Volkswagen Golf 2006: P2015 Inatake manifold terug kerend

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: BLF, Motorinhoud (cc): 1598, Vermogen (kw): 85

Beste mensen,

Al enige tijd heb ik problemen met mijn golf.
plots ging het MIL lampje branden op het dashboard.
heb de toen uitgelezen met VCDS en daar kwam de volgende melding uit : 008212 - Intake Manifold Flap Position Sensor (Bank 1)
P2014 - 001 - Electrical Malfunction

Ik de sensor (G336) eruit gehaald en nagemeten en getest op de werkbank, daar kwam uit dat deze sensor geen functie meer had.
ik heb toen een nieuwe sensor besteld en deze netjes gemonteerd.
maar na een dag rijden ging weer het MIL lampje branden.
ik weer uitgelezen en nu geeft hij een andere fout melding :
008213 - Intake Manifold Flap Position Sensor (Bank 1)
P2015 - 008 - Implausible Signal - MIL ON

ik dacht dat de nieuwe sensor dus ook een probleem had en heb weer een nieuwe onder garantie gekregen en weer netjes gemonteerd.
maar na weer een dag weer de melding P2015.
dus de sensor kan echt het probleem niet zijn dacht ik.
ik heb inmiddels de gehele kabelboom waar deze sensor aan zit eruit gehad en compleet nagelopen en doorgemeten maar er is niets met de kabels aan de hand. ook heb ik de referentie spanning die naar de sensor (G336) gaat gemeten en die is netjes aanwezig.
ook heb ik de sensor in VCDS ingeleerd maar zonder resultaat. de meetwaarde blokken in VCDS geven ook netjes de waardes aan met gas geven tot 3000 rpm.
inmiddels heb ik de complete intake manifold eruit gehad en compleet gereinigd en mechanisch nagelopen. maar alle wervelkleppen gaan netjes open en dicht en er is geen wrijving op de asjes. alle vacuum slangetjes nagelopen en er zit geen lek in de slangetjes. de solenoids heb ik er ook uitgehaald en op de werkbank getest met spanning er op en die werken ook perfect. het vacuumpotje dat de kleppen bediend werkt ook gewoon.inmiddels heb ik er ook nog een gebruikte sensor (G336) in gehad omdat ik dacht dat de nieuwe sensor wie weet een meet afwijking had, maar ook met de gebruikte sensor blijft de P2015 terug keren.
ik heb natuurlijk het hele internet afgelopen over deze melding maar die oplossingen werken niet bij mij.
Ik weet echt geen oplossing meer en hoop dat iemand de gouden tip heeft voor dit probleem.

even voor de duidelijkheid mijn motor heeft een lower intake manifold van metaal met bovenop een kunststof upper intake. mijn motor heeft er geen servo inzitten die de wervel kleppen bediend maar is dus vacuum gestuurd.
want deze combi is bijna nergens te vinden op internet.
Mijn motor is een 1.6 FSI.

Vast bedankt voor het meedenken.

Devtrey

Geplaatst door Devtrey (0) , lid sinds 7 maanden geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

kaleido 1 (2140) PRO, 7 maanden geleden

Moet de boel niet gecalibreetd worden ?

Devtrey (0), 7 maanden geleden

Hoi Kaleido,
zoals in de text staat. is de sensor ingeleerd met VCDS

atte (0) PRO, 7 maanden geleden

Aan de basis van foutcode P2015 liggen afwijkende controleparameters of mechanische afwijkingen. Het signaal dat de magneetklep van de inlaatspruitstukverstelling levert valt niet binnen de logische verwachting, maar wel binnen de minimum en maximum waarde. Om de werking goed te kunnen controleren zal je de livedata en signaalspanningen moeten controleren. Dat is zo’n beetje wat mijn informatiesysteem (ATIS) weergeeft.

Devtrey (0), 7 maanden geleden

Dank voor het antwoord,
ik heb inmiddels een nieuwe solenoid (N316) besteld, want die deed het eerst wel maar is er in eens weer mee gestopt. dus ik verdenk dat ventiel.
eerder viel mij op dat de meetwaardeblokken in VCDS namelijk niet de actuele stand van de wervelkleppen aangaf maar dat eerder wel deed, ook kon ik plots niet meer de standard waarde inleren van de wervelkleppen, ook weer vanwege de actuele waarde die niets aangaf.
ik heb dus echt het vermoeden dat de solenoid dit probleem veroorzaakt.
ik heb handmatig aan de klep positie potentiometer gedraaid tijdens de meetwaardeblokken in VCDS en toen zag ik netjes de waardes veranderen.dus ik denk dat ik het gevonden heb.
ik laat zeker nog even weten na het vervangen van de solenoid of het probleem hiermee is opgelost.

check

Beste antwoord, geplaatst door Devtrey (0), 6 maanden geleden

Het probleem lijkt opgelost tot nu toe.
de solenoid was het probleem, die deed het intermittend.
na het plaatsen van de nieuwe geen foutmeldingen meer gehad.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.