Hallo allemaal
vande week gestrand met kapotte stroomverdeler. Totaal uitgelubberd rotoraslagertje. Ok dus een nieuwe onsteking (merk x) gehaald, erin gezet en meteen merk ik dat hij regelmatig een tik laat horen en slaat over. Nou ja denk je, zal wel verkeerde timing zijn. Thuisgekomen (ja 100km zo gereden, niet fijn) ff strobo lamp gepakt en correct afgesteld. Wordt er niet beter van! Verdelerkap er maar even afgehaald (zat nieuw op de verdeler) en bekeken, niets vreemds. Netjes terug gemonteerd en afscherming (metalen ontstoorhuls) maar even weggelaten.
Prompt loop het beter en kan ik hem ook mooi afstemmen. Maar als hij dan een paar minuten loopt dan begint het weer maar wel erg veel minder. Tijdens het rijden houd hij soms even in(slaat over) en schiet de toerenteller zeer snel omhoog (korte piek). Dit is ongeacht of je accellereerd of niet.
Dus de vraag;
-is deze merkloze rotor+kap slecht (na hermonteren veel beter) of
-is het toeval en heeft de bobine schade opgelopen doordat ik een tijd heb gereden met defecte/slechte ontsteking) of
-is alles toeval en zou er een hoogspanningslek zijn (kan ik niet zo snel vinden (geaarde schroevendraaier langs kabels gehaald) of
-is het mogelijk dat de (nieuwe) hall-sensor van inferieure kwaliteit is?
Via vagcom uitgelezen maar geen fouten....
help! snap nie meer
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Aaron,
Dat overslaan kan een kapotte bougiekabel of slechte bobine zijn, misschien toeval..
Laat de motor eens lopen en sproei deze delen nat, zie je nu vonken of slaat hij af ? Ook even over de bobine sproeien.
Ik heb de timing afgesteld met een stroboscooplamp op de markering zoals haynes vermeld en hij loopt op zich prima en reageerd ook correct op gaspedaal. Alleen als het wat warmer wordt slaat hij soms (1 à 2 keer in minuut) over. Ik zal eerst eens proberen met plantenspuit.
13 jaar
Timing afstellen met een stroboscooplamp is prima, alleen moet je eerst met de testkast de motor in z'n basisstand zetten voordat je pas kan gaan afstellen. Hij gaat dan verhoogt toerental draaien en dan pas kun je afstellen. Voorwaarde is wel dat de motor minimaal 80 graden is.
is gedaan ricky
ik merk dat er misschien een storing zit in de stekker van de hallsensor (of de draadjes er direct achter)
misschien kabelbreukje, kijk ik nu eerst even na
13 jaar
prutsen aan de stekker/draad geeft direct resultaat,lijkt ergens iets niet goed te zitten zal morgen even van de sloop een andere stekker/draad aansolderen
13 jaar
Ok, als de motor daar op regareert dan weet je wat het is, nu inderdaad even uitzoeken of het de stekker is of verderop in de kabelboom.
Ben er vandaag niet aan toe gekomen, maar hopelijk morgen wel
Laat wel weten als het goed afloopt
13 jaar
Eindelijk even droog geweest, stekker omgesoldeerd.
Maar helaas, het probleem is er nog, alhoewel de invloed van het prutsen/rommelen aan de stekker/kabelboom wel weg is.
Ik heb water over de verschillende onderdelen gesproeid maar geen enkele invloed, andere stroomverdeler er even ingehad maar ook geen resultaten.
Kortom wat blijft er over? Bobine? Sensor (welke en hoe te meten met vagcom?)?
Het is overduidelijk dat het probleem komt als de motor warm is. Bij net gestart geen probleem
Help?
13 jaar
-Ik heb geen klopsensor aan boord (ja echt goed gecontroleerd!)
-bougies vervangen (had nog liggen)
-contactblok bij slot gecontrolleerd
-bougie kabels vervangen (had nog liggen)
-vagcom geeft niets aan
-andere steker hall-sensor (kleine verandering in gedrag maar dus niet hoofdprobleem)
-andere ontsteking (extreme speling op as) (nieuwe erop)
-alles(ja van boven en onder en alle andere kanten,bobine/kabel/ontsteking/bougies) drijfnat gespoten met plantenspuit
NIETS!
%^*&^%$$!!!!!!
Dus net de bobine er maar uitgehaald
weerstanden doorgemeten; perfect!
Nouja dan toch maar vervangen, dus nummer opzoeken en zoeken op ebay
18 euro, ach moet dan maar weer.
Nog een keer nummer controlleren....
En wat zie ik??????????
Een klein bobbeltje aan de zijkant!! Met een miniscuul scheurtje! (maar niet voldoende voor de watertest!)
Hèhè eindelijk iets gevonden. Dit moet het wel zijn, 99,999% zeker.
Nu even wachten op de nieuwe.
Laat nog wel weten.
13 jaar
--------------------------------------------------------------------------------
update
bobine erin
geen resultaat!
Wel een foutmelding
00609 ignition output 1 open or short to ground
dus nieuwe bougiekabels
geen resultaat
Ik snap er niets meer van
Wat is er aan de hand!!!!!!?????????
13 jaar
Foutmelding zegt niets over de bougiekabels (hoogspanning) maar heeft betrekking op de aansturing van de bobine (laagspanning).
Draadbreuk of kortsluiting tussen computer en bobine.
Een deel van de bedrading zit in de ecu - dus uiteindelijk kan deze ook kapot zijn. Al gebeurt dat niet zo gauw.
alleen begint hij goed, met een koude start. En zodra de motor enigzins op temperatuur komt gaat het fout. Klinkt niet als een kabelbreuk?
13 jaar
Heb je iets om mee te koelen? Perslucht of een bus koudspray?
Dan bobine afkoelen en kijken of het dan beter gaat. Vervolgens ecu afkoelen en weer testen.
Of auto warm draaien en dan onderdeel demonteren (ecu, bobine) en binnen in de vriezer leggen en dan na een kwartiertje weer proberen.
perslucht erop, geen resultaat
en bobine is gloednieuw (en met de oude deed hij hetzelfde)
13 jaar
Die fout, stond die erin omdat je misschien de auto op contact hebt laten staan terwijl je de bobine aan het vernieuwen was ? Meet anders eens de bedrading door tot de ECU..Kabelbreuk of sluiting naar massa duid de storing op.
Spanning tussen pen 1 en 3 ( los genomen stekker van bobine ) met contact aan moet minimaal 11 Volt bedragen.
13 jaar
Zal ik doen Stefan, morgen een update
13 jaar
ik heb gemeten, geen enkele afwijking.
Maar ik heb wel iets anders geprobeerd!
Ik heb de oude verdeler een beetje opgelapt en terug geplaatst en nu loopt de motor redelijk goed. Dat wil zeggen een constant toerental en goede response, alleen een kleine onregelmatigheid (van de speling op de as), maar niet echt erg.
Dus mijn vraag is dus nu, kan het zo zijn dat mijn nieuwe (merk X) stroomverdeler niet goed is???
morgen meer...
13 jaar
update
Ik heb alles bekeken en tot de conclusie gekomen dat ik er niet uit kom. Dus ik heb besloten dat hij naar de garage moet. Aldus gedaan.
Daar heeft hij 6 weken (!!!) gestaan en heb net te horen gekregen dat ze alles (bougies/kabel/bobine/verdeler/ecu/gasklephuis) hebben uitgewisseld. Ze belden me op om te zeggen dat ze het niet kunnen vinden, nou ja!!!!!!!!!????????
Alleen hebben ze de klopsensor niet verwisseld. Kan een defecte klopsensor voor de zeer onregelmatige (overslaande?) motor zorgen?
'k word gek.....
13 jaar
Je zegt dat het alleen gebeurt als hij warm is.
Temperatuursensor die de ecu voor de gek houdt misschien?
Gr Ronald
13 jaar
nope
uitgewisseld...
13 jaar
[quote=aaron]Ik heb de oude verdeler een beetje opgelapt en terug geplaatst en nu loopt de motor redelijk goed. Dat wil zeggen een constant toerental en goede response, alleen een kleine onregelmatigheid (van de speling op de as), maar niet echt erg.
Dus mijn vraag is dus nu, kan het zo zijn dat mijn nieuwe (merk X) stroomverdeler niet goed is???
morgen meer...[/quote]
Lijkt er toch op dat de nieuwe verdeler niet goed is.
Ook omdat met de nieuwe verdeler de toerenteller af en toe heen er weer slaat. De toerenteller krijgt signaal van hall-sensor.
Hall-sensor kun je ook los vervangen ipv compleet nieuwe verdeler.
Hetzelfde geldt waarschijnlijk voor de lagering van de oude verdeler...
Kun je de oude hall-sensor niet in de nieuwe verdeler schroeven?
13 jaar
dat ga ik zeker proberen
Het moet wel iets simpels zijn, er zit tenslotte niet zo veel in zo een auto!
Ik laat het weten, bedankt Denman
13 jaar
ondertussen nog steeds niet opgelost
6 weken bij garage geweest; kunnen het niet vinden
even alles opsommen; bougies+kabels, verdeler+kap(4stuks!), bobine,klosensor,thermostaatklep+tempsensor,computer
En dus nog steeds; bij koude motor een kleineonregelmatigheid maar als hij warm wordt steeds rommeliger tot overslaan (met tik in kop) soms zelfs afslaan met vagcomfout 609 =ignition output 1, open or short to ground
iemand nog een idee?
13 jaar
kan dit probleem veroorzaakt worden door defecte hydraulische klepstoters?
13 jaar
Als je ontsteking uitvalt (al dan niet af en toe) kun je rommelig lopen verwachten.
Die fout 00609 zal er echt uit moeten. Als de bobine en de computer al vervangen zijn zou ik de bedrading/stekkers onder de loep nemen.
Toevoeging short to ground kan 2 dingen betekenen. Echt kortsluiting naar massa of het wegvallen van de voeding van de bobine.
Misschien eens proberen met een lampje aangesloten op de voeding van de bobine? Kun je zien of die al dan niet weg valt.
Bobine was nieuw? of 2e hands/sloop?
de onsteking varieert zodanig dat hij uitvalt, dus hij valt niet zomaar uit maar varieert met uitval tot gevolg en zelfs afslaan. En koud stationair geen echt probleem maar warmer wordend gaat het mis.
2 nieuwe bobines erin, zelf nieuwe bedrading+stekkers, meerdere verdelers+boegies+kabels etcetc
Allles uitgewisseld met nieuw (behalve de computer, deze is 2dehands)
13 jaar
Welke bedrading? Tussen ecu en bobine? En het stuk waar de +12 volt van daan komt? Ook vervangen/gecontroleerd?
yep, nieuwe kabelboom en doorgemeten
13 jaar
ik denk dat er een klep niet of niet goed sluit, mogelijk door hangende hydraulische klepstoter(s)
Zal de nokkenas er eens uithalen en de h.k.s. testen. Of misschien de hele kop er eens aftrekken en controleren. DR moet toch ook eens vervangen worden.
Klinkt logisch?
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar