Heren,
Na een tijdje een rammmeltje te hebben gehoord, kwam ik erachter dat het rammeltje een stukje van de spiraal van de schokbreker links achter is. Dit stukje lag onderin te rammelen.
Een paar garages "even" langs gegaan, 1 garage vertelde mij dat ik beter OOK de spiraal aan de andere kant kan laten vervangen want ............enz.
Wat mag het max kosten het vervangen van zo een spiraal, ik zag ze voor rond de 100 €. xxx rekent meer dan 300€ ervoor.
Ik hoor graag jullie bevindingen.
Alvast bedankt,
Mvg,
Roland
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ja het is beter gelijk beide zijde te doen.
en het is verstandig om ook gelijk de rubber onder en boven schotel mee te nemen ivm vervorming.
de prijs daar gaan we hier niet over.
groetjes jan.
Taatslager ook gelijk mee vervangen .
De veer staat naast de schokbreker. Taatspot vervangen niet nodig.
Grt. Paul
Paul,
Maakt het uit welk merk ik koop, dit ivm prijs.
Mvg,
Roland
7 jaar
Roland , Kijk even goed als je beetje handig bent (kennis of buur ) dan kun je het zelf en evt te bestellen bij bv MisterAuto Niet bij Ali Express ! Google op "'autoonderdelen'' en vergewis je ervan dat je de goeie neemt ivm passing etc OF het laten doen bij een Allin garage (Dealer is duurder)
grt alex
7 jaar
Alexkc,
Ik heb verschillende gevonden in prijs, zit er veel verschil in kwaliteit in?
Bv een Monroe is dat beter of is het kwestie van de naam die je betaald?
Roland
7 jaar
Ik neem zelf altijd de middenmoot 1 of 2 tikjes hoger dan de laagste prijs (bv .... Monroe Bolk Bosck o.i.d. etc zijn allemaal goed het is ook vaak het merk he. ligt er ook aan wat je er mee wilt m.bt.t bagage bv caravan trekken zware lading etc vaak veel mensen erin ?
grt
alexks
7 jaar
Alexkc,
Zit wel een trekhaak op maar is pas geleden denk ik voor het eerst gebruikt sinds 2006. 2 volwassen mensen en een hond.
Monroe dan nemen?
Grt,
Roland
7 jaar
Het maakt niet uit of de trkhk erop zit , maar wat je er mee gaat doen ? En passagiers tja dat is aan jezelf hoe vaak je die versjouwd , maar ik zou gewoon Monroe nemen en de veren beide vervangen ontloop je ook het evt scheef hangen van de auto
( onstabiliteit )
Alexks
7 jaar
Op het algemeen wordt er te veel gekeken naar de prijs en te weinig gelet op de kwaliteit die men in huis haalt,
Als je enige eis is dat het weinig mag kosten is er keus in overvloed.
Mijn voorkeur gaat uit naar Sachs of Monroe, Febi Bilstein en dan gas gevuld.
Grt, paul
Paul, ik ga voor Sachs of Monroe, geen Chineese zaken onder mijn Duitse wagen.
Roland
7 jaar
Gaat het hier nou om een veer of om een schokbreker.....van een gasgevulde veer heb ik nog nooit gehoord..
Spiraal, blijkt dat ik een sportonderstel heb. De spiralen heeft alleen de Dealer VW, heb ze maar besteld morgen zijn ze er. 3C0511115AR.
Overmorgen monteren? Ik laat weten of het gelukt is.
Roland
7 jaar
Heren, ik heb de spiralen vandaag bij de dealer gehaald. Een kennis van mij zegt dat het een gevaarlijk klusje is? Hij zegt dat er spanning op de veer staat maar als ik de schokbreker bout onderaan los maak dan gaat de spanning er toch af?
Ik wil het als volgt doen, auto opkrikken en een andere krik onder de arm waar de schokbreker zit ondersteunen. Dan de bout bij de schokbreker losmaken en de arm laten zakken, dan met een soort hevel de arm naar beneden drukken en de veer er tussen uit halen. Dan het rubber overzetten en de nieuwe spiraal ertussen doen ( met een beetje gelukt hoop ik het zelf alleen te doen of is dat niet handig?) dan de arm omhoog krikken bout erin. Volgende.......
Ik heb dit op een You Tube filmpje gezien, lijkt mij te doen en ziet er niet gevaarlijk uit toch?
Of bij een garage dit laten doen?
Hoor het graag van jullie.
Roland
7 jaar
Zou ik toch het juiste gereedschap in huis halen als je besluit om het thuis te doen.Voor zover ik mij kan herinneren bij Borent is dergelijke gereedschap te huur. Veel makkelijker en veiliger te maken.
7 jaar
roland zo als jij het beschrijft gaat het prima niks geen spanners nodig bij de achter veren ik doe het ook altijd zo alleen dan op de brug pootje eronder bout schokbreker los brug omhoog tot de draagarm vrij is en dan kun je de veren er onder uit halen.
groetjes jan.
Spiralen zitten eronder, appel en een eitje. We hebben het wel over de ACHTERKANT waar de spiraal los van de schokbreker zit.
Dank voor het meedenken.
Mvg,
Roland
7 jaar
Dat het over de achterkant gaat, had je in je eerste vraag al vermeld.
Mooi dat het klaar is, bedankt voor de feedback.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
7 jaar