Volkswagen Polo: Polo 6n 1998 1.6 AEE loopt stationair slecht (gouden tip?)

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 8v AEE

Hallo,

Ik heb al langere tijd het probleem dat mijn Polo af en toe onregelmatig liep. Onregelmatig in de zin van stationair tussen de 900 a 1100 toeren schommelen. Als ik de motor dan uitzette en dan paar keer gaspedaal, koppeling en rem pedalen intrapte en ik starte hem weer had je 90% kans dat die gewoon weer 900 toeren stationair ging lopen en ook niet ging hikken/stoten bij uitrollen.

Ik irriteerde me er al erg aan, maar de garage kon zo snel niet wat vinden aangezien het probleem zich 1 a 2 ritten voordeed in de week, of nog minder.

Maar nu een paar maand verder en het wordt nu steeds erger en ik heb ook meer nu om op te noemen qua problemen dus misschien weet iemand het nu van het forum.

Klachten op dit moment:
- Stationair bijna altijd nu 1100 toeren ipv de standaard ~900 en de wijzer danst soms ligt op en neer.
- Motor trilt iets tijdens stationair draaien (onregelmatig)
- Auto start steeds vaker slecht. Moet de startmotor lang laten draaien (2 a 3 sec.) en gister zelfs gasbijgeven om te starten
- Auto schokt als ik gaspedaal iets aanraak tijdens uitrollen rond de ~1500 toeren. Erg nerveus op gaspedaal in lage toeren

Nou komt het probleem al bij elke rit voor inmiddels en ik wil er graag vanaf. De gasklep is brandschoon en afgelopen zondag nog ingeleerd.

De volgende dingen heb ik al gecontroleerd:
- Gasklep schoon
- Gasklep in basisstand/ingeleerd
- Rembekrachtiger slang gecontroleerd
- Gecontroleerd op valse lucht
- Rotor vervangen
- Verdeelkap schoongemaakt

Iemand de gouden tip voor mij misschien?

sstefann

Geplaatst door sstefann (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

Audidriver73 (0) PRO, 10 jaar geleden

Lijkt erop dat gasklephuis aan het overlijden is, geen foutmeldingen kunnen uitlezen ?

sstefann (0), 10 jaar geleden

Hebben foutmeldingen uitgelezen en die gaf niks aan. Heb op zaterdag 29 maart wel mijn gasklep huis voor een ander exemplaar omgewisseld en moet zeggen dat die wel wat slecht start nu maar met wat doorstarten loopt die goed en normaal. De keren dat die wel slecht blijft lopen zet ik het contact uit en vervolgens weer aan. Dan hoor je de gasklep alle standen opzoeken en daarna start die goed.

Als het mee zit krijg ik vandaag of morgen eindelijk mijn eigen vagcom kabel binnen waardoor ik hem kan inleren. En dan hopen dat dit het probleem was.

Ik laat de oplossing nog even weten, als dit het is.

Krit03 (0), 9 jaar geleden

Goede dag Stefan,
Ik heb volgens mij precies hetzelfde probleem. Ook als hij een tijdje goed loopt en dan opeens slecht start (na 2 a 3 sec), is het net of iets omspringt. Dan loopt hij weer onregelmatig. Heb hem ook laten uitlezen (geen foutmelding) en ook alles schoon gemaakt. Nu heb ik gehoord dat het ook de massakabel kan zijn? Als je een oplossing vindt, hoor ik het graag. Ik rij trouwens ook in een polo 6n 1.6 (waar de versnellingsbakken zo goed van zijn).

sstefann (0), 9 jaar geleden

Ik heb het probleem helaas nog steeds niet gevonden... Ik heb inmiddels al een andere ontsteking geprobeerd, ander gasklephuis, nieuwe rotor en nieuwe kvs sensor. Nog steeds hetzelfde probleem...

Heb ook mijn vagcom kabel eraan gehangen en er staan geen foutcode's in de auto. Gasklep ook ingeleerd op beide gasklephuizen, maar ook dan hetzelfde probleem nog.

Wel ben ik erachter dat als ik start en dan direct in de vrij gas geef tot 2000~2500 toeren en hem dan los laat die vrijwel altijd goed loopt. Dan gaat die netjes 820 tpm stationair draaien en schommeld die niet. Iemand misschien nog tips?

Audidriver73 (0) PRO, 9 jaar geleden

Wellicht probleem met ECU ? Deze ligt onder de voorruit en kunnen nat/vochtig worden aan binnenkant.

kaleido 1 (1890) PRO, 9 jaar geleden

Geen vacuumslangetje defect op het inlaatspruitstuk ?
Aansluiting van de carterventilatie gescheurd ?

sstefann (0), 9 jaar geleden

Wij zitten laatste tijd ook te denken aan de ECU.. Heb dit weekend nog de massapunten gecontroleerd en schoongemaakt. Hij leek het weer een dag goed te doen achter elkaar, maar sinds gisteren weer precies hetzelfde.

Ik ga vanmiddag of morgen eens even een andere ecu halen op de sloop, kijken wat die daarmee doet.

De slang van rembekrachtiger is goed, maar de slang van carterventilatie moet ik ook even controleren? Deze zat vorig jaar rond oktober wel bomvol met sludge, deze heb ik toen schoongemaakt samen met de filter die erachter zit.

sstefann (0), 9 jaar geleden

Gisteren ecu vervangen voor ander exemplaar, helaas geen verschil... Iemand die nog oplossingen heeft? Ik wordt er onderhand erg moe van...

Waar kan ik de vacuumslangen vinden van bijv. het gasklephuis? Ik zie nergens slangen zitten namelijk.

franky78 (0) PRO, 9 jaar geleden

onsteking op tijd ? halgever oke ?

controleer je bobine op scheurtjes

indien een plastig inlaat spruitstuk deze controleren op een lek

labda sensor controleren

de rest heb je al gehad

sstefann (0), 9 jaar geleden

Ontsteking staat goed, hallgever is ook goed heb ontsteking uitgewisseld.
Bobine ziet er ook goed uit, kabels ook. Lambda sensor heb ik ook gecontroleerd en valt ook binnen de waardes. Als ik hem afkoppel loopt de auto slechter.

Wat mij opvalt is als ik hem start en ik laat de sleutel los dat de toerenteller dan direct naar beneden schiet, vervolgens gaat die onregelmatig lopen.
Maar als ik hem start en direct na het loslaten van de sleutel zelf gas bij geef voor 1 sec. dan gaat die goed lopen en heb ik de hele rit nergens last van.

sstefann (0), 9 jaar geleden

Eindelijk na maanden van dingen uitwisselen proberen etc. heb ik het probleem gevonden. Het zat hem in het contactslot blokje, deze gaf geen geschakeld contact meer waardoor de auto denk ik ergens iets miste van een waarde door een onderbreking in het starten. Dit blokje vervangen afgelopen dinsdag en rij nu enkele dagen zonder problemen weer.

Kwam hierachter doordat ik de laatste paar dagen voor vervangen steeds vaker de sleutel moest bewegen in het slot tijdens het starten voordat die überhaupt aansloeg. Bedankt allemaal voor de hulp nog. :)

JW2211 (0), 1 jaar geleden

Beste,

Waar dit forum 8 jaar later wel niet goed voor is haha. Heb hetzelfde probleem met een oud beestje nu, bouwjaar 2000. Heb ook airbaglampje dus denk dat het om hetzelfde probleem gaat. Hoe ziet het contactslot blokje er precies uit en is het een hele klus om deze te vervangen? Ik hoor het graag van je!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.