Volkswagen Polo: startmotor doet niets!

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 SDI

Hoi Allemaal,

Ik heb een probleem met mijn polo sdi.
In de afgelopen vorst periode had hij als hij koud was 's ochtends moeite met starten de startmotor draaide dan iets moeilijker rond leek het wel.
Ik dacht dat dit dus door de kou kwam maar vanmorgen wil ik hem starten, waarbij hij eerst even probeerde de motor rond te draaien. Daar na deed hij helemaal niets meer zelfs geen tik het omdraaien van de sleutel.

Ik heb de auto met onze opel zafira met startkabels geprobeerd te starten maar ook hier reageerde hij totaal niet op.
De lampjes en radio sprong wel gewoon aan in de auto.

Iemand een idee wat dit kan zijn?
Hoe kan ik testen of de startmotor echt kapot is?

Alvast bedankt.

Gr Stefan

steefer

Geplaatst door steefer (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

26 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Stefan

Het kan goed zijn dat de accu zwak / leeg of kapot is..hoelang heb je de kabels van de andere auto eraan laten hangen voor je probeerde te starten ?

En weet je heel zeker dat de startkabels goed zijn ?

Als je probeert te starten, gaan dan de lampjes op het dashbord uit net zoals de binnenverlichting ?

Gr Stefan

steefer (0), 14 jaar geleden

Hoi Stefan bedankt voor je reactie.

De kabels zijn voor mijn gevoel zeker wel goed. De 2 klemmen raakten elkaar per ongeluk toen ik de kabels op mijn accu had aangesloten en de vonken sprongen eraf.
De verlichting reageerd ook niet op het starten althans ze worden niet zwakker ofzo.

De kabels van de Zafira heb ik er ongeveer een 5 minuten aan laten zitten met een lopende motor.

Ik heb het idee dat de startmotor gewoon geen stroom krijgt.

In mijn verleden heb ik bij mijn oude golf gti ook wel eens een kapotte startmotor gehad. Toen tikte hij alleen als ik hem wou starten een tik met de hamer was dan vaak de oplossing.
Maar aangezien de startmotor van de polo niet eens een tik geeft heb ik het idee dat hij niet aangestuurd wordt ofzo.

Gr Stefan

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Naamgenoot..

Je kan het volgende eens proberen, op de statmotor zit een dikken + kabel en ernaast een klein kabeltje, meet op dat kleine kabeltje eens of daar de accuspanning op komt te staan tijdens het starten ( even met 2 man testen )

Als je daar niks meet, kan het of een kabelbreuk zijn of het contactblokje achterop het contactslot.

Meet je daar nu wel de accuspanning ? Trek het kabeltje eens van de startmotor af, neem een stukje draad en zet daar rechtstreeks de accuspanning op en kijk of hij dan wel ronddraait, als je dat probeert, wel even de auto uit de versnelling halen, mocht hij niks doen, dan zal de startmotor defect zijn!

Je kan ook even de de kabels van startmotor en accu controleren net zoals de massa..

Gr Stefan

Theo Sparenburg (10), 14 jaar geleden

Zoals reeds eerder gezegd, zijn de kabels wel van een goede kwaliteit om de grote stroom voor het starten van de diesel door te kunnen laten. De goedkope kabels kunnen dit niet en worden alleen maar bloedheet. Verder lees ik dat je met de kabels sluiting hebt gemaakt. Op welke auto waren de kabels toen reeds aangesloten?


vr.gr. Theo

steefer (0), 14 jaar geleden

De kabels waren toe aangesloten op de polo waarbij hij vonkte.
Wellicht moet ik dus even de zekering nakijken.

De kabels die ik gebruikt heb zijn geen hele goedkope kabels ook niet de duurste maar wel zichtbaar van betere kwaliteit.

Ik zal het vanavond even doormeten en kijken of de startmotor met een rechtstreekse accu verbinding wel wil draaien.

Alvast bedankt voor alle tips!!

Gr Stefan

Hans4040 (330) PRO, 14 jaar geleden

Bedenk wel dat de lege accu de hulp accu ook leeg trekt...waardoor je niet over het volle vermogen van de hulpaccu kan beschikken.
In ieder geval de auto met de hulpaccu laten draaien tijdens de starthulp.
Als de auto met de lege accu loopt, eerst wat verbruikers inschakelen (achterruitverwarming, koplampen) alvorens de hulpaccu los te koppelen.
Dit om eventuele piekspanningen op te vangen.

mvg,
Hans.

Theo Sparenburg (10), 14 jaar geleden

Zou voor de zekerheid de zekeringen even nakijken. Heeft, dacht ik, ook nog een apart kastje met een paar zware stripzekeringen in de motorruimte.

vr.gr. Theo

moderator (0) PRO, 14 jaar geleden

Startschakelaar achter contactslot defect.......Komt regelmatig voor.

steefer (0), 14 jaar geleden

[quote=moderator]Startschakelaar achter contactslot defect.......Komt regelmatig voor.[/quote]
Is dit te testen? Zodat ik zeker weet dat dit het probleem is?

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Theo

Die strip zekering die je bedoelt, zal wel voor te gloeien zijn.

Stefan,

Meet eerst even de spanning op die kleine kabel, meet je niks, kan het dus aan de bedrading liggen of het contactblokje..Zoals ik in #4 al vermelde..

Gr Stefan

moderator (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=stefan84]Meet eerst even de spanning op die kleine kabel, meet je niks, kan het dus aan de bedrading liggen of het contactblokje..

Gr Stefan[/quote]
Die vlieger gaat helaas niet altijd op.........Soms meet je wel spanning maar is het blokje toch defect. Al zeker 2 maal ondervonden.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Als je spanning zou meten, zou op zijn minst de startmotor rond moeten draaien..

Maar als de spanning wegvalt als het stekkertje is aangesloten is het een ander verhaal.

steefer (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor alle reacties!

Ik ga morgen eerst de startmotor testen via het kleine kabeltje en hoop daarmee verder te komen.

Is dat bekende blokje achter het contactslot makkelijk te vervangen? Dan zou ik hem voor de zekerheid kunnen vervangen.
Of heb ik hier speciaal gereedschap voor nodig?

Gr. Stefan

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Ja inderdaad, het bekende blokje! Voor deze te vervangen moet je het contactslot even compleet eraf halen..

Gr Stefan

steefer (0), 14 jaar geleden

Oke en hier heb ik geen speciaal gereedschap voor nodig?
Ik kan me herinneren dat er zo'n veer achter het contactslot zit (om die stang).

Gr Stefan

moderator (0) PRO, 14 jaar geleden

Klopt maar daarvoor zit een conus met vertanding. Die kan erg vast zitten en daarvoor zijn aparte trekkers. Die conus moet er wel af anders kom je niet bij het schakelaartje.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Ja dat klopt, je kan dit er met een trekkertje aftrekken..Of de stuurstang onder bij de pedalen losdraaien, dat komt alles mee omhoog.

Heb je al gemeten op de kabel ?

Gr Stefan

steefer (0), 14 jaar geleden

Oke even een update vandaag eindelijk tijd gezien om er even mee aan de gang te gaan.

Eerst heb ik de auto even aangeduwt dit was geen enkel probleem en hij starte direct. Ik heb een stukje gereden en gerommeld met de sleutels maar hier reageerde hij niet op.

Nu zag ik dat de brede platte aderdraad van de startmotor volledig weg is een heel klein stukje zit nog aan de startmotor.
Met een ijzerdraadje heb ik deze verbonden met de carrosserie.

Ik heb het volgende gedaan stekkertje klein losgehaald en doorgemeten. Deze krijgt gewoon stroom bij het omdraaien van de sleutel.
Vervolgens de aansluiting (waar het keine stekkertje omkomt) direct met een ijzerdraadje verbonden met de plus. Helaas zag ik niet meer dan een paar vonkjes.

Ik heb het idee dat de startmotor gewoon kapot is.
Of ligt het aan de ader draad? Of hoe die ook heet. Met een ijzerdraadje aan de carrosserie deed hij het niet iig.

Ik hoor bij het omdraaien van de sleutel een hele kleine tik maar dit zou ook van een relais of zo kunnen zijn.

Gr Stefan

moderator (0) PRO, 14 jaar geleden

Lijkt nu inderdaad op een overleden startmotor.......

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Nee die platte strip zal je probleem veroorzaken, of je moet deze repareren, of er een andere startmotor onder hangen..

Die platte strip maakt geen massa! Je bedoelt toch dat stripje wat de startmotor inloopt en het andere uiteinde bevestigt zit aan de bout ( + ) van de startmotor ?

[url=http://img10.imageshack.us/i/93358986.gi...][img]http://img10.imageshack.us/img10/2627/93...[/img][/url]

1 Klem 30 van accu
2 Klem 50 van contactschakelaar
3 Aansluiting veldwikkeling

Met de bedrading en contactblokje is niks aan de hand zo te zien, die tik wat je nu hoort als je de sleutel omdraait zal de bendix zijn die uitslaat, alleen moet de startmotor dan ook gaan draaien wat hij nu niet doet omdat die 'strip' kapot is.

Gr Stefan

steefer (0), 14 jaar geleden

Stefan naamgenoot helemaal top!!!

Dit lijkt me idd het probleem. De strip heb ik namelijk met een ijzerdraad verbonden aan de carrosserie omdat ik dacht dat dit de bedoeling was.
Nu zie ik dat de strip aan de bovenzijde (electisch deel) van de startmotor bevestigt zit.

Nu hoop ik dat ik daar wel tijdelijk even een ijzerdraadje of 3 voor kan gebruiken om het tijdelijk te fiksen.

Ik ga dit morgen proberen en hou jullie op de hoogte.

heb je toevallig dit plaatje nog in een wat hogere kwalilteit? Zo kan ik precies zien hoe hij hoort te zitten ;)

Bedankt!!

Gr Stefan

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Een betere foto heb ik nu even niet bij de hand, als je op de bovenste kijkt, zit hij aan nr 3 vast.

Als je een tijdelijke oplossing maakt via een kabel, zorg er dan wel voor dat deze dik genoeg is.

Je weet in elk geval waar het probleem zit nu,

Laat even weten hoe het afgelopen is.

Succes!

Gr Stefan

steefer (0), 14 jaar geleden

Nou vandaag even de dynamo bekeken.
Tussen de 2 eindstukjes draad wat er nog zat heb ik een aantal inelkaar gedraaide ijzerdraden geplaatst.

En waarempel de startmotor draaide weer iets rond helaas waren de ijzerdraden niet sterk genoeg en ze zijn doormidden gebrand :)
Toch maar op zoek naar een andere startmotor dus want dit gaat dus ook niet lukken.

Gr Stefan

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Je bedoelt vast de startmotor :)

Lijkt me inderdaad het beste..Dan ben je ook van het gezeur af.

Gr Stefan

dutch123 (65), 14 jaar geleden

Bij m'n vorige Golf was dit draadje ook stuk. Ik heb toen een stuk startkabel gepakt (aan een kant zit dan al een oog welke aan het startrelais kan). Het andere eind in de startmotor aangesloten en klaar. Nooit meer een probleem geweest.
De startmotor moet er wel even uit en een beetje handigheid is vereist bij het aansluiten van de draad in de startmotor.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.