Beste mensen,
Ik heb mijn angst overwonnen en ben begonnen aan het vervangen van de distributieriem van mijn 2001 VW Polo 1.4tdi. Eerste keer. Van tevoren goed ingelezen en naslagwerk (autovraagbaak door Olving, technische montagehandleiding van de Brezan zelf) gekocht, de juiste onderdelen en benodigde gereedschap aangeschaft (4 stuks OEM-replica blokkeergereedschap via Brezan) etc.
Het is mij gelukt om de nokkenasriemwiel en krukasriemwiel goed te blokkeren, precies op de positie van de oude distributieriem. Nieuwe waterpomp erin, nieuwe spanner, spanrol, omlooprol etc.
Het punt wat hierna komt begrijp ik niet, advies / uitleg wordt zeer gewaardeerd!
Er staat dat de bevestigingsbouten van de nokkenasriemwiel losgedraaid moeten worden ten einde deze in de sleufgaten te kunnen draaien; dan op de middelstand zetten, handvast draaien. Nadat de spanrol afgesteld is, moet hij goed (25nm) vast gezet worden.
Hierna blokkeergereedschap verwijderen, motor 2 omwentelingen draaien, motor weer op BDP cilinder 1 zetten, controleren of blokkeergereedschap weer ingezet kan worden en merktekens in lijn liggen.
Als blokkeergereedschap zich niet laat inzetten (nokkenasriemwiel) het nokkenasriemwiel weer losmaken..., krukas iets terugdraaien (tegen klok in)...totdat het wel lukt etc...
Eerlijk gezegd durf ik het nokkenasriemwiel niet los te maken, want dan verdraaid hij toch uit de juiste positie??? En hij staat nu toch al in de middenstand (i.e. in de sleufgaten).
Bovendien alles is precies op de oude stand geblokkeerd; dus zou ik zeggen nieuwe distributieriem erop, nogmaals merktekens controleren, die toch gewoon in lijn moeten liggen??? (want je hebt toch niets verdraaid...)
Graag advies hoe nu te handelen en waar ik de logica mis... (ben inmiddels 2 dagen sleutelen verder, RESPECT voor de automonteurs, want staat 3uur voor....:):))
mvg Habib
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het nokkenastandwiel moet inderdaad even los. De nokkenas zelf zal aan de achterzijde geblokkeerd zijn in de sleuf?
Dit losmaken heeft te maken met het spannen van de riem. Het tandwiel kan zich dan iets verzetten zodat de spanning van de riem gelijkelijk verdeeld wordt. Na het spannen het tandwiel weer vastzetten.
Erg bedankt. De pen zit inderdaad helemaal erin, dus achter vast. Hmmm heeft dus met de spanningsverdeling van de riem te doen, klinkt inderdaad logisch:):)
Maar waarom alles zo breed nalopen en controleren als het het geheel precies vast hebt gezet en zonder te verdraaien de nieuwe riem erop zet? Want de kans dat het dan verdraaid is toch nihil???
14 jaar
Dit is een pomverstuivermotor,deze blokkeer je gewoon bij nokkenastandwiel.
Daar is special gereedschap voor maar je kunt ook een boor van geloof ik 6 mm gebruiken.
Daarna kun je de boutjes van nokkenastandwiel losdraaien en is het gemakkelijker om de riem te monteren,je moet
er wel voor zorgen dat de sleufgaten in het midden zitten.
En krukasblokkeering T10050.
Is inderdaad een ijzeren pen 6mm diameter met een plastic bolletje erop...
Klopt T10050. Hij viel er redelijk goed op, 3 tandwielen volledig bedekt en paar half, waardoor ie wat lost zat. Ik heb een klein plaatje gemaakt met 2 gaten erin, en zo deze blokkeerder helemaal vast gezet met een boutje op de krukasriemwiel, want je weet maar nooit...
Maar met deze tip / geruststelling kan ik gewoon door..:):)
Ik houd jullie op de hoogte hoe het verder afloopt...
14 jaar
De krukasblokkering moet er zonder problemen opgeschoven kunnen worden en zit vanuit zich zelf al vast.
Er zit een markering(streepje) op T10050 dat moet over een stemmen met het streepje op het krukastandwiel
anders heb je hem niet goed gemonteerd!
Als je hem gemonteerd heb kun je met geen mogelijkheid meer je krukas verdraaien.
Controleer dit nog maar even!!!
Hij zit er "goed" op dat is het niet, en het streepje komt precies overeen met de markering op de krukasriemwiel. Desalniettemin zit hij er niet 100% goed op; ik weet niet waarom; Achter valt hij gewoon in het slotje. Omdat hij nog wat bewoog heb ik een plaatje met 2 gaten gemaakt en hiermee het vastgezet (2x 8mm boutjes) op krukasriemwiel.
Het is geen orgineel VAG T10050, maar eentje van Mutlilock ofzo, overeenkomstig de T10050, te koop bij de Brezan, misschien is dit de reden...
14 jaar
Habib
Met alle respect dat je er zelf aan begonnen bent om de klus zelf te klaren, maar volgens mij was je goedkoper uitgeweest om het te laten doen, dan hoefde je geen vraagbaken te kopen en ook geen speciaal gereedschap.
[url=http://img706.imageshack.us/i/24036980.p...][img]http://img706.imageshack.us/img706/3858/...[/img][/url]
14 jaar
Dag Stefan,
Tja, was ook niet echt om op de kosten te besparen, maar gewoon om zoiets zelf eens te doen...
Speciaal gereedschap, 4 stuks, kwam op 60,- euro en de vraagbaak was 30,- euro. Onderdelen incl waterpomp was zo'n 350,-.
Hoe het ook zij, ik heb me wel verkeken op het werk. Vooral omdat ik geen motorblokkraan heb, wel een smeerput en een ketting aan plafond. Was een hele uitdaging blok zover te laten zakken dat ik de krukaspoelie eraf kon schroeven. Daarna wilde het gedeelte van de motorsteun dat aan het blok vastzit er niet zomaar tussenuit. Maar ik ben toch tevreden dat ik zo'n eind zonder al te veel kleerscheuren ben kunnen komen. Nu nog de riem erop, spannen etc. Hoop as weekend er weer verder aan te kunnen werken:)
Trouwens die tekening is illustratiever dan uit mijn vraagbaak:)
Bedankt voor het commentaar.
14 jaar
Habib
Neem gewoon de tijd en doe alles rustig aan, controleer het gewoon twee keer, dan komt het wel goed.
Als je de nieuwe riem erop hebt liggen, start hem dan niet gelijk, maar draai de motor eerst 2 volle slangen met de hand rond, om er zeker van te zijn dat alles 'vrij' loopt en hij niet blokkeerd.
Gr Stefan
14 jaar
Update:
Auto rijdt weer!!! Riem zit erop, alle andere onderdelen ook, en hij doet het, sloeg meteen aan:):) Was wel een hele klus, ben tevreden, de volgende keer zal het wsch makkelijker gaan.
Het enige dat anders is: er is een soort zoemend geluid wat met de toeren meegaat, zacht op de achtergrond aanwezig; mogelijk de nieuwe geripde riem (met nieuwe spanner)???
Waar ik ook nog een beetje aan twijfel is of ik de distributieriem wel voldoende / of juist te veel heb gespannen.... ik heb me aan de voorschriften uit het boekje gehouden. Zie tekening boven; nummer 25, was +/- 4mm bij afstellen. Ik bekeek de riem nadat de motor een tijdje had gedraaid, deze afstand bij de spanrol leek kleiner. Ik wil het morgen nogmaals nameten en eventueel opnieuw afstellen. Of is dat niet nodig. Kan het zijn dat die afstand na inbouw van de distributieriem wijzigt??
14 jaar
Mooi om te horen dat weer alles werkt en dat hij weer loopt, maar dat zoemend geluid, heb je de distributie niet toevallig te strak gespannen ?
Er moet op het langste stuk van de riem wel nog iets van speling aanwezig zijn, dus daar moet hij niet zo strak gespannen zijn als een vioolsnaar..
14 jaar
[quote=stefan84]Er moet op het langste stuk van de riem wel nog iets van speling aanwezig zijn, dus daar moet hij niet zo strak gespannen zijn als een vioolsnaar..[/quote]
Zo voelen is bij een TDI natte vingerwerk, werkt niet.
Indien Habib de instructies GOED heeft uitgevoerd staat de riem goed op spanning.
Gr. paul
Klopt wel Paul, Maar als dit de eerste is die hij vervangen heeft, kan hij ook niet echt weten wat nu te los of te vast, dan wel, goed is..
Gr Stefan
14 jaar
Indien Habib de instructies goed heeft gevolgt en heeft uitgevoerd staat de riem niet te los en niet te strak.
Gr. paul
Bedankt wederom voor de replies.
Ik heb de instructies goed opgevolgd (tenminste dat denk ik), alles wel 5 keer na gelopen en gecontroleerd. Hij sloeg bij het starten meteen aan:) Heb vandaag zo'n 200km gereden, geen problemen; behalve dat licht zoemend, met de toeren synchroon lopend achtergrond geluid...
Ervaring is toch anders; geeft vertrouwen... dat mis ik in deze... Je voert de instructies goed uit, maar hebt steeds de twijfel dat er weleens iets niet zou kunnen kloppen...
Tijdens het vasttrekken van de spanrol bout, bemerkte ik iedere keer dat die zogenaamde afstand a= +/- 4mm, 3mm of minder werd. Dan weer losser, weer meten, pasen en aantrekken. Op den duur vond ik het wel goed zo. Achteraf denk ik toch dat die afstand weer "geslonken" is.
Hoe het ook zij, morgen ga ik weer verder met de auto (nieuwe schokdempers, veren, voorste draagarmen + fuseekogels etc) en zal dan deze afstand a=... nogmaals opmeten en de tip van Stefan ter harte nemen.
14 jaar
Voor de afstelling van de spanrol kun je het beste een boor van 6mm pakken.
Als je de moer op moment heb aan gedraaid dan is je speling meestal rond de 4mm.
succes ermee.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar