We hebben een polo 6N met een merkwaardig probleem;
Bij koude start weigert de motor stationair te lopen, na 30sec hulp met een stukje het gaspedaal inhouden vind hij z'n toerental en kun je er de wereld mee rond. Telkens als de motor afkoelt doet het probleem zich weer voor. Alle sensoren (+stappenmotor) zijn vernieuwd, gasklephuis gereinigd en daarna vervangen maar het probleem blijft.
Bij het uitlezen komen er wat codes voor het stationair lopen uit + lambda maar dat lijkt te komen door het 'helpen' bij koude motor.
Als we 'm willen inleren via groep 098 lijkt ie 'm te vinden (voltages 4,12 en 3,20) maar gaat binnen een seconde in error stand (groep bestaat dan niet volgens de laptop) waardoor inleren niet mogelijk is. Wie weet waar we verder moeten zoeken of heeft de gouden tip? Zou de ECU een communicatiefout genereren?
alvast bedankt voor het meedenken
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het komt voor dat de gasklep defect is en inleren niet meer mogelijk is.
Gr. paul
Daarom hebben het gasklephuis al vervangen door eentje van de sloop (met schade) en hij doet nog steeds hetzelfde. Lijkt me sterk dat deze gasklep hetzelfde mankementje heeft of maak ik dan een denkfout?
The vehicle must be at normal operating temperature
Ignition ON Engine ON
Select 01 - Engine
Select 04 - Read Data Stream in Basic Settings
Select channel 001
Allow the engine to idle for AT LEAST 30 seconds.
There is no indication when the procedure is complete.
procedure voor auto's van voor 1997. temperatuur sensor in orde?
Probeer eens 060 of 001 en kijk ook ff of de gasklep dan ook beweegt tijdens inleren, dan weet je in ieder geval dat de aansturing goed is. Als dit lukt dan de motor minstens 10 minuten stationair laten draaien met tegelijk basisafstelling 000 of 001 aan. (01 motor, 04 basisafstelling, 000 of 001 weet niet meer ben vergeten).
Intussen zijn we weer wat verder, wie weet waar het chokegedeelte mee geregeld wordt? Als de temperatuur van de koelvl. boven de 40gr komt dan loopt ie gewoon stationair. Ondertussen is het gasklephuis nog eens gewisseld zonder resultaat. Met een andere ECU leerde de gasklep zich de eerste keer in, maar doordat de transponder niet communiceert lukt starten natuurlijk niet. Na inbouw van de oude ECU geen beter resultaat, volgens de dealer moet er onder het inlaatspruitstuk nog een sensor of vacuüm zitten maar daar is echt niets te vinden.
Zo´n simpele auto met zo´n probleem, bah bah
Sorry Ricky, als antwoord op jouw oplossing. De gasklep beweegt een fractie maar dan gelijk storing, 060 kent ie niet en bij 001 lukt uitlezen maar settings geen resultaat, ook niet na 10min. lopen
Die klep gaat eerst de ene kant op en dan de andere kant tijdens inleren, help de klep eens met je vinger dat je hem aandrukt precies op het moment dat hij gaat inleren. Hij gaat dacht ik eerst dicht (en dan met vinger de klep ook dicht duwen) en dan gaat hij naar de open kant en dan precies op dat moment loslaten, soms werkt het maar ik krijg een beetje het idee dat dit gasklephuis ook niet goed is. Beetje lastig te zeggen nu vanachter de pc..
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar