandsdraad. Ik neem aan dat deze draad niet is vervangen of ingekort.



vr.gr. Theo

Deze draad is inderdaad deels vervangen nadat hij was doorgebrand.
Is deze draad afzonderlijk verkrijgbaar, of is er een alternatief voor?
Is het misschien een optie om een gewone draad te gebruiken en een weerstand voor de bobine te zetten.
Zo ja, welke weerstand?
Merk dat er hier een aantal knappe koppen tussen zitten.

vr.gr. Pierre

pierre 0

9 jaar

Vraag er naar bij een zaak die ontstekingsdelen verkoopt.

De weerstand ervan is 1,8 ohm met aansluitingen en bevestigingsmogelijkheden.

Misschien heeft iemand er een afbeelding van .

Succes.

Punt 65
badge

9 jaar

Meestal werden de bobines met de daarop gemonteerde voorschakelweerstand compleet geleverd. Je kan het proberen met een dergelijke bobine. Vergeet dan niet de complete draad die loopt vanaf het contactslot tot de bobine te vervangen door een gewone draad.
Ik neem aan dat de auto goed gelopen heeft. Wanneer is het probleem ontstaan (voor of na het vervangen van genoemde onderdelen)?
Waardoor is de oorspronkelijke draad verbrand?


vr.gr. Theo


vr.gr.Theo

[url=http://postimg.org/image/ih8rwla85/][img]http://s2.postimg.org/ih8rwla85/Bobine_P...[/img][/url]

Wellicht kan je ook een gewone 12 volts bobine gebruiken, maar dan wel ook de draad die loopt vanaf het contactslot naar de bobine vervangen door een gewone draad.



vr.gr. Thep

Hier een link naar een soortgelijk probleem. Leek ook een massaprobleem. Bij een test met een extra massakabel ging alles goed. Helaas, niet gepost of dit inderdaad de oplossing was.

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p...

Nog even een vraag; toch niet gewerkt aan de startmotor? Sommige weerstanden worden tijdens het starten overbrugt door een draad vanaf de startmotor. Geldt niet voor temperatuur gestuurde weerstanden.



vr.gr. Theo

Er is inderdaad door iemand anders een andere starter ingezet.
Hij ziet er namelijk vrij nieuw uit.


vr.gr. Pierre

pierre 0

9 jaar

Zit er op de dunne aansluiting van de starten 1 of 2 kabeltjes of hangt er daar een dunne draad los? Toch niet op een andere plaats (bij de dikke draad) van de starter een dun kabeltje bevestigd?

vr.gr. Theo

Ik heb voor de bobine (Beru zs123) een weerstand geplaatst van Micro Dynamics (BR1) van 1,6 ohm.
Zonder deze weerstand brandde het nokje weg.
En een massakabeltje aan de verdeler geplaatst.
Bekabeling was oke.
Hij doet het weer, dus kan wat mij betreft hier een slotje op.
Allen hartelijk dank voor het meedenken.

pierre 0

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Caddy of stel zelf een nieuwe vraag.