auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Golf V: schurend geluid bij bocht naar links

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9TDI PD

Vandaag met een golf 5 uit 2004 gereden die geluid maakt bij stuurbeweging naar links.

Het geluid is het beste te omschrijven dat wanneer auto lange tijd heeft stilgestaan of gewassen is, en je trapt de 1e keer op de rem, zo een schurend geluid is hoorbaar bij alleen bocht naar links.

Eigenaar is al in 3 garages geweest en deze hebben allen geen tijd/zin om ernaar te kijken, enige dat vervangen was is de linker draagarm.
Vriend van me heeft er inmiddels al 2dagen naar gezocht en had ontdekt dat linker aandrijfas speling had, deze is dus compleet met homokineten vervangen, echter geluid blijft.

Vandaag heb ik samen met hem gereden en geluisterd, het geluid blijft ook wanneer koppeling ingetrapt wordt of als in de vrij staat.
Nu komt het, zodra ik de motor uitzet is het geluid meteen weg (auto blijft uiteraard rollen).
Nu dacht ik aan de stuurbekrachtiging of stuurhuis, dus zekering van electr stuurbekr eruit gehaald echter geluid blijft.
Bij rechtdoor rijden hoor het soms of heel lichtjes, bij bocht naar rechts is het helemaal weg.
Heel af en toe wanneer je op hogere snelheid een plotselinge stuurbeweging maar knakt er ook heel even ergens iets.

Verder is het geluid binnen in de auto harder dan buiten, ook voel ik de trilling onder dashbord kastje en ook al ik had op stuurstang houdt tijden rijden is de trilling lichtjes voelbaar.

Moet erbij vertellen dat auto lichte aanrijding heeft gehad, het probleem is 2weken na herstel gekomen.
Was lichte aanrijding, airbags niet afgegaan, alleen blikschade voorzijde.

Zou het uit de versnellingsbak komen, of misschien stuurhuis zelf ? Maar waarom is het geluid weg zodra je motor uitzet, dat is het aller vreemdste.

Als iemand nog een idee heeft of iets dat we vergeten zijn, alle opties welkom.

Geplaatst door

Audidriver73 (130)
badge

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als het verschijnsel er altijd zou zijn, ook zonder draaiende motor, dan zou ik denken aan de voorwiellager die een tik heeft gehad, en onder een bepaalde hoek lawaai maakt.

Motor uitzetten, geluid weg, dan denk ik aan een schurende, aanlopende riem, maar die zitten dan weer niet aan de linkerkant (bestuurderszijde?) Tenzij je bij het naar links draaien de rechterwielkastbekleding ergens raakt, door verkeerd teruggeplaatste beschermkappen onderin. Maar dan is er geen verklaring waarom het pas 2 weken later is begonnen.

Ik gok op een lager, maar weet dat geluiden een van de moeilijke onderwerpen zijn op een forum...

LOMAX 0

13 jaar

Het is echt vreemd, we dachten ook eerst aan homokineet of wiellager, maar het feit dat geluid helemaal weg is zodra motor uitgezet wordt snappen we niet.

Daarbij is het ook nog eens zo dat het geluid in de auto duidelijk hoorbaar is, we hebben al met motorkap open gereden en iemand op front laten zitten, geluid lijkt ook niet uit motorruimte te komen, heel vreemd.

Ventilator van de binnenverwarming?

LOMAX 0

13 jaar

motorsteun controleren

rebel57 0

13 jaar

zit wat in, bij bocht naar links gaat de motor naar rechts doorhangen. En de knak bij plotse stuurbeweging zou meteen ook verklaard zijn.

LOMAX 0

13 jaar

We gaan weer verder zoeken, bedankt voor de tip.

Alleen nog steeds vreemd dat het in de auto sterker waarneembaar dan buiten de auto.

Nee opzich niet, je moet bedenken dat het chasis 1 grote klankkast is en dat alles wat aanloopt sterk wordt doorgegeven.
Zit even een koevoet tussen de motorsteun en beweeg deze, dan zie je het zo. Je kunt het ook met een garagekrik doen

Suk6 met zoeken.

rebel57 0

13 jaar

Gisteren nog gereden en volgende opgemerkt:

Linker bocht, stuur in dezelfde positie en koppeling in = schrapend geluid

Geef je nu gas in de bocht met de koppeling in en eventueel in de neutraalstand dan hoor je het geluid evenredig met het toerental oplopen.


Zet je de motor af is het geluid weg, maar laat je de koppeling los (2e gang) dan komt die ratel terug.


Iets met het vliegwiel of bevestiging drukgroep? Hoewel ie goed ontkoppelt en schakelt. Startmotor rondsel wat vliegwiel net raakt?


Enfin ik reed nog naar mijn werk als gecombineerde testrit. Nu komt het allervreemdste: Toen ik gisteravond naar huis reed was het geluid opeens weg en kwam de gehele rit niet meer terug????????

Als het schraapt moet er toch iets zijn dat blinkt van het schuren.Haal desnoods de distributiekap los.
Er hangt toch geen beugel aan de voorpijp met een rubbertje dat doorgesleten is?
Ik heb al eenmaal een motor gezien die los hing aan de versnellingsbak.Als je de koppeling intrapt dan gaat het vliegwiel schuren (alfa romeo twin spark) door het scheef hangen.

claxon 0

13 jaar

Oke, gaan we dat ook controleren.

Heb ook al eens zo'n geluid gehad bii een golf tdi.
Bij die auto was een bout van de rechtermotorsteun losgelopen.

Benny Vee 0
badge

13 jaar

Het is opgelost.

Het brandstoffilter/water afscheider huis was niet bevestigd. In de bocht helde het dan over naar links en raakte een van de riemschijven van de multiriem.

In de filterpot zat al een hele groef. Waarschijnlijk heeft schadehersteller die de schade gemaakt heeft het ding losgeschroefd en vergeten weer te bevestigen.


Iedereen bedankt voor de reacties.

mooi zo...bedankt voor de feedback

Hans4040 1435
badge vip badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.