close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen TRANSPORTER BESTEL D 96 KW DC: Parkeerhulp blijft met tussenpozen piepen

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: BNZ, Motorinhoud (cc): 2500, Vermogen (kw): 96

Bij inschakelen van de achteruit gaat de parkeerhulp piepen en soms gaat ie ventjes uit. Met Vagcom uitgelezen, geen storingen.

We zien met Vagcom in de parkeerhulp op kanaal 1 dat de voorste 2 rechtse sensoren zo nu en dan een afstand doorgeven van 30-50 cm en dan begint hij te piepen. Als er geen objecten voor de sensoren staan hoort dit 255 cm te zijn en dat is bij alle andere sensoren, zowel voor als achter het geval.

De sensorenwerken ook normaal want als we er vlak voor gaan staan geven ze ook de goede afstand aan.

Sensoren van achter naar voren gewisseld, zelfde probleem. Op rechtsvoor en rechtsmiddenvoor zien we op Vagcom zo nu en dan de afstand plotseling naar 30 -50 cm schieten en dan gaat hij ook piepen. Gaat de afstand weer naar 255 cm dan is hij stil.

Gemeten aan de signaaldraad: op de middelste sensor rechtsvoor krijg ik 9,70-9,75 Volt. Ga ik dat vergelijken met de sensor linksvoor dan krijg ik daar 9,78-9,82 Volt. Op het moment dat ik mijn hand voor de sensor houd dan gaat de sensorspanning ongeveer naar 9,60 Volt. Conclusie zou dan zijn dat er een probleem is in de bedrading of controle-unit. Ik vermoed het laatste.

Is iemand bekent met dit systeem hoe je dit kunt testen? Want als ik de sensor rechtsvoor in het midden loskoppel, geeft Vagcom nog steeds aan dat de afstand rond de 30 cm is??

Conclusie zou dan zijn dat er een probleem is in de bedrading of controle-unit. Ik vermoed het laatste. Ik wilde nog meten aan de module, maar weet niet waar ik die kan vinden. Misschien kan iemand me vertellen waar die zit.

Geplaatst door

Siem Bijman (680)
badge vip badge

al 23 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hallo, de regelunit bevindt zich onder het dashboard aan de linkerzijde zie afbeelding (no 5)
Bekabelings problemen komen wel voor ,vooral achter in combinatie met een trekhaak (kabels klem of doorgeschuurd)

jaker 0
badge

6 jaar

Zit de kentekenplaathouder niet te hoog/naar voren gemonteerd dat hij die ziet? Ligt de sensor niet te diep in het gat? Toevallig een parker door voorbumper geschroefd die net de kabelboom heeft geraakt? Leg anders even snel bedrading vanaf sensor buitenom naar de stekker van het regelapparaat, dus originele bedrading losgekoppeld. Als alles juist gemonteerd zit en de bedrading is verder in orde dan ga je denken aan het regelapparaat die kuren heeft.

ricky 10
badge

6 jaar

Dankje jongens.

Ik zocht het in eerste instantie ook achter want daar zat een sensor naast de trekhaak die wat scheef stond. Maar toen ik met Vagcom zag dat de 2 voorste sensoren aan de rechter kant een afwijking vertoonden ben ik daar verder naar gaan kijken.

We zoeken morgen de regelmodule op en dan ga ik daar nog eens meten of zoals Ricky zegt even buitenom leggen.

Probleem opgelost, maar niet zonder slag of stoot.

2 sensoren die niet 100% meer waren. Rechtsvoor buitenste en rechtsvoor middelste. We hadden gister de midelste gewisseld met die van achter zonder succes. Vandaag verder gaan meten en van de achterste sensoren op de signaaldraad de spanning gemeten en vergeleken.

Deze gemeten met vrij zicht en ze lagen tussen 9,85 en 9,95 Volt. Daarna de twee voorste sensoren die foute afstanden weergaven gemeten en die spanning lag met vrij zicht op 9.73 en 9,75 Volt.

Beide sensoren met achter gewisseld en toen meetten we achter ook 9,73 Volt ipv de 9,85 Volt die we eerst hadden gemeten.

Met beide achterste sensoren naar voren te verplaatsen is het probleem van het om de haverklap piepen opgelost, dus die beide sensoren moeten we vervangen.

Die kleine spanningsvariatie is blijkbaar een indicatie dat die sensoren niet fris meer zijn, al weet ik dat niet zeker. Maar met Vagcom was er geen foutcode uit te lezen

Mooi dat je eruit gekomen bent,elektronica kan beter helemaal defect zijn,dan van die grens gevallen, bedankt voor de feedback

jaker 0
badge

6 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.