Volkswagen Passat 2008: Piep/Janken Waterpomp?

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Benzine, Motorcode: BZB, Motorinhoud (cc): 1800, Vermogen (kw): 118

Goedenmorgen.
Gisteren na tijdje in de file te hebben gestaan een harde fluit/piep waargenomen. Gestopt en de ANWB laten komen. Deze kon op het eerste oog niets vinden, en had het idee dat een lager of poelie versleten was. Het geluid leek oorsprong linksvoor/achter te hebben.
Tijdens het rijden alleen in lagere versnellingen hoorbaar. Hogere snelheid (4 of 5 versnelling) niet hoorbaar. Ook bij accelereren van 1 naar 2 valt het geluid weer weg. Stationair lijkt het iedere keer harder te worden.
In de garage de multiriem verwijderd en auto kort gestart, geluid blijft aanwezig en piept hard.
Verdenking: waterpomp. (dit daar er ook rechts naast het blok een lekkage (oud?) zichtbaar werd.
Kan iemand mij iets zeggen over deze geluiden? Is dat typisch voor een defecte waterpomp? Zou de distributieketting ook vervangen moeten worden? Deze schijnt door de ketting te worden aangedreven?
Alle tips welkom!

marbaz

Geplaatst door marbaz (85) , lid sinds 2 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

, 5 dagen geleden

deze motor heeft een distributie ketting heeft niets met je waterpomp van doen,de waterpomp wordt aangedreven door de multieriem of v snaar als je deze riemen eraf gooit zodat de pomp niet meer wordt aangedreven en dan nog piept reed ik er geen meter mee mee tot dat ik zeker wist waar de piep vandaan komt,de waterpomp kan alleen piepen als deze wordt aangedreven, in stilstand piept deze niet

    Weet je dat zeker? De garage vertelde erg overtuigend dat deze juist NIET door de multiriem werd aangedreven maar door de ketting? Zal zo even een filmpje plaatsen van het piepen! - marbaz (85), 4 dagen geleden

, 4 dagen geleden

een waterpomp die wordt aangedreven door een ketting ga maar snel naar een andere garage

.

, 4 dagen geleden

twee types v snaar of multiriem

, 4 dagen geleden

. .

, 4 dagen geleden

Hier een video. Geluid lijkt van boven te komen maar is lastig te localiseren. Bij koude start hoor je het niet echt daarna versterkt het.

, 4 dagen geleden

https://streamable.com/4pf2ot

, 4 dagen geleden

als die multiriem eraf is piept hij dan nog? ik zie wel dat je spanrol flink danst

    Ja multiriem is verwijderd en piepen ging gewoon verder. - marbaz (85), 4 dagen geleden

, 4 dagen geleden

ik kan dat verhaal van die waterpomp met ketting niet plaatsen weet iemand anders dit misschien?

, 4 dagen geleden

dat piepen is echt een slippende multiriem geluid ik weet het niet zeker maar zit hier op de dynamo een vrijloop poulie?

, 4 dagen geleden

als ik mijn programma raadpleeg zie ik dat deze motor een distributieketting heeft maar op jouw filmpje zie ik plastic beschermkap zitten daar zit een distributieriem achter en die kan inderdaad de waterpomp aandrijven

, 4 dagen geleden

even teruglezend zie ik al waar het fout is gegaan tussen de communicatie multieriem of distributiriem het woordje ketting is er tussen geflipt,deze waterpomp kan inderdaad worden aangedreven door de distributieriem alles vernieuwen altijd doen complete set

    Bedankt voor je reactie! Buurman heeft even gekeken. Bij starten van motor hoor ik licht slepend geluid uit dat plastic kapje komen. Dat verdwijnt echter weer en piepen is dan niet meer te horen. Lijkt erop dat als auto warmer is het piepen toeneemt. Buurman zag de rol inderdaad dansen en de riem vertoont aan 1 kant ( de rand) slijtage. Volgens hem is het die aandrijfrol (spanner?) is de rol die in het midden zit zeg maar. (Waar een grote moer op zit)
    Maar als die riem eraf is zoals gisteren dan was het piepen nog te horen. Dus beetje vertwijfeld. Als het de distributieriem zou zijn zou het geluid dan niet continue te horen moeten zijn ?
    Was zou zo’n complete set kosten? Ongeveer? - marbaz (85), 4 dagen geleden

, 4 dagen geleden

.

, 4 dagen geleden

als je vrijlooppoulie van je dynamo vast zit rommelt je spanrol ook ik weet niet of jou auto dit systeem heeft dan zit er een grote getande ring in die poulie,als je multieriem eraf is en hij nog piept zit het achter die plastic kap niet doorrijden geluidjes zijn waarschuwingen en horen er niet in thuis

, 4 dagen geleden

Koude start: Geen piepen. Motor loopt normaal. Na 10 minuten lopen (warm) begint het piepen langzaam en wordt harder. Zie bijgevoegde video. is links hard te horen, in de video een filmpje gemaakt vanaf linker voorwiel. Tevens zag ik dat motormanagement lampje ging branden en het toerental stationair iets oploopt.https://streamable.com/e9lcgv
Lijkt mij dat als de distributieriem slecht is je dat continue zou horen?

, 4 dagen geleden

Deze motor heeft een ketting. De waterpomp zit onder het inlaatspruitstuk en wordt aangedreven door een klein distributieriempje. Waterpomp wordt meestal kompleet met thermostaathuis vervangen.
https://www.youtube.com/watch?v=69sGrLQB...

    Hallo Arjan, maar de waterpomp zou zich dan net als in die video daar bevinden en dus niet aan de linkerzijde? Waar zou dat piepen dan vandaan kunnen komen, Met de multiriem eraf blijft het piepen. - marbaz (85), 4 dagen geleden

, 4 dagen geleden

Je zou met een stethoscoop kunnen luisteren.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.