Volkswagen Polo: Polo 1.9 SDI - Start slecht als hij warm is

Bouwjaar: 1999

Hoi,
Mijn Polo 1.9 SDI uit 1999 start prima als hij koud is. Met koud bedoel ik meer dan een uur stil hebben gestaan. Zelfs met de vrieskou van afgelopen maand heb ik geen startproblemen gehad.

Ik heb wel een probleem wanneer ik een warme motor heb en deze opnieuw wil starten. Een (helaas) bijna dagelijks voorbeeld: Ik rij dagelijks 50km. naar mijn werk, alles okee. Ik rij ook weer terug, alles okee totdat ik even bij het postkantoor de post afgeef. Na 50km. en dan 5 minuten uit te zijn geweest wil de auto bijna niet meer aanslaan. Voorgloeien gaat niet want hij is al warm.

Voor zover ik hier en elders kan lezen zijn startproblemen meestal bij een koude start te vinden en niet bij een warme start dus dit probleem is mij even een raadsel.

De gloeibougies doen het toch alleen maar als bij het starten het lampje zie branden? Deze doen het toch niet onder het rijden of wanneer ik de auto start als deze al warm is (lampje brand niet)?

Ik hoop dat iemand mij aan wat meer informatie kan helpen.

rderksen

Geplaatst door rderksen (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

21 Reacties

Frank3197 (0), 19 jaar geleden

De gloeibougies zijn alleen voor de koude start. En in het geval van een sdi een koude start onder de 5 graden.
De bougies kunnen wel nagloeien maar dat is alleen net na het uitgaan van het gloeilampje en dus bij een koude start.
Ik geloof niet dat het daarin kan zitten.

Hoeveel heeft je polo eigenlijk gelopen?

rderksen (0), 19 jaar geleden

Ik kocht hem op 102.000 en nu is ie op 130.000.
2massa vliegwiel is tussentijds vervangen (helaas buiten garantie :( ... best duur)

Heb ik eigenlijk een startonderbreker er in zitten? Zou het in de contactslot-sleutel herkenning kunnen zitten? Alleen daarvan las ik weer dat een andere problemcar wel startte maar na 2 sec. weer uit ging. Mijnes start dus helemaal niet meteen maar na een halve minuut op de startmotor.

ERIC2754 (0) PRO, 19 jaar geleden

Draait hij snel genoeg rond bij het starten ? Indien de capaciteit van de batterij niet meer voldoende is, of de startmotor draait niet snel genoeg meer , kan je ook zulke problemen voorhebben. Is je distributieriem onlangs vervangen ?
Zo ja, werd de injectiepomp goed afgesteld ( met een klok ) ?

arie549 (0) PRO, 19 jaar geleden

de sdi heeft niet een 2 massa vliegwiel, maar waarom is die vervangen als ik vragen mag?
deze sdi's hebben zover ik weet geen problemen met het vliegwiel.

Thijs11395 (0) PRO, 19 jaar geleden

Remco,

Voor deze SDI geldt pas dat-ie koud is na meer dan een uur of vier tot acht stilstaan. Voorgloeien hoeft pas als de temperatuur van de motor weer onder de tien graden is gedaald. Ook zonder gloeien zou je de motor redelijk vlot moeten kunnen starten.

Loop de tips van Eric eens na. En aanvullend, ook bij een warme start zoals jij 'm beschrijft, moet het gloeilampje even aangaan en meteen weer uit. Doet het dat niet, dan heb je een elektronisch probleem (trefwoord relais 109) en is de motor inderdaad niet of moeilijk te starten.

Succes, Thijs

rderksen (0), 19 jaar geleden

@Eric: Ik zal er eens een andere accu in hangen om deze mogelijkheid te testen.

@Arie: blijkbaar wel.. kostte me 1600 euries !! Bij de dealer dus als ze me daar hebben genept dan weet ik het ook niet meer. Bij het starten klapperde de motor heel erg omdat ie dus niet in balans was (heb ik me laten vertellen). En op het laatst leek het wel alsof mijn motorblok bij het starten onder de auto zou uitvallen. Ze vertelden me ook het apparaat geheel aan gort was. Mijn startmotor was door die onbalans enkele weken ervoor ook al aan diggelen gedraaid.

@Thijs: Ik heb in het weekend weer wat test-voer. Bij een 'warme' start zoals ik beschreef (na 50km dus) gaat het gloeilampje inderdaad geheel niet aan. Deze zal het pas weer doen na een uur of zo.

Kan het ook aan de sensor liggen dat het relais niet wordt geactiveerd? Kan ik het relais ergens horen klikken?

arie549 (0) PRO, 19 jaar geleden

dat zijn wel de symtomen van een 2massavliegwiel remco.

maar ik meende dat een sdi een normaal vliegwiel had.
of heb je toevallig een normale 1.9 d? daar is het een kwaal bij.

1600 is wel erg veel voor het vervangen van een massavliegwiel.

Frank3197 (0), 19 jaar geleden

He arie ik heb wel een 1.9 d. En inderdaad die start ook slecht als ie warm is. Wat is daar de oorzaak van?? Ik begreep dat daar geen massavliegwiel inzit.

arie549 (0) PRO, 19 jaar geleden

frank,

een polo 1.9d heeft wel een (klote)2massavliegwiel die als warme broodjes bij de dealer over de toonbank gaan.
maar als het massavliegwiel kapot is start hij koud slecht en loopt dan als het ware even op 3 cilinders.
heeft niks met warme start te maken.

Thijs11395 (0) PRO, 19 jaar geleden

Jongens, voor wat Remco (topic starter) betreft: als zijn gloeilampje geheel niet aangaat bij de warme start, is toch waarschijnlijk zijn relais 109 defect? Een eventueel probleem met het tweemassa-vliegwiel staat daar volgens mij geheel los van.

Groeten, Thijs

rderksen (0), 19 jaar geleden

Dat 2massavliegwiel was meer om aan te geven dat dat afgelopen jaar is gebeurd. Maar dat staat inderdaad naar mijn inzien er los van.

Heeft dat relais nog een andere functie dan alleen voorgloeien?
Ik bedoel, geeft deze ook een signaal door naar de brandstofpomp of zo? (ik zoek nu echt een gekke oplossing denk ik.. maar ja... een gek probleem vereist dat he)

Gisteren was ik bij mijn garage (geen dealer) waar ik mijn velgen heb omgewisseld. Ik had nieuwe banden besteld op mijn breede velgen dus ik reed de afgelopen week op de standaard fietsbandjes :)

Maar omdat ie dus op de brug moest en zeker 20 minuten stilstond (=testmogelijkheid) heb ik meteen gevraagd om bij het starten daarna een accubooster er aan te hangen.

Bijna geen verschil... Duurde ook weer 10 seconden voordat ie aansloeg. Maar hij start het slechts als ie warm is en ongeveer 5 minuten stil heeft gestaan. Die 20 minuten waren wellicht al weer te lang.

Zou het iets met het branstofsysteem kunnen zijn?
Al kan ik dat absoluut niet rijmen met het normaal starten 's ochtends en 's avonds.

sjaak10918 (0) PRO, 19 jaar geleden

Hoe is de klepspeling. Ik heb niet uit het verhaal kunnen halen of er hiernaar gekeken is.

Thijs11395 (0) PRO, 19 jaar geleden

Remco,

Je moet eens goed kijken of het gloeilampje werkelijk niet aangaat bij de warme start. Als dat niet oplicht (een halve seconde is genoeg), krijgt namelijk de motorcomputer geen stroom en zal de hele motor niet aanslaan. Maar als doorstarten wel zin heeft, zal het dit wel niet zijn.

De startonderbreker is het in elk geval niet. Dan zou hij inderdaad aanslaan en binnen twee seconden weer uitgaan.

Ik verdenk je pomptiming, die misschien net buiten spec staat. Laat daar eens naar kijken. Of eventueel blijft de brandstofafsluiter op de brandstofpomp hangen, in dat geval kun je proberen of de wagen beter start als je eerst 10 seconden het contact op laat staan alvorens te starten.

Bij het doorstarten, krijg je een grote rookwolk of niet?

Succes, Thijs

@Sjaak: volgens mij is klepspeling bij deze VW diesels geen issue, want hydraulische klepstoters. Correct me if I'm wrong...

rderksen (0), 19 jaar geleden

Met het mooie weer deze dagen ga ik het weekend dus effe wat tipjes van jullie na.

@Thijs: Gloeilampje, geen eens een halve seconde...
Grote rookwolk? 't Nieuws zou een waarschuwing voor dikke mist uitgeven :P hehe... ja en tijdens het niet willen starten zie je het ook al verschijnen...

Thijs11395 (0) PRO, 19 jaar geleden

Remco,

Ik ben nog benieuwd naar je motorcode. Zou je die eens kunnen posten? Je vindt 'm op de sticker in de kofferbak (AEY, AYQ etc.). Ik krijg een donkerbruin vermoeden dat jij een van de Polo's SDI hebt die geen SDI is, waar een gewone dieselmotor in ligt. Als dan je temperatuurvoeler niet meer goed is, kun je volgens mij ook dit soort gedrag verwachten.

Succes ermee, Thijs

rderksen (0), 19 jaar geleden

AEF EQX ?? Die denk ik he?

Thijs11395 (0) PRO, 19 jaar geleden

Hoi, tja, AEF... dan ben ik bang dat je geen SDI hebt maar een gewone indirecte dieselmotor. Dat maakt het hele verhaal wel wat anders. Alles wat ik over relais 109 schreef, gaat niet op. Het tweemassavliegwiel-verhaal is dan wel beter te rijmen, trouwens.

Pomptiming is wel nog steeds iets om te controleren, en ik geloof ook nog in de kapotte temperatuurvoeler. Misschien dat iemand weet hoe je dat snel kunt controleren, behalve 'm te vervangen. En als je 'm vervangt, heb je hier misschien nog wat aan: http://www.problemcar.nl/index.php?topic....

Succes, Thijs

sjaak10918 (0) PRO, 19 jaar geleden

sorry Thijs, ben geen automonteur (wel iemand met technische opleiding) en probeer met die achtergrond mee te denken. "so I don't know if I have to correct you in this case"

rderksen (0), 19 jaar geleden

Whoee.... Dejavu zeg!! Ik trek vanmiddag (lekker op 1e paasdag) effe de motorkap los op zoek naar die onderdeeltjes en ook de dieseldoorvoer zal ik checken.

jos_br.5980 (0) PRO, 19 jaar geleden

Is de auto ook al uitgelezen? Dit kan ook bij de gewone diesel.

Jos.

Thijs11395 (0) PRO, 19 jaar geleden

Remco, succes, we horen wel weer wat je aantreft. Ik denk dat je het volgende zonder gevaar kunt proberen: de temperatuurvoeler bij de watermond aan de cylinderkop lostrekken. Er zou dan maximaal gegloeid worden. Als de motor dan wel goed aanslaat, is je temperatuurvoeler verdacht. (Deze procedure is bekend bij de SDI/TDI, of die bij jouw motor werkt, weet ik niet.)

En Sjaak, voor mij geldt hetzelfde hoor. Ben zeker geen monteur, maar heb toevallig zelf een VW diesel, vandaar dat ik daar wat meer van (meen te) we(e)t(en). Problemcar is een mooie leeromgeving.

Groeten, Thijs

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.