Volkswagen Golf V: P2096: cylinderrij 1, lambdacorrectie na kat. te arm + melding k

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 FSI, BLN

Beste mensen,

N.a.v. motorstoringslampje ( MIL) uitgelezen met VAG uitleesapparaat krijg ik de volgende code: 08342.

Vervolgens sensoren parameter status bekeken (readiness test?) : EGR= ok, verwarming lambdasensoren= ok, lambdasensoren= ok, A/C systeem= ok, injectiesysteem= ok, Evap systeem= ok, katalysator= ok, verwarmings element katalysator= fout.

De laatste melding: verwarmings element katalysator is mij niet helemaal duidelijk:

Voor zover ik weet zit er geen verwarmingselement in de kat., er zitten toch ook geen aansluitdraden naar de kat.??
Bovendien geeft hij aan verwarming lambdasensoren = goed, dus ik neem dat er geen probleem is met de lambdasensoren.

De voorste lambdasensor( bij het uitlaatspruitstuk) is onlangs vervangen.

Ook is de auto uitgelezen in OBD2 modus met het KWP2000 protocol en geeft daarbij foutcoude P2096:

cylinderrij 1, lambdacorrectie na kat. te arm.

Met deze melding ga ik nog steeds ervan uit dat de lambdasensor na de kat. goed is omdat er alleen aangegeven wordt dat het probleem met cylinder 1 te maken heeft en niet met de gasmeting van de andere cylinders (meting door dezelfde lambdasensor).

De auto rijdt verder probleemloos.

Mijn vraag is weet een van jullie wat hier aan de hand kan zijn en wat de melding verwarmingselement katalysator betekent?

m.vr.gr,

Ron
Ron

ron11

Geplaatst door ron11 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

audia4 (0) PRO, 12 jaar geleden

cilinderrij 1 bevat 4 cilindes in jouw geval, lijnmotoren hebben niet meer dan cilinderrij 1. (cilinderrij 2 komt bij v6 en v8 motoren voor, die b.v. 2 katalysatoren en 4 lamdasondes hebben)

Verwarmingselement katalysator wordt waarschijnlijk bedoeld verwamingselement lamdasonde na de katalysator. Zal wel door een of andere brakke vertaling zijn. Meestal is de duitse beschrijving het beste. (ik zet de uitleesapparatuur van VAG dan ook standaard op duits)

Als die verwarmingselement van de lamdasonde na de kat stuk is kun je dit meten. (weerstand zal dan oneindig zijn, hetgene waar die computer dus ook de storing van afleid)



komt nog iets in mij op, is de nieuw geplaatste lamdasonde voor de katalysator een origineel exemplaar, of een universele z.g. knippen en plakken lamdasonde?? (zelf de kabeltjes pas maken, en een sonde die voor 88,3 autotypes inzetbaar is) In geval van de laatste, veel succes, gaat niet werken.

ron11 (0), 12 jaar geleden

Bedankt voor je reaktie,

Op welke pennetjes meet je de verwarmingsweerstand?

Ben ook een 2e code tegengekomen: 00768 met de omschrijving: Rear heater temp. sensor (G154).

Welke sensor is dit en deze code kan ik nergens opzoeken met een ODB2-tabel ( P-nummers)?

Bedoel je een originele VAG lambdasonde?
De Lambdasonde die ik heb geplaatst is een Bosch die op de Bosch-site aangegeven wordt voor de VAG lamdasonde (is ook een Bosch), alleen het kabeltje was iets langer met dezelfde stekker. Deze heb ik opgerold en meteen aangesloten.

Nu is het wel zo dat eerst het lampje ging branden op P2096(lambdasonde), voorste lambdasonde vervangen. Ging een tijd goed en onderweg ging opeens de wagen op 3 cilinders rijden t.g.v. defecte bobine. Nieuwe bobine erin en rijdt weer als vanouds. Vervolgens kwam na een paar weken P2096 terug.
Mogelijk is de vervangen Lambdasonde niet defect, maar kwam de melding door de slechte bobine.
Ga proberen om de originele lambdasonde weer voorin te zetten, mogelijk zijn de signalen van de 2 lambdasondes dan in overeenstemming.

audia4 (0) PRO, 12 jaar geleden

Probleem 1:

http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-00...


Probleem 2:

je lamdawaarde na de kat is niet correct, dwz dat de katalysator niet doet wat er verwacht wordt. normaalgesproken kan dit aan de 2e sonde liggen. In jouw geval haal ik uit je laatste reactie dat er een bobine stuk is geweest. Er is goede kans dat er langere tijd met een slechte of geen verbranding is gereden waardoor er onverbrande benzine in de katalysator komt en deze overlijd.

laat een prof een z.g. 4 gas meting bij goede bedrijfswarme motor uitvoeren (zeker vooraf 5-10 km gereden hebben met flinke motorbelasting), dit geeft uitsluitsel over de werking van de katalysator. Je kunt nu beter in een goede diagnose investeren dan lukraak nog maar iets uit te wisselen. (zowel kat als lamdasondes zijn aardige aanslagen op het huishoudbudget) Geef de prof wel vooraf de hele informatie wat er is gebeurd en wat er is vervangen, anders gaat die het wiel op jouw kosten nog een keer uitvinden.

succes er mee

ron11 (0), 12 jaar geleden

Eg goede site gerritspeek, veel op te vinden.

De auto is net terug van APK, 4-gasmeting gaf geen problemen gelukkig.

Wil nu de voorste lambdasonde wisselen voor de originele, waarschijnlijk was hier geen probleem mee maar lag het aan de bobine. Ook goed kijken of er geen lek in de uitlaat zit en valse lucht aanzuigt.

Vind het wel opmerkelijk dat ik geen foutcode heb uitgelezen van de bobine. Moet wel zeggen dat de auto goed reed en in een keer slecht ging lopen op 3 cilinders, mogelijk is de bobine in een keer overleden.

Het viel me ook op dat de verbruiksmeter 3 l op 100 km aangaf, wel lekker zuinig dus, zou de injectie voor de ci;inder met defecte bobine zijn uitgeschakeld?
Dit is dan weer gunstig voor de kat.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.