Volkswagen Passat: Pingelsensor passat 1.8T

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: AEB

Ik heb al een tijdje het volgende probleem met mijn passat:

Bij gas geven houdt de auto schoksgewijs in tot ongeveer 4.000 rpm, daarna gaat die als een speer.
Het lijkt erop dat de elektronica ingrijpt (ontsteking of inspuiting).

Gisteren de auto met vag uitgelezen, alles ziet er goed uit op de uitlezing van de pingelsensor na.
De pingelsensor van cylinder 2(?) geeft ongeveer 1 volt meer aan dan de andere pingelsensoren.

Deze auto heeft 2 pingelsensoren, met vag kan ik er 4 uitlezen?.
Ik neem dus aan dat er 2 pingelsensoren in één behuizing zitten?

Ik heb het volgende geprobeerd, de 2 connectoren van de pingelsensoren omgewisseld...het probleem verhuist dan naar cylinder 4.
De pingelssensor 180 graden omgedraaid, het probleem blijft dan gewoon op cylinder 2.

Kan de pingelsensor het inhouden veroorzaken?
Wat zijn de normale waarden en afwijkingen van de pingelsensors?


Gr.

Paul

Paul Passat

Geplaatst door Paul Passat (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Tiguan (0) PRO, 16 jaar geleden

In welke meetwaardenblok heb je dat gecontroleerd/gelezen 4x pingelsensoren?? volgens mijn zit er maar 1x pingelsensor in de auto.

Het inhouden als de auto is voorzing een Luchtmassameter zal ik daar een andere voor uitproberen.

Groet Tiguan

Paul Passat (0), 16 jaar geleden

Hoi Tiguan,

Er zitten 2 pingelsensoren in deze auto (3-draads, groene en blauwe connector).
Een van mijn vragen is of ze dubbel zijn uitgevoerd (omdat je via vag voor iedere cylinder een waarde kunt aflezen).

LMM is ok.

Gr.

Paul

johndoornbosch (0) PRO, 16 jaar geleden

bij de benzine motoren kan je met vas 5051b of vagcom niet zien of de lmm goed werkt, alleen als er een hoogtecorrectie in zit kan je deze checken in de meetwaarde en moet dan tussen -10 en +10% staan.

alexander242 (0) PRO, 16 jaar geleden

Je hebt gewoon een probleem in cilinder 2 dus zo te lezen. Een slechte bougie of koolaanslag die voor detonatie zorgt. Zelf nog nooit zo probleem gehad, maar je kan een andere set bougie's inzetten of desnoods ff omwisselen naar een andere cilinder.

De pingelsensor is niet dubbel uitgevoerd of zo. Bout aanhalen met een momentsleutel, anders wijkt ie af. Belangrijk dat ie juiste voorspanning krijgt. Wat het aanhaalmoment is kan afwijken per motor. Meestal zo 25nm.

Paul Passat (0), 16 jaar geleden

Hoi John,

Ik heb de LMM op de volgende manier gechecked..in de derde versnelling, vol gas en >3000rpm.
Dat is dus niet goed?, hoogtecorrectie staat op 0,8%.

Hoi Alexander,

Bougie en bobine heb ik al omgewisseld met een andere cylinder, probleem blijft op cylinder 2.
Ik heb de sensor los gemaakt en opnieuw vastgezet op 20nm.
Wat bedoel je met juiste voorspanning?

Gr.

Paul

johndoornbosch (0) PRO, 16 jaar geleden

je hebt een klopfsensor voor cilinder 1 en cilinder 3 als ik mij niet vergis,welke storingscode gaf hij aan ?

Paul Passat (0), 16 jaar geleden

Probleem is opgelost.

Volgens een monteur van VW is de pingelsensor moeilijk met VAS of VAG uit te lezen, je kunt dit het beste doen met een scoop.

Pingelsensor maar vervangen (was niet zo duur), dit was natuurlijk niet het probleem, daarna de N75 valve vervangen (1 jaar geleden ook al vervangen).
Auto trekt nu weer goed door.

Heb dus pech met de N75 valve gehad (gaat normaal wat langer mee dan 15000 km).

Bedankt voor het mee denken!

Gr.

Paul

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.