Volkswagen Golf IV: Piekspanning door kapotte aircopomp

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1900

Mijn aircopomp ging kapot, nu is de gevolg schade dat daardoor piekspanning mijn elektra circuit vernielde wat kan ik daar tegen doen.
Of is dat blijvende schade?

red-elephant

Geplaatst door red-elephant (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

Tiguan (0) PRO, 16 jaar geleden

Wat werkt er niet meer of wat nog wel (elektra circuit is een ruim begrip)

red-elephant (0), 16 jaar geleden

Nou wat er aan de hand is is dat wanneer ik de motor afzet de radiator fan aanslaat,en dat hij een fout code geeft

Henkk (0), 16 jaar geleden

kan een dececte airco pomp een piekspanning veroorzaken dan?

red-elephant (0), 16 jaar geleden

@ henk

Nou dat is mij verteld, en ik ben een leek maar de ventilator trekt de accu leeg,en voordat de aircopomp defect raakte sloeg de ventilator nooit aan wanneer ik de wagen van het contact haalde.
De man van de wegen wacht vertelde mij het zelfde verhaal, dat het aanslaan van de ventilator een beveiliging is wanneer er een fout code bonnen het airco circuit is.

Henkk (0), 16 jaar geleden

ok ik kan me namelijk niet voorstellen dat een defecte airco pomp een piekspanning veroorzaakt. maar kan het mis hebben hoor.

zit er nu weer een nieuwe pomp op dan ?? en storingen gewist?

red-elephant (0), 16 jaar geleden

Ja nieuwe pomp storing kon hij niet wissen vertelde hij.
De ventilator blijft aangaan wanneer hij de motor uitzet.Verder heeft hij ontdekt dat er een zekering van 15amp.defect was, maar hij kon niet vertellen waarvan.
nu heeft hij een relai geplaatst wanneer ik de wagen van het contact haal gaat de stroom van de radiator fan af.

TheoStek (0) PRO, 16 jaar geleden

Is ook de filter-droger of accumulator en orifice tube vernieuwd? Wanneer jouw auto een accumulator heeft dan zit er ook een orifice-tube (capilair) in de hoge druk leiding en moet die ook vervangen worden.

Met alleen de compressor te vervangen is men er nog niet.
Als bovenstaande niet vervangen is levert dit problemen op, bij een vastgelopen compressor zal het gruis door het systeem gaan en verstopt de orifice tube, te hoge druk in het systeem en de fan gaat draaien.
Een ander de drukschakelaar defect want die zorgt er net voor dat de compressor/fan wordt uit-ingeschakeld bij een te hoge druk.

Zou de storing laten wissen en als het probleem blijft, toch maar de zaken goed nalopen en indien bovenstaande onderdelen vervangen als dat niet is gebeurd, want compressors zijn duur..

Henkk (0), 16 jaar geleden

ik sluit me bij theo aan...

dutch123 (65), 16 jaar geleden

Bij het afschakelen van de magneetspoel ontstaat er een inductieve piek. Deze wordt echter afgevangen door een zogenaamde vrijloop diode welke in de spoel zit. De piek kan daarom geen schade veroorzaken, ook niet als de aircopomp stuk gaat.

red-elephant (0), 16 jaar geleden

Mooi dus nu weet ik dat er wat anders aan de hand is,maar de airco werkt nu niet heeft veel geld gekost.
dus toch maar beter bij de dealer voortaan laten repareren.

red-elephant (0), 16 jaar geleden

Nee de airco was niet vastgelopen maar de magneet koppeling die begon los te raken en hij kraakte tot en met.

vw_audi (0) PRO, 16 jaar geleden

bij de meeste airco compreesoren
volstaat dan
machneet koppeling vervangen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.