Volkswagen GOLF: Overmatig verbruik koelvloeistof

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: BKC, Motorinhoud (cc): 1900, Vermogen (kw): 77

Hallo

Ik heb een probleem en hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen.
Ik heb een golf 5 1.9 tdi uit 2004 met ruim 370.000km op de teller. 2 weken geleden kreeg ik ineens een melding dat ik kvs moest bijvullen, ik heb toen ruim een halve liter bij moeten vullen. Na 2 dagen kreeg ik na het starten weer een melding vervolgens weer een halve liter bij moeten vullen. Dit probleem heeft zich al een aantal keren herhaald. Nu heb ik geen witte rook wanneer ik start en onder het dopje van de motorolie bijvullen zit ook een goed spul. Ik heb er door de plaatselijke automonteur ( buurman die voor mij altijd alles vervangt en repareert )naar laten kijken. Hij kon geen beschadigingen aan de leidingen en/of radiator zien.
Het enige waar hij aan denkt is de waterpomp. Echter de waterpomp is bij 320k samen met de distributie riem al vervangen.
Het valt mij overigens wel op dat ik alleen moet bijvullen wanneer ik de dag ervoor veel kilometers heb gereden.

Zou het probleem dan toch bij de waterpomp liggen of denken jullie ergens anders aan?

Alvast bedankt voor uw reactie.

Temsamem

Geplaatst door Temsamem (0) , lid sinds 6 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

corvanjaarsveld (0) PRO, 6 jaar geleden

Het koelsysteem is een gesloten systeem. Dus mag er geen koelvloeistof verloren gaan. 100 % zeker dat er ergens een lek is. Dit kan in of uitwendig zijn. Inwendige lekkage is niet aan de orde denk ik. De koelvloeistof kan b.v. in het interieur lekken via de kachel. Het warme koelsysteem staat onder druk. Tijdens het afkoelen(stilstaan)zakt de druk. Juist dan is er grote kans dat er vloeistof verloren gaat tussen een slang en de aansluiting ervan. eerst maar eens in de auto zoeken naar zoetig vpcht. Een fixksstuk karton onder de motorruimte geeft hopelijk via een natte plekaan in welke richting er naar het lek gezocht moet worden. De waterpomp kan best lekken. aan de onderkant in de pompzit een klein rond gaatje. Bij lekkage komt daar vloeistof uit tijdens het lopen van de motor.

jaker (0) PRO, 6 jaar geleden

Waterpomp is een goede mogelijkheid,deze hebben niet zo'n beste naam in deze.
het beste is het koelsysteem af te persen en controleren op lekkagesporen.
De waterpomp geeft doorgaans sporen op de carterpan,de pomp zelf is zonder demontage van kappen niet te zien maar de vloeistof loopt naar beneden en komt in de buurt van de krukaspoelie naar buiten.
ook mogelijk,radiator lek, vaak op de hoeken,water loopt op de dwarsdrager,dus lekkage valt niet meteen op.

Temsamem (0), 6 jaar geleden

Heren dank u voor uw antwoorden.

Het probleem zat in een pakking.

De aanvoer en afvoer van koelvloeistof naar het interieur om binnen in de auto te kunnen opwarmen bleek een pakking lek te zijn. Deze is vervangen en ik heb nu geen last meer van lekkage.

Nogmaals bedankt voor jullie antwoorden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.