auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Golf V: Onwijs veel rook + gas blijft vol hangen

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 TDI 140 pk (chip naar 170)

Goedenavond,

Al een tijdje verbruikt mijn Golf zeer veel olie.

Nu schijnt er iets met mijn turbo te zijn waardoor hij meer olie verbruikt dan normaal (en af en toe flink wil roken), alleen nu zit ik in een ander stadium:

Vanmiddag stond ik al ruim een half uur in de file. Motor liep constant stationair en begon steeds meer te roken en te roken. Op een gegeven moment gaf ik wat gas in zijn 1 en de auto ging zelf vol gas draaien en er kwam een rookwolk zoals ik nog nooit had gezien. Dus ik zet mijn motor uit en na 20 seconden zet ik hem weer aan, en hij brult meteen weer naar maximale toeren en weer een grijs rookgordijn, niet te geloven. Echt de hele rotonde stond helemaal grijs van de rook.

Nu is mijn vraag, hoe kan dit? Dat die turbo naar zijn einde ging, dat vermoeden had ik al. Maar de rookwolken die hij vandaag maakte, en ook bleef maken, dat is echt onvoorstelbaar. Ook het gas wat tot 3x vol gas ging brullen wat 1 groot grijs rookgordijn veroorzaakte is voor mij een raadsel.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Met vriendelijke groet,

Rick

Geplaatst door

Ricksel (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Rick

Kijk uit..... De turbo is duidelijk overleden met het gevolg dat de motor op motorolie gaat / is gaan draaien.
Dit kan schade aan de motor veroorzaken, geen meter meer mee rijden dus.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

13 jaar

Bedankt voor uw reactie.

Weet u ook waarom de rook grijs is? Als hij op olie draait, zou dat op zwarte rook duiden toch?

Hoe kan het dat ik de turbo nog wel hoor uitfluiten en volgens mij heeft hij ook nog de trekkracht van de turbo?

Is de ernst zo groot dat ik hem per autoambulance naar de garage moet brengen, of kan het nog rijdend?

Groet Rick

Ricksel 0

13 jaar

Rick

Mis je ook motorolie ? Dat er iets niet goed zit is wel duidelijk.
Zou zowiezo een garage bezoeken om het e.a uit te sluiten.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

13 jaar

Onwijs veel Paul. Toevallig heb ik er net 2 liter bij gegooid terwijl ik +- maand geleden 2,5 liter erin heb bijgevuld. En dit doe ik regelmatig helaas.

Ricksel 0

13 jaar

Rick

Trek de slang eens van de intercooler die staat waarschijnlijk vol motorolie.
Ik verwacht dat de turbo is overleden....

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

13 jaar

Ga ik dadelijk proberen Paul!

Heeft u antwoorden op mijn eerder gestelde vragen? Dat zijn voor mij echt raadsels haha

Ricksel 0

13 jaar

Een turbo kan op meerdere onderdelen defect raken of defect zijn.
In dit geval wordt er olieverbruikt via de turbo.....

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

13 jaar

Is de ernst zo groot dat ik hem per autoambulance naar de garage moet brengen, of kan het nog rijdend?


Ja, niet meer starten. Als de motor nog meer olie krijgt, slaat hij volledig op hol en kan je hem niet meer stilleggen. Dan heb je niet alleen een nieuwe turbo maar een nieuwe motor + een nieuwe turbo nodig. Ik denk dat de auto-ambulance goedkoper zal zijn dan de motor.

Weet overigens dat turbo's van gechipte auto's vaak vroeger overlijden. Chippen = hogere turbodruk, dus meer werk voor de turbo, dus meer slijtage. Zeker als je dit extra vermogen vaak aanspreekt.

Harald4118 0

13 jaar

[quote=Harald4118]Weet overigens dat turbo's van gechipte auto's vaak vroeger overlijden. Chippen = hogere turbodruk, dus meer werk voor de turbo, dus meer slijtage. Zeker als je dit extra vermogen vaak aanspreekt.[/quote]
Al het goede en slechte zit hem in je rechtervoet, daar wordt mede de levensduur van een turbo bepaald.
Dat Turbo's van gechipte auto's vaak vroeger overlijden is een broodje aap verhaal.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

13 jaar

Oke bedankt voor de heldere informatie!

Mij is verteld dat olie zwarte rook veroorzaakt en koelwater witte rook. Vanwaar die grijze rook dan? Koelwaterstand is op peil!

Een financiele vraag; weet u ongeveer wat zo een turbo kost? En als ik toch een nieuwe turbo koop, wil ik misschien een grotere turbo proberen. Is dit leuk of is het af te raden?

Ricksel 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.