Goedemiddag,
Sinds een tijdje (start koude weer) heeft mijn good old trouwe passat het euvel dat hij bij koude motor op 3 poten loopt en onder de 2500 toeren inhoudt (zowel benzine als gas). Wanneer je dan op een bijv. kruispunt aanrijdt en je ontkoppelt dan slaat hij af en is daarna weer heel moelijk aan te krijgen (alleen door een tikje gas te geven tijdens starten) Wanneer de motor op bedrijfstemperatuur is dan is het hele probleem weg en loopt ie stationair weer mooi rond.
Ik heb ondertussen de LMM, Bougiekabels (en pennen), bobine (model met dubbele pen), Luchtfilter, Bougies vervangen, Gasklep gereset.
Bij uitlezen met Vagcom komen de volgende 2 problemen nog naar boven.
01247 - Activated Charcoal Filter (EVAP) System Solenoid Valve 1 (N80)
26-00 - Output Open
16519 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1: Heating Circuit Malfunction
P0135 - 35-00 - -
en als intermittent (waarschijnlijk door de acute toerenval bij koude motor en het krampachtige oppakken door de gasklep)
17967 - Throttle Valve Control part (J338): Fault in basic settings
P1559 - 35-10 - - - Intermittent
Nu weet ik niet of de Lambda fout dit soort gedrag kan veroorzaken. er is vorig zomer een nieuwe lambda ingekomen. Het probleem deed zich in een keer voor en is er niet zachtjes ingeslopen.
Iemand een idee?
alvast bedankt.
Gr,
Algert
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Algert
Dat afslaan zal door de laatste foutcode komen, wis de fouten, maak het gasklephuis eens schoon en zet het in de basisstand..
De eerste fout heeft geen invloed op het slecht lopen, de lambda ( verwarming ) moet natuurlijk wel goed functioneren.
Gr Stefan
Stotteren en op 3 poten is geen leike storing. Doorrijden daarmee kan de katalysator enrstig beschadigen en die zijn vrij duur.
Probleem lijkt een beetje op valse lucht. Dat kan komen door het koolstoffilter als dat open staat en klemt.
Kan ook ergens een klein lekje zijn in een slangetje, scheurtje of poreus.
Is de lambdasonde een originele VW sonde of een universele?
Is de uitlaat volledig dicht, in ieder gaval het 1e stuk tot aan de katalysator?
hoi,
a.s. Woensdag laat ik het gasklephuis nogmaals reinigen (zelfde is ook gebeurd vorig zomer)
De lambda is een Bosch, geen universele maar een met een specifieke stekker voor mijn auto.
vwbt het koolstoffilter. Waar zit dat precies? Het regelklepje (of solenoid) zit onder het gasklephuis bij mijn weten. de Foutcode geeft wel aan dat de solenoid openstaat.
Na wat rondlezen kan het ook zijn dat de slang van de carterventilatie lekt waardoor een valse lucht situatie ontstaat.
Maar waarom de motor wel goed loopt op bedrijfstemperatuur is me nog een beetje een raadsel.
14 jaar
Nee, de foutcode van het koolstoffilter zegt dat er elektrisch iets is. Best te vertalen met Uitgang open of open circuit - dat kan een losse stekker zijn.
Regelklepje even los nemen en kijken of deze open of dicht staat. Indien open, vernieuwen.
Om te testen kun je ook de slang naar het inlaatsysteem even afpluggen.
Verwarmingscircuit van de lambda-sonde werkt niet goed. Dat kan komen omdat de vervangende sonde een verkeerde weerstand heeft, maar het kan natuurlijk ook een defecte zekering of bedrading zijn. Daardoor gaat de lambda-sonde pas heel laat werken en dan zal de motor wel goed lopen. Maar de sonde kan bijvoorbeeld weer afkoelen tijdens afremmen op de motor (zeker met dit weer) en dan sputtert de motor even als je weer optrekt.
Carterventilatie is 1 van de slangen die naar het inlaatspruitstuk gaat, dus dat kan een oorzaak zijn.
Maar soms is de rembekrachtiger lek en dan komt er daar lucht door.
Andere mogelijkheid is de benzinedrukregelaar. Als deze intern lekt dan kan er benzine komen in het vacuümslangetje dat daar op aangesloten zit. Uiteindelijk komt die benzine dan ook in de motor en ontregeld het mengsel.
Koolstoffilter zit in rechter wielkuip, even de spatplaat demonteren om erbij te komen,
Nr 5 is de N80 zie afbeelding :
[url=http://img85.imageshack.us/i/16788095.pn...][img]http://img85.imageshack.us/img85/5589/16...[/img][/url]
14 jaar
Nog een (wellicht) interessante waarneming. als ik het voorste deel van aanzuigbuis verwijder en lucht uit de motorruimte laat aanzuigen "lijkt" het probleem sneller te zijn opgelost. dus ipv van 90gr bedrijfstemp. al bij +/- 50-60 gr (op de klok) Ik zeg er voorzichtig bij "Lijkt" want het is op geen enkel meetgegeven gestaafd.
de reden voor het wegnemen van het voorste stuk aanzuigbuis? Ik ben al 15 jaar een LPG rijder eerste uur en bij de "vroegere" auto's gooide je je aanzuigslang onder motorkap omdat anders je carbarateur wat onderkoeld kon raken.
14 jaar
Je krijgt wat warmere lucht in de motor met die truuk. Daardoor zal de benzine-computer iets minder brandstof inspuiten.
Iets warmere lucht + iets minder benzine geeft een iets hogere verbrandingstemperatuur en iets warmere uitlaatgassen.
Daardoor warmt de lambda-sonde iets sneller op. Komt wel overeen met de foutcode dat de verwarming van de sonde niet werkt.
Maar om even kort door de bocht te gaan. Is of kan de lambdasensor de oorzaak zijn van het hele probleem?
Je zegt benzinecomputer. Maar tegen die tijd rijd ik allang op gas
14 jaar
Zou toch eens de bedrading / zekering / relai van de ( verwarming ) lambda controleren, die fout moet ook opgelost worden..
Misschien een combinatie van je probleem, verwarming van sonde werkt niet, en duurt veel langer voor deze goed gaat werken,en aangezien je zegt dat hij nu al bij 60 graden enigzins goed gaat lopen........
14 jaar
Je leest het echt goed. Ook als de brandstof gas is, werkt de benzine-computer nog steeds.
Deze zorgt namelijk voor de vonken (ontsteking). Zonder die vonkjes liep de motor niet. En de benzinecomputer weet niet dat de auto op gas rijdt.
Minimaal 1 van de oorzaken is het verwarmingscircuit van de lambda-sonde. Dat kan zijn sonde defect, verkeerde sonde, kapotte bedrading, kapotte zekeing en in heel klein aantal gevallen ecu defect. Eerst meten, dan vervangen/repareren.
Nog een vraag. Wanneer ik het losse afdekkapje van de regeleenheid aan het inlaatspruitstuk loshaal en ik geef gas, moet het armpje dan meependelen of niet? in mijn geval doet ie niks.
[img]http://www.vagcat.com/p/B195/133240.png[/img] pos. 2 op de tekening
14 jaar
Probleem opgelost.
Verbrande uitlaatkleppen in cyl. 4 en 2
14 jaar
Opgelost? Nee. Nou nog de oorzaak vinden waarom de kleppen verbranden.
Meestal een te arm mengsel op LPG.
of 340.000 km op dezelfde kop met LPG?
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar