Volkswagen Polo: Geen vonk, bobine en ontsteking gecontroleerd

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1300

Beste,

Mijn vriendin is de trotse eigenaar van een Volkswagen Polo gt uit 1991. Deze heeft altijd goed gelopen tot.......gisteren.
Ze vertelde me dat ze wegreed van thuis en na 300 meter stopte de auto ermee.
Nu blijkt dus dat er geen vonk meer is. Alleen het probleem gaat nu aan mijn kennis voorbij.

Het volgende heb ik gedaan:
De massa van het blok schoongemaakt en opnieuw vastgezet, eveneens die van de bobine.
De kabel tussen de bobine en de stroomverdeler losgehaald aan de stroomverdeler kant: Geen vonk.
De stekker op de bobine doorgemeten en op door de meter op de eerste + laatste pin aan te sluiten: 12 volt gemeten.
De stekker op de stroomverdeler los gehaald en deze meet ook 12v wanneer ik de buitenste 2 aansluiten doormeet.

Op Google had ik gelezen dat het ook de Hallgever kon zijn. Met die informatie heb ik het volgende gedaan:
De stekker op de stroomverdeler losgehaald en een kleine schroeverdraaier in de middelste aansluiting gedaan, de auto op contact gezet en met de schroevendraaier op het blok geduwd (massa). Dit resulteerde in een goed vonkende bougie (deze lag tegen een massapunt aan). Met deze bevinding was ik ervan overtuigd dat het de hallgever is die kapot was. Gebeld naar de garage en alleen de sensor koste al tussen de 70 en de 100 euro. Om deze reden ben ik naar de sloop gereden en daar hadden ze eenzelfde ontsteking liggen. Deze kwam van een werkende auto af (betrouwbare sloper). Thuisgekomen hebben we deze erop gezet (onder dezelfde hoek etc.) en vol overtuiging dat het weer ging werken........maar..........helaas niks.
Toen hebben we met een meter (met lampje) getest of de hallgever een signaal doorgeeft. Dit hebben we gedaan door de meter aan de zijde van de bobine bij de hallgever kabel te duwen. Het lampje brandde constant. Dit is geen led lampje, dit is een oudere meter.

Normaal gezien kom ik er bij problemen wel aan uit door te lezen op deze site, echter krijg ik niks gevonden over dit op het internet.

Zijn er nog meer sensoren die dit kunnen veroorzaken?

martjah

Geplaatst door martjah (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

Punt (35) PRO, 10 jaar geleden

Mart ;de meetmethode is goed , maar draait de ontsteking wel!

Als de ontsteking van zo'n zelfde auto af komt moet deze nu ook een ontsteking geven .

Doe dit zonder het ontstekingshuis te monteren maar wel tegen massa houden .

Contact aan en aan de meenemer draaien.

Succes.

martjah (0), 10 jaar geleden

Beste Punt,

Ik zal dit morgen testen op de aangegeven manier. Ik heb de aanname dat deze draait. Ik dacht namelijk aan hetzelfde en toen ik de ontsteking eraf pakte, stond deze op een andere stand dan op het moment dat ik deze erop had gezet.

Officieel komt de ontsteking van een Volkswagen Golf maar de sloper verzekerde mij dat deze hetzelfde was. Qua behuizing etc. is deze in ieder geval identiek.

martjah (0), 10 jaar geleden

Beste Punt,

Ik heb de ontsteking losgehaald, tegen de massa gehouden en aan de meenemer gedraaid (terwijl de auto op contact stond). Ik hoor dan geen activiteit van de motor. Als ik het trucje met de schroevendraaier deed zodat de bobine begon te vonken, dan hoorde ik ook de injectie aanspringen. Deze reageerde nu ook niet.

martjah (0), 10 jaar geleden

Daar ben ik weer. De gouden tip kwam van meneer Punt. Er zat een kroonsteentje op de + verbinding van de hallgever stekker. Deze had ik al een paar keer doorgemeten en hier leek voldoende stroom doorheen te lopen.
Maar het bleek toch dat door het corroderen er teveel weerstand op zat. Op advies van Punt heb ik deze er tussenuit gehaald en gesoldeerd.
Hij rijdt weer als een zonnetje.

martjah (0), 10 jaar geleden

Inmiddels zijn we een paar weken verder en de auto heeft weer 3x stil gestaan. De soldeerverbinding is goed, alleen de kabel verslechtert snel net voor of na de verbinding en vervolgens is er te veel weerstand waardoor de auto ermee stopt.
Op de kabel staat 11,2volt. Op het contactslot staat 12.3volt. Omdat de kabel zo slecht is, wil ik het liefste ergens anders stroom vandaan halen zodat ik 12,3 volt heb op de hallgever.
Kan hier 12,3 volt op of is dit teveel ?

Hans4040 (305) PRO, 10 jaar geleden

Bij draaiende motor komt er zelfs 13.8-14 Volt op....geen probleem dus.

anoniem-1573996169 (0), 10 jaar geleden

deze bobine's gaan heeeel vaak kapot,zit toch tegen het schutbord bij deze??die gaan echt vaak kapot.

martjah (0), 9 jaar geleden

Nou, daar ben ik weer....... We hebben weer hetzelfde euvel als eerst. Nog op navolging van mijn post op 11 april. De oplossing toen was om de accu volledig op te laden en toen liep hij weer zonder problemen (tot afgelopen week)
De huidige accu is nog goed en tevens ook een andere geprobeerd.

Nu meet ik de volgende waardes (geen lopende motor, alleen op contact):
Accu: 12,5 volt
Bobine ingaand: 12,4 volt
+ van halgever: 11,3 volt
Weerstand gemeten tussen plus halgever en stekker aansluiting van de bobine (deze kabel loopt namelijk van de bobine naar de halgever): 0,01 ohm

Tijdens het testen had ik de vorige keer een extra verdeler gekocht en die is kapot gegaan toen ik rechtstreeks aansloot op een geschakeld 12v aansluiting (als test). Hij liep toen 1 minuut en toen was het einde oefening.

@Robby10030: bedoel je deze?
[img]http://martjah.nl/Bobine.png[/img]

1: 12,4v
2: 12,4v
3: 12,4v (ingang + van bobine) Let op! 4 is de bovenste en 3 is de onderste aansluiting (fout opgeschreven)
4: + van de halgever

Kan het intern iets zijn in de bobine? zo ja, kan ik dit schoonmaken?


Ik wil hem weer graag lopende krijgen aangezien we onlangs de 2 voorwiellagers, benzinetank en thermostaathuis hebben vervangen

Punt (35) PRO, 9 jaar geleden

Mart; meet ook de bougiekabels eens door op weerstand.

Als de bobine een te hoog voltage moet maken gaat deze ook defect . De spanning is afhankelijk van de weerstand die overwonnen moet worden.

Dus doppen, kabels en rotor controleren op kilo-ohms. Oneindig is fout.

De bobines zijn 2 spoelen om elkaar heen gewonden . Waar de accuspanning op staat is de laagspnaningsspoel ongeveer een 1/2 ohm weerstand.

De hoogspanningsspoel heeft een hoge weerstand van kilometers lang koperdraad en een weerstand van meestal 6- maar ook tot 12 kilo-ohm.

Onderbreking van de secundaire spoel is zonder meer fout . Haal er eens een schema bij . Er gaat een wereld voor je open .

Er staan genoeg op het net .

Succes.

martjah (0), 9 jaar geleden

Hallo Punt,

Gaat jou verhaal ook nog op als ik zeg dat de hoogspanning aansluiting wel begint te vonken als ik met de groene draad over een massapunt heen wrijf? Het signaal van de halgever "faken" waardoor de bobine begint te werken.

Punt (35) PRO, 9 jaar geleden

JA , dit verhaal is tussentijds niet veranderd!

Groet.

Punt (35) PRO, 9 jaar geleden

Zijn de overige draden ook intact . Nu gebruik je maar EEN draad.

martjah (0), 9 jaar geleden

Hallo Punt,

Ik heb een overzicht gemaakt van de gemeten waardes. De auto niet op contact en gemeten op de contactpunten op de bobine. Ik kon echter geen schema vinden van deze bobine (gezocht op bobine schema's van een polo en van het onderdeelnummer: 701 905 104 A

[img]http://martjah.nl/Bobine%20weerstanden.p...[/img]


Wat ik op een Duitse site tegen kwam: http://www.motor-talk.de/forum/suche-bez...

[quote]wenn du einen ZündTrafo hast (Primärwidwerstand)
Klemme - und Klemme 15 +
muss 0,5 -1,2 Ohm haben

und (Sekundärwiderstand)
Klemme 1 - und Klemme 4 Hochspannung
3 - 4 KiloOhm[/quote]
Alleen ik snap hiervan niet welke punten hij bedoelt.

1 = 1a
15 = 15a
4 = Z
Denk ik. en hier lijkt geen onderbreking in te zitten. Ik blijf me wel afvragen of de 11.3 volt voldoende is om de hallgever van voldoende stroom te voorzien.

martjah (0), 9 jaar geleden

Ik kan nu met zekerheid zeggen dat het in ieder geval niet de bobine is. Ik heb een andere geregeld en deze is bijna identiek qua waardes.
Kan het ook zijn dat de spanningsregelaar te weinig stroom (ampères) door laat? Wat ik lees op internet is dat deze pas van belang is zodra de auto is gestart (regelt de stroom tussen de dynamo en accu).

In april deed de auto het ook niet en toen heb ik de verdeler + hallsensor vervangen zonder succes. Toen heb ik de auto een nacht aan de lader gehad en deed hij het weer (tot een paar weken geleden)
Vandaar dat ik denk dat het iets anders is dan de hall sensor.

martjah (0), 9 jaar geleden

Hallo, wegens overweldigende reacties op mijn laatste posts......... even een update
Ik heb een andere bobine getest en deze had dezelfde waardes als de originele.
De auto had weer een dag aan de lader gehangen en in eerste instantie deed hij nog niks. Nadat ik nog een aantal keren gedraaid had aan de verdeler deed hij het "spontaan" weer. Omdat de verdeler los lag had ik het idee dat er misschien een los contact in de stekker zat dus deze heb ik gecontroleerd en alles aangedrukt.

Nu, na 3 dagen gereden te hebben(200km), stopte hij er weer mee. Dus ik ben er naartoe gereden met mijn auto en inderdaad, geen vonk. De motor gaat zonder problemen rond. En als hij start, dan rijdt hij goed, het gebeurd pas als de auto uitgezet is. Nu had ik als poging (om niet 30km te hoeven slepen) mijn auto ervoor gezet en startkabels ertussen gehangen. Gevolg: de auto start meteen en ik ben er zonder problemen mee naar huis gereden. Even daarna nog een aantal keren uit- en aangezet zonder problemen.

Op de accu meet ik 12,4v als de auto op contact staat en als hij loopt, dan meet ik 13,5v (lampen +verwarming aan) en met lampen + verwarming uit meet ik 13,6v.

Kan het zijn dat de accu te weinig amperes levert o.i.d.?

arjankempeneers (0) PRO, 9 jaar geleden

Is de kabelboom van ontsteking naar bobine in orde. Heb dit bij een Golf 2 eens gehad, dat tijdens optrekken de kabelboom strak kwam te staan. Er zat een draad bij die doorgesleten was tegen een waterslang..

martjah (0), 9 jaar geleden

Arjan, deze heb ik gecontroleerd en zijn in orde. Het is ook een gegeven dat hij niet starte zonder de startkabels (geen vonk), toen de kabels aangesloten, en de auto verder niet aangeraakt, en toen startte hij meteen.

martjah (0), 9 jaar geleden

Om het verhaal compleet te maken:
Ik heb vandaag de ontsteking vervangen. Origineel zat er een 030905205N op, deze heb ik vervangen door de 030905205S (opvolger). Deze zou eventueel ook vervangen mogen worden door de 030905237FX.
Ik post dit even omdat het aardig wat zoekwerk heeft gekost voordat ik erachter was wat erop mocht als vervangen.
Mochten jullie niks meer horen in dit topic, wil dat zeggen dat de hallgever het probleem was die soms haperde.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.