Hallo mensen,
ik ben eigenaar van een golf 3 met een necam gasinstallatie. (inmiddels al ong. 300.000 km op de teller)
toen ik de auto kocht was er niks mee aan de hand. na enige tijd begon de gasinstallatie raar te doen: let wel ; alleen de gasinstallatie, op benzine rijd ie super!
- spontaan overslaan naar benzine op de meest willekeurige momenten( waarna die vrolijk verder rijd op benzine)(dit gaat altijd gepaard met het knipperen van het rode lampje rechts op de lpg/benzine schakelaar)
-als motor stationair loopt, is het soms net alsof ie wil afslaan, soms doet ie dit ook soms niet( maakt niet uit of motor warm is of niet)
-bij sneller optrekken, houd ie soms heel erg in, waarna die ook vaak weer overschakelt op benzine.
- als ik met een constante snelheid rijd onder ongeveer 60 a 70 km. per uur, gebeurd er meestal niet zoveel, rijd ik bijv. 80 of 120 constant, dan kan ik tegenwoordig niet langer dan 20 sec. op gas rijden.
u kunt zich wel voorstellen, met al dit geouwehoer rijd ik laatste tijd alleen maar op benzine. Wat ik zelf erg raar vind is dat het soms tijdje allemaal redelijk gaat, dan het ene probleem wel en andere niet en dan weer zo`n beetje alles tegelijk.
Nou zijn er al een aantal mensen mee bezig geweest om t probleem te verhelpen. Het volgende is allemaal gebeurd;
- andere verdamper er op gezet
- lambdasonde vervangen
- verdelerhuis en nog wat onderdelen schoongemaakt
- we hebben ook de motor uitgelezen; hier vind ie geen enkel probleem.
- na wat zoeken op problemcar kwamen we erachter dat dit probleem wel es veroorzaakt kon worden door een MAP-sensor, en ook dat je de gasinstallatie apart kunt uitlezen; bij het uitlezen zou die een foutcode moeten geven wat betreft de map-sensor. dit hebben we gedaan, helaas bij het uitlezen geen enkele foutcode!
weet iemand wat het probleem kan zijn? is het de moeite waard om een andere map sensor te proberen? ik weet het namelijk echt niet meer! ook een garagebedrijf en een profi/hobbyist weten niet meer waar het aan zou moeten liggen! bij voorbaat dank, Martijn!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De auto kan om meerdere redenen terugschakelen
1) lege tank, lamba signaal is 10sec laag geweest(arm mengsel) dan gaat het rode lampje knipperen.
2) foutcode(lampje rood branden), deze kan uiteraard meerdere oorzaken hebben.
Een kapotte map-sensor is uiteraard mogelijk, maar komt echt bijna niet voor, meestal worden foutcodes veroorzaakt doordat de elektrische verbindingen slecht geworden zijn. Meest voorkomende is een verroeste massa aansluiting.
Bij het uitlezen kon men toen echt de parameters uitlezen met een laptop of hebben ze alleen de knippercode bekeken? Bij deze installatie wordt de foutcode niet opgeslagen dus als de auto een keer van het contact is geweest of de schakelaar op benzine, dan is de foutcode weg.
Ik vermoed toch dat er iets niet klopt met de mengselregeling. Wat je zou kunnen doen is eens met een lambda-tester of multimeter op de sonde aangesloten gaan rijden en kijken wat er gebeurd. Hoogst waarschijnlijk heb je dan een arm mengsel aangezien de auto niet lekker trekt. Enige wat dit kan veroorzaken is dat de verdamperdruk te laag is, dat toch het verdeelhuis niet meer goed schoon is, of de stappenmotor is defect.
Is de gasdruk van de verdamper al opnieuw afgesteld/gecontroleerd, wat gebeurd er met de druk als je gaat accelereren?
Er zit een storing in de gascomp, is tie al eens uit gelezen, het zit duidelijk in de gasinstallatie.
Lambdasonde is ook verdacht met dit soort klachten.
17 jaar
Beste Martijn,
Zijn de verdamper en lambdasonde vervangen door een nieuwe of zijn er gebruikte onderdelen in gegaan.
Als eerste controleren of er niet ergens een lek zit in de vaccuumslangetjes.
Bij twijfel gewoon allemaal vervangen, vooral de met stof beklede slangetjes op het inlaatspruitstuk.
Deze geven bij Volkswagens en Audi's op gas vaak veel ellende.
Ook geeft de bedrading van de lambdasonde vaak ellende rondom het omschakelrelais van het lambdasignaal.
Dit relais zit aan de bijrijderszijde in de hoek tegen het schutbord onder de motorkap.
Daar komt ook de kabel van de lambdasonde naar boven.
Deze gasinstallaties zijn gewoon uit te lezen en houden in tegenstelling tot wat "Schoen" meldde hun storingsmeldingen wel vast in het geheugen.
De handleiding kun je vinden op mijn site "www.verdampere.nl"
Het gevoeligste onderdeel van deze gasinstallaties is het gasverdeelhuis.
Deze moet regelmatig worden gereinigd om de gasinstallatie optimaal te laten werken.
Dit is een specifiek klusje waarbij je moet weten waar het echt om gaat.
In dit gasverdeelhuis zitten namelijk 6 V-vormige sleufjes waarin vooral in het smalle onderste deel olieresten zich ophopen en een stotterende motor veroorzaken bij stationair loop en bij rustig accelereren.
Deze sleufje zijn best moeilijk bereikbaar maar kunnen alleen goed schoon gemaakt worden met flink wat oplosmiddel als WD40 en/of remmenreiniger en een voelernaatje van 0,15mm.
Als je me een emailtje stuurt kan ik je ook een documentje sturen waarin is uitgelegd hoe de MAP-sensor werkt en hoe deze te testen.
info@verdampere.nl
Als het je allemaal een beetje te veel wordt wil ik je graag uitnodigen een keer langs te komen voor een inspectie van je gasinstallatie en het verhelpen van de problemen.
Groeten,
Kees
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar