Volkswagen Passat: Passat VR5 vonkt niet

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: AGZ

Klacht Passat VR5 AGZ heeft nu helemaal geen vonk.
Auto liep eerst soms op 4 cilinders.
Volgens onderzoek van dealer (weken geleden) was de ECU verm defect.

Na wat doehetzelf werk liep de auto helemaal niet meer.
Men heeft toen zelf al wat onderdelen vervangen.(bobine en moduul)
Andere garage heeft naderhand nogmaals de moduul vervangen, auto liep toen nog niet
en deze garage is ook maar weer gestopt.


Nu komt de auto bij mij.(aardigheidje)

Geen fouten opgeslagen.
Starten word gezien in ECU.
Bobine heeft plus.
Moduul heeft plus.
Moduul heeft goede massa.
Alle 5 signaaldraden van ECU naar moduul geven een blokspanning.(5 volt)
ECU lijkt dus goed.

Maar ik krijg geen schakelend signaal vanuit de moduul naar bobine primair ( pin2 t/m 6)
Die draden blijven 12v tijdens starten,
De moduul is nieuw. (onlangs door de andere garage gemonteerd)

Maar toch twijfel ik weer aan die moduul.(defect of verkeerd type misschien?)
Maar ik heb verder geen gegevens (waardes) om de boel even door te meten.

Weet iemand waar die bruine draad voor dient. (tussen pin1 moduul en pin1 bobine)
Daar staat nu 2.5 volt op? vanuit de moduul (met of zonder bobine aangesloten)
Volgens mijn schema loopt die (binnen in de bobine) naar de secundiare windingen.
Wat voor spanning hoort daar op te staan?, die 2.5 volt vind ik nm wat vreemd.



Oiram

UNIVERSEEL11698

Geplaatst door UNIVERSEEL11698 (0) PRO , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

Arjan24 (0) PRO, 15 jaar geleden

ontstekingsversterker of zoiets zit volgens mij bij het stuurbekrachtegingspotje op een plaat geschroefd

marcel7031 (0) PRO, 15 jaar geleden

Als je start gaan de injectoren wel tikken? bdp dus wel en voldoende aanwezig? Toevallig een alarmprobleem?

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 15 jaar geleden

Bedankt voor jullie tips.
Het was toch de nieuwe moduul.(ontstekingsversterker)

Vanmorgen nog eens naar die pin1 gekeken en de storing gevonden.
Die pin1 die ik niet vertrouwde was id de oorzaak.
Dit is in feite ook een massa. (voor de secundaire kant op de bobine)
Deze pin1 loopt door de moduul heen naar de massa!!.
(naar een klink van de bevestiging van de zwarte moduul)
Deze klink maakte geen contact met de aluminium grondplaat.
Zelf de klink van massa voorzien, starten en lopen:) :)

Oiram

audia4 (0) PRO, 15 jaar geleden

bobine van deze wagens zie je veel aangeboden op marktplaats, dat is de eerste die iedereen pakt, en die eigenlijk nooit stuk is.....

9 op 10 is het idd het moduul. wat bij dit type nou eens niet in de bobine is gebouwd maar een los kastje is.

wat overigens ook voorkomt is dat er een relais van de voeding van het hele zaakje is ingebrand waardoor de moduul tekort spanning krijgt en niet meer opgengestuurd wordt. Module krijgt + voeding, ecu stuurt aan over massa.

Domi84 (0), 13 jaar geleden

Excuses voor het ophalen van eenoud topic, maar de gelijkenissen zijn groot.

Ik heb hier met dezelfde wagen ook een probleem met de ondsteking. Bij mij geven de signaaldraden van de ecu naar de eindtrap slechts 0,15 volt gelijkstroom. Pin nummer 3 zelfs maar 0,01. Dit zou beteken dat de ecu stuk is. Eer ik tot vervangen overga wil controleren of ik dit wil correct gemeten heb, aangezien ik hierover twijfel.

Mijn vraag: hoe heeft de TS dit gemeten?

Ik heb de bruine steker(deze komt van de ecu af) los gehaald, en de pinnen stukken voor stuk gemeten op gelijkstroom met de motor als massa. Na het signaliseren van de uiterst lage spanning, ook gecontroleerd op breuk. Er is geen breuk.

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik heb die 5 volt blokspanning destijds gemeten met een scope.
Wat je zou moeten meten met een voltmeter weet ik dus niet, wat je eventueel
nog kan proberen (zonder scope) is of die 0,15-0.01 volt veranderd tijdens het starten.

Als die niet veranderd lijkt het er inderdaad op dat er geen aansturing is vanuit de ECU.

Auto uitgelezen? Toerental signaal in ECU aanwezig? Voedingen en massa's ECU goed?

Oiram

audia4 (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=Domi84]Excuses voor het ophalen van eenoud topic, maar de gelijkenissen zijn groot.

Ik heb hier met dezelfde wagen ook een probleem met de ondsteking. Bij mij geven de signaaldraden van de ecu naar de eindtrap slechts 0,15 volt gelijkstroom. Pin nummer 3 zelfs maar 0,01. Dit zou beteken dat de ecu stuk is. Eer ik tot vervangen overga wil controleren of ik dit wil correct gemeten heb, aangezien ik hierover twijfel.

Mijn vraag: hoe heeft de TS dit gemeten?

Ik heb de bruine steker(deze komt van de ecu af) los gehaald, en de pinnen stukken voor stuk gemeten op gelijkstroom met de motor als massa. Na het signaliseren van de uiterst lage spanning, ook gecontroleerd op breuk. Er is geen breuk.[/quote]
als je gelezen had, de ecu schakelt over massa. (is nou eenmaal een eigenschap van halfgeleiders.)

dwz. dat je dus ten opzichte van de plus meet, met een meetinstrument dat hiervoor geschikt is. (er mag nagenoeg geen stroom lopen)

weet je niet wat je doet, niet aan beginnen, de prof opzoeken dus. Anders help je de ecu inderdaad naar de eeuwige jachtvelden.

met een mulitmeter meet je waarschijnlijk niets, die zijn niet snel genoeg. in een garagebedrijf hebben we daar de scoop voor.

audia4 (0) PRO, 13 jaar geleden

Even reachtie op universeel 11698

als je de motor niet laat draaien meet je niets. zou de eerste ecu zijn die aansturing geeft (dus bougies laat vonken) als er geen signaal van de hallgever, nokkenassensor o.i.d. komt.

maarten4874 (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=audia4.]met een mulitmeter meet je waarschijnlijk niets, die zijn niet snel genoeg. in een garagebedrijf hebben we daar de scoop voor.[/quote]
gedeeltelijk mee eens, je kunt eens de multimeter op de hertz stand zetten,je meet tenslotte een frequentie. je zult hier niet een net zo betrouwbare meting uit kunnen voeren als met de scoop,maar je kan wel iets zien. de Hz stand is een stuk sneller op de multimeter.

audia4 (0) PRO, 13 jaar geleden

moet je startoerental boven de 600 rpm liggen, anders haken de standaard multimeters af en geven niets aan....
beginnen bij zo'n 5 hz te tellen. Als het geval nog lopen wil is dit wel een bruikbare oplossing om te achterhalen of je aansturing hebt.

overigens zit een multimeter met hz meting meestal niet in de koffer van een particulier, instapprijs voor zo'n meter van een nietszeggend merk is toch al snel zo'n 100 euro. Beetje knappe kost al snel het dubbele, laten we het nog even niet hebben over het prijskaartje van de mooie meter die in een anwb wegenwacht gereedschapset zit.

we zitten wel bij de proffesionele afdeling, maar het topic is opgehaald met wat vragenwerk door een particulier.

maarten4874 (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=audia4]we zitten wel bij de proffesionele afdeling, maar het topic is opgehaald met wat vragenwerk door een particulier.[/quote]
maakt helemaal niet uit,ook de particulieren willen vaak maar al te graag kosten besparen door zelf wat metingen te doen (of dit slim is zonder de benodigde kennis daargelaten). Het gaat erom dat veel mensen niet weten wat je allemaal met een multimeter kan doen. We kunnen allemaal van elkaar leren denk ik dan maar.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.