close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Polo: polo 1.9 start wel maar met veel zwarte rook en slaat daarna af

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9

Wij zijn nu een paar maanden in het bezit van een polo 1.9
Leuke auto, maar wat een problemen!! De versnellingsbak hebben we al moeten vervangen, maar dit is ook nog niet echt goed. De auto schakelt af en toe erg slecht.. dan moet je hem onder het rijden in zn vrij zetten en van daaruit verder gaan schakelen. De auto stotterde altijd als je rond de 40 km reed en rond de 60 km. Nu er een andere versnellingsbak onder zit, is dit probleem verholpen. Daarna ging het met het starten ook niet altijd optimaal. Soms leek het alsof tijdens het starten het complete motorblok eruit viel. We hebben het een keer zo erg gehad, dat je zelfs de uitlaat tekeer hoorde gaan (dus de trilling ging van helemaal voor naar achteren door..).

Het echte probleem is nu, dat hij wel start maar met een enorme zwarte rookpluim en vervolgens afslaat. We hebben met dit slechte weer veel in de tweede versnelling gereden en we denken dat dit de ook een reden is dat hij nu stilstaat. We denken zelf aan de brandstofpomp.
We kregen wel de tip, om er een beetje benzine bij te gooien.. dit hebben we gedaan, maar vervolgens konden we niet proberen te starten omdat het ging vriezen.

Geplaatst door

josevanoosten (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Op benzine loopt een diesel niet, en is ook niet echt aan te raden omdat het alles behalve goed is!

Dat slecht starten kan meerdere oorzaken hebben, gloeibougie's - timing distributie en pomp - retourslangen verstuivers trekken valse lucht, controleer deze eens net zoals de aansluitingen op pomp en brandstoffilter.

Dat trillen zal komen omdat de motor schud tijdens het starten en misschien net wilt aanslaan.

Is hij al eens uitgelezen geworden en daarbij het e.e.a. gecontroleerd ?

Begin anders eerst daarmee net zoals te controleren of de distributie timing nog in orde is..

stefan84 0

14 jaar

We hebben er ongeveer 2 liter benzine bij gedaan.. die tip kregen we ivm het vlokken van de diesel.. We hebben hem alleen nog niet kunnen starten, omdat het gevroren heeft.

De problemen zijn ontstaan nadat we door het slechte weer hebben moeten rijden, het is een verlaagde polo.. hij is ook door en door vies nu.
Hij staat nu stil voor ons huis. Ik ga er ook vanuit dat we niet zelf alles kunnen controleren, dit zal bij een garage gedaan moeten worden. Maar ja.. als hij niet van zijn plek kan, zal er ook weinig gebeuren..
Wat is makkelijk door onszelf te controleren? Kun je ons vertellen waar de brandstofpomp zit?

josevanoosten 0

14 jaar

Afgelopen zondag hebben we er trouwens voor het laatst mee gereden, in heel slecht weer. Omdat we bijna niet vooruit kwamen door de sneeuw moesten we continue in de tweede versnelling rijden. Op een gegeven moment begon de auto ook te stinken.
Dinsdag wilde mijn man de auto weer gebruiken, maar startte hij wel alleen bleef de auto niet lopen. Toen kregen we te horen, dat de dieselpomp waarschijnlijk bevroren was. Gisteren weer geprobeerd, maar hetzelfde.. wel starten, niet blijven lopen en veel zwarte rook tijdens het starten.

Vorige eigenaar heeft hem altijd goed onderhouden, maar we vragen ons af of dit werkelijk zo keurig is gebeurd.. of dat het alleen maar geldklopperij is geweest. Zo stond op een papier dat de distributieriem was vervangen.. maar met die bedragen die erop stonden kon dat helemaal niet. Ik heb de auto nog geen 3 maanden in mijn bezit en heb er nu al spijt van! Gekocht bij 233 op de teller.. ze had hem 4 jaar en amper gereden.. nu staat er bijna 238 op en ondertussen heel veel gebreken.

josevanoosten 0

14 jaar

Vlokken zie ik alleen nog maar op m'n boterham liggen en tegenwoordig niet meer in de diesel..zeker niet met deze temperaturen..

Volg even de aan en afvoer slang van de diesel, dan kom je bij de pomp uit, de andere kant van de slangen lopen naar het filter.

De timing kun jezelf controleren als je weet wat je doet of er enigzins verstand van hebt.

Uitlezen heb je een programma voor nodig en dat hebben de meeste niet, dus dat word waarschijnlijk naar de garage gaan.

Je kan eens proberen om rechtstreeks wat remreiniger of startpilot het luchtfilter in te spuiten tijdens het starten, gewoon een beetje ( 1 sec ) erin spuiten, kijk eens of hij dan gelijk aanslaat ?

Ik denk niet dat je het nu in de pomp moet zoeken, denk eerder dat de timing niet meer klopt, vandaar het slecht starten + zwarte rook.

stefan84 0

14 jaar

Bedankt voor de informatie..

Kun je mij misschien uitleggen hoe het kan, dat de timing niet meer klopt?
Heeft het ermee te maken, dat we veel in de tweede versnelling hebben gereden?
Dat stotteren, wat de auto eerst deed.. heeft dat ook met de distributieriem te maken? Dat dachten ze eerst namelijk, maar nadat de versnellingsbak erop is gekomen heeft hij dat niet meer gedaan.
Het is ook allemaal een samenloop van omstandigheden, ze zouden kijken naar de riem als ze bezig waren met de bak.. maar dat is dus niet gebeurd. Ook hadden we met de bak gelijk een andere koppelingsset erop moeten zetten, dit is ook niet gebeurd.. vandaar dat hij nu waarschijnlijk ook af en toe zo raar schakelt.

Ik ben bang dat er veel kosten achterwege komen, wat de auto dan niet meer waard is. Ondanks dat het een leuk autootje is om te zien.

josevanoosten 0

14 jaar

Ik zou eens langs een andere garage rijden en kijken wat hun mening is, geluiden zijn altijd lastig te beoordelen zo achter de pc..of laat iemand de timing eens controleren die er verstand van heeft.

Diegene die zegt dat de brandstofpomp bevroren is, verteld je waarschijnlijk een broodje aap verhaal..

Dat stotteren wat hij doet ( wat ook de oorzaak ervan is ) komt niet omdat je lang in de 2e versnelling gereden hebt.

Het slecht schakelen kan aan de bak liggen maar ook aan de koppeling, is de koppeling niet gecontroleerd toen de bak erachter weg was ?

Het is jammer dat de bak weer gedemonteerd moet worden als er dalijk problemen met de koppeling zijn, dan is alles dubbel werk = extra kosten.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Kortom,een echte kat in de zak dus.
Persoonlijk was ik er niet aan begonnen,233.000km op de klok en van 97.
Áuto's met deze km stand en bouwjaar worden weg gedaan omdat er kosten aan komen en daar draaien jullie nu voorop.
Versnellingsbak kapot komt meer dan gemiddeld voor aan deze auto en met deze km stand zullen de verstuivers en gloeibougies ook wel aardig op zijn.
En rijden in de twee,al doe je dat een jaar,daar gaat tie niet kapot van.
Maarja, de prijs zal wel gunstig geweest zijn,mag ik hopen.
Deze motor kan een veelvoud van de km aan,alleen is dit een km stand waar het onderhoud verder gaat dan een filtertje en wat olie.
Daarom is deze km stand vaak een breekpunt voor de vorige eigenaar,gooi ik er nog een keer geld tegenaan of doe ik hem weg.

primera p11 0

14 jaar

Mag ik even interfereren en terugkomen op je eerste probleem: "start maar met een enorme zwarte rookpluim en stilvallen"
Ik heb een Golf 2001 met waarschijnlijk dezelfde 1.9 SDi motor en heb hetzelfde voorgehad. De oplossing was simpelweg het verwijderen van de luchttoevoerklep die achter het luchtfilter zit. De sturing van deze klep kan defect en dan blijft ie dicht, waardoor de motor start met weinig of geen lucht en vervolgens stilvalt. Het kan ook zijn dat de stekker los zit (zit achteraan de klep) dan is de oplossing natuurlijk nog eenvoudiger. Sindsdien rijdt ie weer als een speer.
Hoop dat je hier iets aan hebt, laat me weten a.u.b.
Succes!

xurgo 0

14 jaar

Stefan,

Ik wilde dus eigenlijk weten, of de timing van de riem 'kapot' kan gaan door in zn twee te rijden met zwaar weer.. Ik heb hier geen kaas van gegeten natuurlijk, maar ik wilde gewoon weten hoe het kan dat een riem niet meer op tijd staat. Kan dit zijn doordat een riem het uiteindelijk begeeft of heeft het andere oorzaken?

En inderdaad is de koppeling zover ik weet, niet gecontroleerd.. Er is van te voren hier en daar wel over gesproken, dat als je een bak vervangt, dat je dan gelijk ook de koppeling maar kunt vervangen.. maar ja, das nu achteraf..

Wij hebben wat betreft auto's echt geen engel op onze schouders zitten.. Ik denk, dat als we een nieuwe auto onder onze kont zouden hebben er nog iets aan zou gaan mankeren!
Het was een heel fijn autootje.. goed gekeken naar de olie (die zag er helder uit toen we hem kochten, maar wat wil je als je er amper in rijdt??? koelvloeistof was ook prima (andere auto's die we hadden hadden die problemen, dus daar hebben we dit x extra naar gekeken) maar ja.. nu komen de mankementen naar voren.

Xurgo,

IK zal het mijn man laten lezen.. Ik was het al eerder tegengekomen op internet, maar ik ben zelf een leek op autogebied.. Ik heb dan ook geen idee waar die luchtfilter en luchttoevoerklep zit, maar ik neem aan dat we daar wel zelf bij kunnen komen?

josevanoosten 0

14 jaar

begin februari '09 heeft de auto bij de vorige eigenaar een apk en een beurt gehad, op het papiertje wat we hebben meegekregen staat dat er een interieurfilter is opgekomen, brandstoffilter, luchtfilter, oliefilter, nieuwe motorolie + dieselreiniger. In 2007 is een retourslang + verstuivers opgezet of nagekeken.. weet het niet precies, prijs ervan was maar 5 euro?? en in dat jaar ook een oliefilter en 3x gloeispiraal.
In 2006 willen ze beweren dat de distributieriem is vervangen.. staat alleen geen bedrag bij, wel dat er een multiriem is opgekomen , spanrol en geleiderol? toen had de auto 215 km op de teller staan. Ze wisten ons te vertellen, dat dit is gedaan door iemand die wel bij een garage werkte, maar dit voor hun 'zo' deed..

Prijs was redelijk gunstig, maar nu met die mankementen krijgen we dat er natuurlijk nooit voor terug.
Ik hoop dat het toch iets simpels is, zoals xurgo schreef..

Een koppelingsset vervangen, kan dit alleen als de versnellingsbak er weer uit moet? Of kun je dit los van elkaar doen?

josevanoosten 0

14 jaar

Je kan er gemakkelijk bij: vertrek van het luchtfilter (grote zwarte plastic doos naast de motor), vandaaruit gaat een dikke slang (diameter ca 80-100 mm) naar een aluminium huis op de motor.

Controleer eerst of de stekker achteraan op het dit huis er nog opzit (wil wel eens loskomen)-->dan is dit de oorzaak en moet je waarschijnlijk verder niks doen.

Indien de stekker er op zit: maak de dikke slang los langs de kant van het alu huis (hiervoor moet je de klemband rond de slang lossen met een tang, die zit redelijk strak!).

Als je dan in het aluminium huis richting motor kijkt zie je de klep zitten, met de vinger kun je die bewegen.

Start de motor en geef "gas", de andere persoon kontroleert of de klep dan verder opengaat.
Als ze goed opengaat is dit niet de oorzaak van jouw probleem en ben ik uitgepraat.

Als ze dichtblijft of hapert kun je 2 dingen doen:
1.het complete klephuis met klep en regelmechanisme vervangen,
maar veel simpeler
2.de klep verwijderen: met een fijne schroevedraaier kun je 2 schroefjes op de as losdraaien (let erop dat de schroefjes NIET in de motor komen!), en trek de klep uit de as
3.sluit de dikke slang weer aan.

Nu ga je vragen: waarom zat die klep er dan in? Die zit er in om de NOx emissie te verminderen bij nullast.
Ik ben echter probleemloos door de keuring gekomen, dus zo erg zal het wel niet zijn als je ze verwijdert.

Succces! Laat me weten of het helpt.. en nog een zalige kerstavond!

xurgo 0

14 jaar

Hallo Xurgo,

We moeten morgen of van het weekend maar even kijken.. ligt er ook aan wat het weer doet. We hebben in ieder geval wel het één en ander aan informatie nu en kunnen daar wel mee aan de slag gaan..

Bedankt en ook een fijne kerstavond!

Groetjes
Jose

josevanoosten 0

14 jaar

Jose

Het beste lijkt het me, als jullie even naar een andere garage rijden, of iemand die het na de tijd doet en wel eerlijk is! Ik krijg een beetje argwaan als ik hoor dat de distributie vervangen is door iemand die daar zwart werkt en het ook nog niet op de rekening staat!

Wat nu als de riem dalijk breekt of kapot gaat, wie gaat er dan betalen ?

Ze kunnen je tegenwoordig alles vertellen en wijsmaken, alleen heb je daar zeer weinig aan, daarom mijn advies om even langs een andere garage te rijden om het e.e.a. te controleren, daar kunnen ze hem gelijk uit lezen als je er toch bent.

Mocht de koppeling problemen geven, moet de versnellingsbak weer eraf om deze te kunnen vervangen.

De verstuivers hebben ze niet vervangen zie ik, het zullen wel de retourslangetjes ervan geweest zijn.

Dat bij aankoop de olie mooi helder was, kan betekenen dat hij pas ververst was, en er nog niet zo lang in zat.

Als de distributie riem zou verspringen, kan dat ook een paar oorzaken hebben, maar dat krijg je niet van lang in de 2e versnelling rijden hoor.

Jullie ook fijne dagen!

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Hallo Stefan,

Die distributieriem is vervangen toen het vorige meisje hem kocht.. dat is nooit meer te achterhalen natuurlijk.. Ik denk dat we er pas achter zouden komen als ze nu naar de riem gaan kijken? Ik heb keurig alle briefjes van dat meisje meegekregen, waar op staat wat wanneer vervangen is (het lijstje wat ik hierboven ook heb geschreven), daar stonden wel verstuivers op, samen met de retourslang maar met een bedrag van 5 euro erachter. Maar volgens jou kan dat dus niet voor een bedrag van 5 euro.

Mijn man gaat morgen of van het weekend even kijken naar de auto, ook naar wat xurgo heeft geschreven. Ik zal het allemaal wel even uitprinten en dan zien we het wel.. Jullie horen het nog wel.

Fijne kerst.

Groetjes
jose

josevanoosten 0

14 jaar

Xurgo bedoelt de EGR klep.
Het kan zijn dat tie blijft hangen maar ik denk dat dit start probleem een verstuiver probleem is.
Ook gezien het feit dat er dieselreiniger bij gegooid is en er al gesleuteld is aan verstuivers en retourslangen.
De egr kan je idd afdichten,is beter ook voor de motor.
Maar kijk idd of de stekker er nog opzit.
ik denk eerlijk gezegd dat er aan gesleuteld is en dat het een en ander vervangen is maar dat uiteindelijk meer aan de hand was waarop besloten is de auto weg te doen.
ik klink negatief met dit soort zaken,maar ik heb genoeg gezien in de loop der jaren aan auto's.
Breng de auto naar een gerenommerde garage,kost je een keer een zak geld,maar dan weet je dat je weer een aantal jaar kunt rijden.
Verhalen op briefjes en dergelijke koop je niet veel voor en nogmaals dit soort auto's met deze km standen en bouwjaren worden weggedaan om dat dit soort onderhoud er aan zit te komen.
Het is voor de vorige eigenaar een optelsom geworden en dan gaatr tie marktplaats op of word ingeruild.
Het zijn in de regel sterke auto's en de problemen die je hebt komen bij deze km standen gewoon voor.
Een goede vakgarage weet wel raad met dit soort problemen en lost ze in de regel gewoon op.
Ik denk dat door zelf wat te gaan zitten prutsen er meer kapot aan maakt dan je lief is.

primera p11 0

14 jaar

Hallo allemaal,

Toch even een berichtje van mijn kant.. Vanmorgen wilde mijn man met de auto bezig: starten en warempel, hij bleef lopen!!!
Hij rijdt dus gewoon weer ;O)

Waarschijnlijk is toch de diesel(motor) bevroren geweest, het heeft hier ook wel op een gegeven moment bijna
-15 gevroren en misschien waar ik heb getankt (bij fieten in Beilen) hebben ze diesel van mindere kwaliteit?!
Alleen zit de uitlaat nu los, er is waarschijnlijk een rubber stukgevroren of tijdens het rijden door die bijna 30 centimeter sneeuw losgeraakt.. Het is tenslotte een verlaagde polo.. Maar dat is zo te verhelpen.

Het schakelen hou ik in de gaten.. we gaan in ieder geval morgen even kijken of er nog genoeg olie in de bak zit. Daar kan het misschien ook nog aan liggen (hoop ik, want dat bespaard heel wat werk als de koppelingsset vervangen zou moeten worden).
Ik moet het er toch nog even mee doen.. om nou van de ene goedkope auto naar de andere over te stappen heeft weinig nut.

Kan er misschien iemand tips geven wat wel een redelijk betrouwbare auto is?! Ik ben zelf wel weg van een suzuki vitara.. we hebben gehoord dat Japanners wel redelijk te vertrouwen zijn...

Bedankt in ieder geval voor alle informatie en ik klop het maar even af dat mn autootje het nog een tijd mag blijven doen!

Groetjes
José

josevanoosten 0

14 jaar

Jose

Toch blijf ik erbij dat het me stug lijkt dat je diesel bevroren was..Dan zouden er meer mensen last van gehad moeten hebben lijkt me, en het is de brandstof van vroeger niet meer natuurlijk..

En ja, ieder zijn eigen merk, ik blijf mooi bij de duitsers, terwijl andere op jappen zweren..

Bij een gebruikte oudere auto moet je ook gewoon wat mazzel hebben, net zoals met alles.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.