๐ Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Als deze diesel een langere tijd stil heeft gestaan, start hij niet meer.
Pas na het zo goed als leeg starten van de accu, en het dashboard dus even knippert, start hij wel, moet dan alleen startkabels gebruiken op een andere auto.
Op het moment dat hij dus leeg is, klikt en zoemt er achter het dashboard ook van alles.
Gloeipluggen zijn alle goed, accu 2 dagen oud en startmotor vervangen.
Het lijkt haast wel dat op het moment dat de accu tijdens het starten leeg is, dat er iets wordt gereset en daarna wel wil starten. Ik moet dan wel iets gas geven omdat hij anders nog wel afslaat.
Ideeen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je gecontroleerd of er brandstof tot de verstuiver komt tijdens het starten. Het zou kunnen dat de afsluiter in de brandstofpomp niet geopend word.
Hans
[quote=Hans4037]Heb je gecontroleerd of er brandstof tot de verstuiver komt tijdens het starten. Het zou kunnen dat de afsluiter in de brandstofpomp niet geopend word.
Hans[/quote]
Het rare is ook dat hij wel start als ie eenmaal gelopen heeft, dan kan ik hem achter elkaar wel starten.
Hij wil alleen niet als ie langer dan een uurtje of 3 stil staat. Dan slaat ie pas aan als de accu leeggestart is, dan even wachten of met startkabels, dan pakt hij wel.
Zijn er meetgegevens voor de afsluiter?
Even de verstuiver leiding los draaien als de motor niet wil aanslaan en kijken of er brandstof uit komt tijden het starten. Soms blijft de kunststof plunjer vast zitten van de brandstofafsluiter.
Weet je wel zeker dat de gloeiinstallatie werkt zie je tijdens het gloeien het binnenlichtje iets zwakker gaan branden. Anders even de stroom meten tijdens het gloeien moet ongeveer 40 amp zijn.
Hans
Hij heeft nu ongeveer een uur stil gestaan, en helaas start ie nu wel. Tijdens het gloeien wordt het lampje wel ietsje minder.
Maar ik verwacht toch dat het iets electronisch moet zijn omdat hij gewoon helemaal niets doet smorgens, ook niet na 5x gloeien.
Er stroom dan wel diesel door de leiding, had ik al gecontroleerd vanmorgen.
Hij wil echt pas starten op het moment dat ik net zo lang door start tot de startmotor niet meer rond wil door te weinig spanning.
Dan laat ik even de accu weer opkomen of gebruik startkabels, en dan wil ie pas.
Het lijkt er meer op dat de startblokkering blijft hangen en pas ontblokt wanneer door te weinig spanning, gereset wordt.
Ik heb dit probleem nog niet meegemaakt bij vw.
Er zit amper electronica in dit oude type VW. Zit er om de afsluiter op de brandstofpomp een zwart kastje dat is voor de start beveiliging,kun je er dan beter afhalen.
Hans
trek eens rechtstreeks een draad van de accu naar de afsluiter
smorgens op de accu en starten
wat ook nog kan is dat de pomp of nokkenas niet op tijd staan
Er ziten 2 afsluiters, 1 boven en 1 onder. Daar tussen zit een zwart kastje, die bedoel je?
Zitten wel 2 gerimpelde draden aan, na het verwijderen draden met elkaar door verbinden, of gewoon doorknippen/unpluggen?
[quote=CARS&MOTORS]wat ook nog kan is dat de pomp of nokkenas niet op tijd staan[/quote]
Lijkt mij wel goed te zijn, het probleem doet zich pas voor sinds de laatste 4 dagen, sinds dat het dus echt koud is smorgens.
De afsluiter zit boven op de pomp.
en diesel problemen openbaren zich pas als t koud wordt
Hoeveel heeft ie gelopen? inderdaad komen dieselproblemen aan het licht bij kouder weer zoals Jerry al aangaf.
Heb je wel het gevoel dat je startmotor voldoende toeren maakt om hem aan de praat te krijgen? ik zat te denken mischien dat ie iets sneller loopt met een startkabel erbij en dat dat misschien net genoeg is om hem aan de gang te krijgen. (startmotor een beetje op want ik zie dat je accu nieuw is)
Als ie heel veel gelopen heeft misschien ff compressie laten meten want met (te) weinig compressie gaat ie met koud weer niet aan de gang. Loopt ie wel als je een beetje startpilot of zoiets in het luchtfilter bijspuit? Pas op niet te veel/
Gr Jaap
17 jaar
[quote=jaboV]Hoeveel heeft ie gelopen? inderdaad komen dieselproblemen aan het licht bij kouder weer zoals Jerry al aangaf.
Heb je wel het gevoel dat je startmotor voldoende toeren maakt om hem aan de praat te krijgen? ik zat te denken mischien dat ie iets sneller loopt met een startkabel erbij en dat dat misschien net genoeg is om hem aan de gang te krijgen. (startmotor een beetje op want ik zie dat je accu nieuw is)
Als ie heel veel gelopen heeft misschien ff compressie laten meten want met (te) weinig compressie gaat ie met koud weer niet aan de gang. Loopt ie wel als je een beetje startpilot of zoiets in het luchtfilter bijspuit? Pas op niet te veel/
Gr Jaap[/quote]
Accu is dus nieuw, startmotor onlangs uit elkaar geweest ter controle en draait prima rond.
Zojuist heeft de auto ruim 3 uur stil gestaan en wilde dus niet starten.
Toen ik de accu had leeg gestart, startmotor stopt er dan uiteraard mee, even gewacht en 10 seconden later starte hij wel met een langzaam draaiende startmotor.
Het probleem is dus echt dat hij pas start nadat de accu is leeggestart en dus de lampjes in het dashboard uitgaan/knipperen door te weinig spanning.
Eenmaal gelopen, start hij wel gewoon weer (binnen 1 รก 2 uur)...
meet de compressie eens
of een lektest
Vanmorgen nogmaals gecontroleerd of er wel diesel kwam.
Tijdens starten geen diesel uit de leidingen, startmotor werd echt warm. Ook veel lucht in de dieselslang.
Op het moment dat ik iets startpiloot in de aanzuigbuis heb gespoten gaf hij een pruttel maar sloeg direct weer af.
Het leek wel alsof de motor op een of andere manier blokkeerde.
Waar moet ik het zoeken?
Hallo Jan,
Het klinkt allemaal alsof de brandstofleidingen langzaam leeglopen zodat je na een paar uur geen diesel meer in de leidingen hebt, Dit kan aan de verstuivers liggen die doorlekken of het zit bijvoorbeeld in de pomp of het brandstoffilter. Volgens mij komt er op de een of andere manier gewoon lucht in de leidingen en heeft het niets met een reset van de elektronica te maken.
Succes Peet S
of toch startonderbreker??
Willem
even iets proberen, om je reset verhaal te testen.
Zet ( als hij niet wil starten ) je auto OP contact, en haal dan eens een paar seconden de accuklem eraf, ook weer terugzetten met sleutelOP contact.
Mocht hij dan nu gelijk starten, ligt het inderdaad aan een eventuele startonderbreker.
Zelf twijfel ik eraan, en denk ik inderdaad aan een brandstofprobleem. Het gegeven dat hij start als de accu bijna leeg is, zal dan toeval zijn, je kunt de motor op accu ongeveer net zolang rondgooien, totdat de diesel de verstuivers weer heeft berijkt.
Groeten Marcel
Hoe lang ik ook start, nog steeds geen diesel uit de verstuiverleidingen, wel diesel (met lucht) door de gewone retourleiding.
Zelfs na het verwarmen dmv straalkanon heeft toch niet geholpen.
Met andere woorden, start helemaal niet meer, alleen na lang aanslepen en gloeien tijdens slepen.
Ik heb zelfs nog gedacht aan bevroren condens ergens in het dieselsysteem, maar dan zou hij ook geen diesel rondpompen.
Welke is de hoofdafsluiter, die bij de retourleiding?
degene boven de 4 vverst leidingen
Zomerdiesel in de winter dus kristallisatie van de diesel? denk het niet want dan moet het eigenlijk kouder zijn maar je weet het nooit.
Geen stroperige diesel in je toevoerleiding toevallig?
Gr Jaap
17 jaar
normaal gesproken wordt er vanaf medio september al winterdiesel verkocht, dus dat probleem lijkt me uit te sluiten jaap.
Tenminste, wij hebben er bij ons nog geen klachten over vlokken ( parafine in de brandstof bevriest, en slaat neer als vlokken in de filter) gehad.
Brandstof wordt niet stroperig, maar filters raken binnen 5 Km verstopt als de brandstrof bevriest.
Groeten Marcel
Klopt Marcel,
Diesel wordt niet stroperig maar vlokt ik was in de war met een andere toepassing... is ook al weer 30 jaar geleden dat in de diesels zat haha.
Maar blijft een raar fenomeen dat ie pas wil lopen als de accu is leeggestart....
Startonderbreker lijkt toch geen relatie te hebben met het leegstarten van de accu. Lucht in de dieselleiding tja.. maar waarom start ie dan warm wel?
Jan heb je al iets gevonden?
Gr Jaap
17 jaar
Ik heb nog niets gevonden, auto gaat morgen aan de computer.
Waarschijnlijk is het toch gewoon de afsluiter, op het moment dat de accu leeg is, en dus de componenten wel/geen spanning krijgen, zoals het snel accupool eraf en erop, springt de afsluiter dan pas open.
Morgen weet ik meer.
Auto is uitgelezen, geen storingen.
Afsluiter is vervangen, dieselfilter, contactslot, startmotor en na deze onderdelen nog steeds hetzelfde.
Ook is de timing gecontroleerd.
De accu is ook maar vervangen voor een 74ah.
De auto is gisteren maar verkocht, de klant had er een zwaar hoofd in. Helaas weet ik dus niet wat het geweest is, vreemd vond ik het wel dat het olielampje tijdens het starten ook knipperde nadat hij was uitgelezen.
jammer
Later heb ik derze auto weer bij de deur gehad, de elektronische startblokkering van de dieselpomp afgebeiteld en de afsluiter aangesloten, en de auto heeft geen problemen meer gehad.
Bedankt voor de feedback
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar