auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Golf III : Piepend geluid bij/van V-riem

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9D

Hi,

Sinds een paar weken nadat de riem van de dynamo is vervangen (gesprongen bij stationair draaien in de file), onstaat er bij een koude start het bekende snerpend piepend geluid. Bij écht koud weer (zoals vandaag), hoor ik het zelfs heel zachtjes bij een warme motor. Ik heb er meerdere keren kaarsvet opgesmeerd, maar dit werkt heel ff.

Als het geluid overdreven aanwezig is, werkt de toerenteller niet. Althans, blijft onder de 1000 toeren 'hangen'. Zodra de automatische shock uitgaat, schiet de toerenteller omhoog en kan ik zonder iedereen wakker te maken wegrijden...

Ik heb me nu laten vertellen dat het mogelijk niet (alleen) aan de riem ligt. Misschien de spanrollen of de poelie?

Wie heeft dit ook meegemaakt?

Geplaatst door

VWHaf (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Kaarsenvet maakt het alleen maar erger , snaar is nu naar de klo...
Is het een getande V snaar of een gladde ?
Met een slippende snaar sloop je de poulies , deze slijten uit.
Voel eens of de snaar onderin de poulies ligt of er nog een beetje boven.
Spanning als zodanig is natuurlijk belangrijk , maar als de snaar onderin de poulie ligt , krijg je hem nooit gespannen.
Hoeveel spanning staat erop , dynamo veer niet kapot ?

kaleido 1 7450
badge vip badge

11 jaar

Het is een getande snaar. De mulitieriem is trouwens ook vervangen. Of is dit hetzelfde??

Ik zie namelijk 2 riemen. Eén om de dynamo en één onderin, voor de stuurbekrachtiging volgens mij, een kleinere.

VWHaf 0

11 jaar

V-snaar strak genoeg aangespannen? Kaarsenvet is idd niet de oplossing. Ik zou hem eraf halen en flink schoonmaken met heet water en dreft om zo goed mogelijk al dat vet eraf te krijgen. ook de pulleys schoonmaken met wat wasbenzine op een doekje of zo. Met monteren let op dat die strak genoeg gemonteerd is.

Terwijl je de snaar los hebt, draai de pulley van de dynamo rond. Als die te veel weerstand geeft kan daardoor de snaar ook gaan slippen, wat goed mogelijk is aangezien de andere snaar is gesprongen.

Succes

MWMautos 0

11 jaar

De kleine snaar is van de stuurbekrachtiging , en is een V snaar.
De poulie van de stuurbekrachtigingspomp , wil wel eens uitslijten.
Snaar moet behoorlijk strak liggen.
Voor de dynamo multiriem zijn er 2 uitvoeringen , wel de juiste lengte gemonteerd ?

kaleido 1 7450
badge vip badge

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.