Volkswagen Golf V: Slaat af en toe slecht aan en lijkt op 3 cilinders te lopen

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 FSI

Hallo allemaal,

Ik zit sinds een paar dagen met het volgende;
De motor slaat heel af en toe slecht aan en lijkt dan op 3 cilinders te lopen.
Maar wanneer ik gas geef en wegrijd is er verder niets meer aan de hand en loopt hij weer mooi stationair.

Ik heb deze week een afspraak voor de APK staan en wil dit natuurlijk laten verhelpen.
Waar zou dit aan kunnen liggen?

Alvast bedankt!

Gr. Erik

VW Golf V

Geplaatst door VW Golf V (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

kaleido 1 (1840) PRO, 12 jaar geleden

Slechte bougie bobine ?

ricky (0) PRO, 12 jaar geleden

Toch eerst maar tijdens de apk ook even laten uitlezen en dan verder kijken, misschien staat er een foutmelding in het geheugen en dan heb je een zoekrichting of misschien zou een softwareupdate uitkomst kunnen bieden maar dat kan alleen de dealer zien.

VW Golf V (0), 12 jaar geleden

Nou vandaag de auto voor de APK gedaan.
Toen ik de auto startte om er naar toe te rijden, startte hij weer slecht. Auto is uitgelezen en er kwam geen foutmelding.
Kom ik hem 's middags weer ophalen, hebben ze er verder niet naar gekeken...lekker dan. Monteur gevraagd en dacht aan een vervuilde gasklep????
Gisteren heb ik zelf de EGR gecontroleerd en schoongemaakt, maar het leek mij niet of het gasklephuis vervuild was.
Ik ga zelf wel even de bougie's en bobine's nalopen.

Hebben jullie nog meer ideeën?

VW Golf V (0), 12 jaar geleden

Waarschijnlijk heb ik het probleem gevonden..........bougie 2 en 3 stonden vol in de olie!!!
Waar komt dit door en hoe is dit te verhelpen?
Ik zet er morgen sowieso even een paar nieuwe bougies in.

Thanx alvast voor de antwoorden!

Tom Schottman (0) PRO, 12 jaar geleden

Hallo Erik,

De olielekkage komt weg tussen je cilinderkop en klepdeksel , deze dicht niet meer goed af tussen de bougieschachten.

Je zult dus je klepdeksel moeten demonteren en deze moeten voorzien van een nieuwe pakking.
Nou weet ik niet of bij een fsi motor ook de lagering van de nokkenassen in het klepdeksel zitten verwerkt? Zo ja word het een beste ingreep om dit op te lossen.

VW Golf V (0), 12 jaar geleden

Beste Tom,

Bedankt voor je antwoord.
Kan het zijn dat dit oude olie is en kan het kwaad na het schoonmaken hier mee door te rijden?
Want vorig jaar ben ik overgestapt van de dunne 5W30 naar de normale 10W40 olie. Dit i.v.m. het bekende probleem met de nokkenasversteller, wat nu aanzienlijk minder is.

Alvast bedankt!

ricky (0) PRO, 12 jaar geleden

Bij dit type fsi motor is het hetzelfde als bij de gewone 1.6/1.4 16V.

Zo'n lekkage gaat meestal niet snel dus ik zou het zooitje schoonmaken en dan idd nieuwe bougie's monteren en de bobine's vetvrij maken (ook van binnen) en dan even aankijken, mocht hij het goed blijven doen dan na een week of 2 die bobine's weer verwijderen en als het dan nog steeds droog genoeg is dan zou die lekkage dus je probleem kunnen zijn. Daarna kun je gaan denken om de vloeibare pakking te vervangen tussen nokkenashuis en cil. kop maar is idd dure ingreep want de distributieketting e.d. moeten hiervoor worden gedemonteerd.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.