HH,
Ik heb al geruime tijd het volgende (inmiddels irritante) probleem:
Bij rustig rijden (bebouwde kom) in de 3e of 4e versnelling schokt de auto licht rond de 60km/uur. Vooral als je dan rond de 60km/uur blijft rijden. H
et lijkt wel of het in de loop van de tijd ook wat erger wordt.
Na het intrappen van de koppeling verdwijnt het (aandrijving??). Hierdoor denk ik ook niet aan hoogteslag of id. Het probleem doet zich ook voor bij de set zomerbanden (andere velgen).
Op lagere of hogere snelheden heb ik er geen last van. Ook niet tijdens accelereren.
Garage kan niets vinden. Ook geen foutmelding of id.
Passat is van 1997, 1.8 20v, bijna 200.000 km.
Ik wil deze auto nog enkel jaren in gebruik houden maar erger mij aan dit schokken.
Iemand al eerder van dit probleem gehoord?
Mvgr, Martin.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik zou als eerste het gasklephuis laten reinigen en in de basisstand laten zetten met de testkast.
Ook de vacuumslangetjes laten controleren,deze gaan nog wel eens lek,maar vaak heb je dan wel een storing opgeslagen.
De luchtmassameter kan ook de boosdoener zijn,dan vaak juist geen storing opgeslagen.
Maar het kan net zo goed iets simpels zijn als versleten bougie's of verstopt brandstoffilter of brandstofdruk slecht e.d.
Het stotteren kan ook omschreven worden als een trillng/resornantie.
Nu bemerk ik dat er (alweer) speling zit op de stuurstangen. Er zijn er in de 11jaar al een struk of vier / vijf vervangen..... Zou het zo kunnen zijn dat, bij bepaalde snelheid, de speling van de stuurstangen het probleem kan zijn? Dus dat de voorwielen door de speling wat gaan bewegen/klapperen wat de trilling/resornantie veroorzaakt???
Wat hier tegen kan spreken is dat de trilling/resornantie niet 'exclusief' in het stuur te voelen is.
15 jaar
Zijn je draagarmen altijd vervangen door kwalitatief goede exemplaren of waren het de goedkopere "chinese" varianten?
Rijd je veel over slechte wegen c.q. verkeersdrempels?
Het maakt nogal wat uit hoe een auto gebruikt wordt t.o.v. het onderhoud c.q. slijtagepatroon.
Bij mijzelf zijn de voorste wieldraagarmen vervangen bij ongeveer 280.000 km. Het waren nog de armpjes vanuit de fabriek en het bouwjaar van de auto/armpjes is 1997.......
Kan dat inhouden ook te maken hebben met het kantelen van de motor?
Probeer eens of dat inhouden ook optreedt wanneer je dan in zijn 4 of 5 rijdt. Lager in de toeren rijden, dus.
Je kunt rustig met 50-60 in zijn 5 rijden, MITS je gewoon met die snelheid blijft doorrollen. Wil je versnellen, dan zul je toch echt even terug moeten schakelen....!
15 jaar
Laat 'm eerst eens ff rijdend uitlezen.
15 jaar
Hallo Santa,
De wegen zijn wel gemiddeld denk ik. Draagarmen zijn altijd vervangen door VW garage of subdealer. Ik neem toch aan dat zij orgineel VW spul gebruiken.
Kantelen van de motor lijkt mij niet. Het doet zich voor bij constante snelheid. Niet bij versnellen (doortrekken). Rond de 60 km/uur zoals gezegd. Toeren maakt ook niet uit. Zelfs in de 2 , hoog in de toeren en in de 4, laag in de toeren (2.000 rpm).
15 jaar
Rijdend uitlezen en de aanwijzingen van Ricky volgen lijken mij jouw eerste gang.
De dealers en subdealers zullen idd wel originele onderdelen gebruiken echter, de manier van monteren wil wel eens verschillen.
Er zijn nogal wat monteurs die, overwegend door tijdsdruk, wieldraagarmen al op hun moment vastdraaien terwijl de wielen nog "los" hangen.
Ik herken het probleem wel een beetje. Ken het bij de A3 1.8 20 V maar daar helpt het enorm door eerder op te schakelen.
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar