Volkswagen Polo: polo 6n1 onregelmatig en houdt iin en slaat af.p

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: aee 1.6

Goeiedag problemcar leden,
Al 1.5 jaar heb ik deze polo.
Direct viel het op dat hij wat rommelig liep. Na verse Bougies en gasklephuis schoonmaken ging het wat beter.
Bij de keuring nog even de ontsteking iets laten bijstellen want hij liep iets te hoog stationair (1100 ipv 930).
Je kan hier verder niets aan afstellen.
Het enige is dat je kan doen is zorgen voor werkende schone sensoren.
Onlangs viel hij echt uit tijdens snelwegrijden op een hete dag.
De toeren op 0 en alles gewoon aan, zoals licht en blower. Na proberen klikte het brandstof relais, tellers en meters en de startmotor aan maar lopen ho maar.
Na 2 min deed hij het weer gewoon.
Na enig zoeken op diverse fora een aantal zaken vernieuwd die op de magneti marelli (ecu) zijn aangesloten, omdat ze mogelijk wegens veroudering
foute informatie doorgaven aan de ecu, die i.p.v. netaan goed, netaan fout en uit zou "regelen". Zoals kvs sensor, map sensor, gehele bobine, rotor, verdelerkap en bougie kabels. Vacuumlekken gecontroleerd: gasklh pakking, inlaatspruitkast de dichtheid. Verstuivers en rail op lekkage, werking van het overdrukventiel en vacuum of lekkage van het retourslangetje hiervan. Na de bobine (laatste actie) heeft hij het 2 dagen gedaan! Gisteren stopte hij weer, natuurlijk toen mn vrouw erin reed,en die heeft de anwb maar gebeld en die zei nou alleen de spoel nog vervangen, dit moest altijd als je de bobine en ontstekings delen vervangt... bedoelt hij de hall gever? zit daar een spoel achter?
Deze zou inslijten op de oude bobine,
Er zou ook een draadbreuk hierin kunnen zijn.
Het contactslot blokje was nog goed.
Hoe kan ik het beste voorkomen dat er iets verdraaid bij het vervangen of uitwisselen van een andere ontsteking?
Waarom kan ik mijn aee niet met een afstel lamp optijd zetten maar moet dat met een vaggeval?
Ik heb een vag uitlezer, maar kan alleen storingen zien en wissen. Hij geeft bij mijn storing alleen aan
Dat het toerental mist, als ik er een stekker afhaal
Kan ik dat ook zien en wissen, obd min 1 zeker!
Het is een heel verhaal, maar ik denk ook behulpzaam voor een ander...
Met een vriendelijke groet en alvast bedankt voor de reactie.
Peter.

peter8893

Geplaatst door peter8893 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

peter8893 (0), 9 jaar geleden

Update:
Vandaag hallsensor laten vervangen.
Is nog niet uitgevallen, maar het lijkt net of de motor soms wil uitvallen waarna de ecu weer wat bijregeld.
Nou heb ik nog een gasklephuis liggen, omdat ik in het begin dacht dat dat het probleem was...
Die er eerst maar is opzetten...

peter8893 (0), 9 jaar geleden

Update:
Accuklem(+) afgenomen
Gas kl huis afgenomen.
Gaskabel en massa gaskl huis
afgenomen.
Type vergeleken, exact gelijk.
En de vervanger schoongemaakt
Rubber pakking gecontroleerd.
Omgekeerde volgorde gemonteerd.
Contact voor 2 min aangezet, daarna 2 min laten lopen, teneinde in te leren.
Deze actie haalde dus ook niets uit.
Hij zakt steeds stationair iets in waarna hij
Weer gas bijregeld soms tot 1100 en daarna weer lekker afzakken tot 700 en dan weer hetzelfde.
Soms loopt hij 3 min goed en rustig.
Soms dipt hij alleen eventot 700 waarbij hij bijna uitgaat en dan loopt hij weer super stationair.
Brandstof relais opengepeutert, contactje schoongemaakt met contactreiniger.
En dan nog even goed gerommeld met het z.g. contactblokje, maar dat maakt ook niets uit.
Zolangzamer hand weet ik het niet meer.

Help, help.!

peter8893 (0), 9 jaar geleden

.

ricky (0) PRO, 9 jaar geleden

Nee niet iedereen zit elke dag achter Problemcar...
Maar het lijkt op een probleem met je gasklephuis, je zegt je hebt hem vervangen maar je hebt hem dus niet ingeleerd met de testkast? Dat is een vereiste en zeker als hij nog steeds slecht loopt na het vervangen hiervan. Ik zou deze als eerste op de juiste manier inleren (01 motor dan 04 basisafstelling dan of 001 of 060 of 098, bij 1 van die 3 zie je "adp loopt" staan, pas dan weet je dat hij aan het inleren is) en dan vaak moet je hem een tijd stationair laten draaien in basisafstelling (starten dan 01 motor dan 04 basisafstelling en dan 000 of 001) hij gaat dan verhooft stationair draaien maar de motor temperatuur moet ook boven de 80 graden zijn op dat moment en zo een tijd laten draaien en daarna aankijken hoe hij het doet, kan een tijdje duren voordat hij loopt zoals het hoort. Teven is die verhoogde toerental functie ook ervoor dat je de ontsteking pas en alleen op dat moment kunt afstellen op 6 graden voorontsteking, meetsal als je die stappen volgt en de delen zijn allemaal goed dan loopt hij daarna pas echt goed. Maar zie niet vanachter de pc wat voor problemen je Polo nog meer aan problemen zou kunnen hebben dus..

peter8893 (0), 9 jaar geleden

Bedankt voor je reactie Ricky.
Het enige wat ik kan met mijn obd stekker kan doen is storingen uitlezen en wissen, inleren en live enzo is hem teveel gevraagt..
Mn scanner is een rdt 55, maar alleen kan ik de ecu uitlezen en wissen met de stekker aan de bus.
Andere bussen en systemen ziet hij niet, alleen vag.
Ik dacht dat de contacttruuk de manier was.
Maar hij moet toch echt aan de vagkast als je het gasklephuis en/of de hallgever vervangt.
Er was trouwens bijna geen verschil met het oude huis.

deboerdirkjan (0), 9 jaar geleden

Probeer de injectors te reinigen en/of brandstoffilter te reinigen(vervangen). Indien injectors vuil zijn word hier geen foutcode voor gegeven door ECU, de ECU stuurt dit dan bij (tot dit niet meer gaat: dan wel een foutcode).

peter8893 (0), 9 jaar geleden

Injector reiniger heb ik een jaar terug al is geprobeert, maar dat hielp niets.
Als ik de injectoren om de beurt losneem is er geen verschil.
Bij de bougies ook niet.
Brandstoffilter heb ik al liggen en ga ik doen.
Je denkt dat benzine schoon is, maar wat je over hebt in je systeem komt ook weer terug in je tank en passeert het filter weer.
En met een open K & N luchtfilter haal je toch meer troep binnen. En wat dacht je van sludge?

peter8893 (0), 9 jaar geleden

Benzinefilter vervangen..geen verschil.
Ook al kwam er aan de aanzuigkant een verschrikkelijke bende uit.

peter8893 (0), 9 jaar geleden

Lamba losgestekkert bij warme motor, geen verschil.
En schoongeblazen met lucht, ziet er mooi koffiebruin uit
Morgen maar even naar de dealer om op een vagkast te laten resetten?/ inregelen?
Heb iig het meeste toch wel uitgesloten.....dacht ikzo.

peter8893 (0), 9 jaar geleden

Nou, bij een vw dealer afgeleverd.... hele verhaal erbij....alles gaat ingeleerd en een meetwaarde status en natuurlijk een diagnose stellng... van het contactslotblokje kon hier geen sprake zijn....
We zullen meemaken wat de dealer en dus specialist er van maakt....

peter8893 (0), 9 jaar geleden

Update:opnieuw inleren gaf geen totaal resultaat.
Wel een vermoedelijk lekke remretour afdichting vervangen bij de bekrachtiger, maar ook dit was geen oplossing.
Morgen kijken ze of de distributie wel helemaal klopt, en of de riem niet beschadigd is.

peter8893 (0), 9 jaar geleden

Update:volgens de vag garage/dealer niet nodig om verder te zoeken bij distributie. Loopt goed genoeg voor zn leeftijd ...!?. (2 wk geleden was er nix aan de hand, behalve dan dat hij dan uitviel).
Ze hebben nog wat gerommeld aan de bedrading teneinde de storing op te wekken, maar dat had ik natuurlijk als eerste al gedaan.
Storing uitlezen gaf ook geen resultaat.
Tactventiel is ook gecheckt op werking.
Die zorgt voor de afvoer van restgassen en druk onder het gasklephuis, en voert dat middels een klep af door een koolstoffilter.
Hij heeft nog steeds een dipje bij ongeveer 2000 rpm, en bij statioinair loopt. Hij loopt b.v. 1 minuut (varieert) lekker waarna hij in een fractie van een seconde inzakt tot een toerental tussen de 500 en 700 toeren, waarna hij weer gewoon teruggaat naar zn normale stationair....900 rpm ongeveer.
Terwijl ze zeggen dat hij stationair goed loopt !!
Tijdens rijden valt het dus wel mee omdat ik nu injectorreiniger erin heb gemieterd van PM wat ze daar ook verkopen.
-----------------
Hoe warm mag het brandstofpomp relais worden (167)
Hij is duidelijk warmer dan de rest.
------------------
Is het niet zo dat als de hall-sensor en het gasklephuis vervangen zijn ook de z.g. grondinstelling van de ecu opnieuw moet worden gedaan, zoals ik heb gelezen in de Bosch zelfstudie programma 168, de storings manual over de Motronic MP 9.0 en de Magneti Marelli 1AV, die ik heb gevonden op internet?
Wat is dat dan?
Heeft dat een Vag code (op de facrtuur)?
Is inleren niet genoeg?
M vr gr,
Peter.
En wie het weet mag het zeggen....

peter8893 (0), 9 jaar geleden

Update
Brandstofpomp relais vervangen, het storingsbeeld blijft hetzelde: stationair juiste toerental zoeken...
Distributiekap er afgehaald.
Spanning ( kwartslag kunnen draaien) is goed.
Tanden en buitenzijde hebben geen beschadigingen.
Hij loopt er op een milimeter na precies overheen aan de bovenkant.
Als de motor loopt verplaatst de riem ongeveetr 1 mm van links naar rechts over het tandwiel.
De multiriem heeft wat haarscheurtjes aan de binnenzijde, maar draait mooi rond.
Hij loopt nu hetzelfde als na het vervangen van de hallsensor.
Dus ik denk dat dat de vakgarage er niets aan heeft gedaan.

peter8893 (0), 9 jaar geleden

Ik heb namelijk begrepen dat na de vervanging van een hallsensor de ecu in een soort basis positie gebracht moet worden, teneinde de ontsteking juist af te kunnen stellen, omdat deze ook als bdp sensor gebruikt wordt door de ecu.

peter8893 (0), 9 jaar geleden

Dus de dealer heeft het niet opgelost......Ja, ze kunnen nog verder gaan onderzoeken.....
Wat ik al heb gerommeld hebben zij nog een keertje overgedaan, maar hij loopt nog steeds te zoeken en te zagen naar een mooie stationair!
Zo van 1000 rpm naar 500 en weer terug,, soms gaat hij weer bijna uit.
Dus terug gebracht naar de garage die de hall heeft vervangen...
Dit is geen dealer of merkgebonder garage, wel een goeie, die nog meedenkt, en decenia's ervaring heeft.
Ik heb hem hier een week neergezet zodat ze konden kijken als ze tijd hadden.
Zowaar, na een week liep hij weer als een zonnetje!
Alle aansluitingen en kabels door gemeten, inspuiters op een scoop gehad, onsteking wat getuned.
MAAR HIJ DOET HET WEL AL WEER EEN WEEK ZONDER UITVALLEN EN PRIMA STATIONAIR !!
Prima werk van een NIET merkgarage en ook een GEEN dealer.
Waarschijnlijk een los contact of kabel....of gewoon dat ze meer inzicht hebben in wat oudere probleem gevallen.
Een storing hoeft niet altijd een duidelijke oorzaak te hebben.
Weer een probleem opgelost.

peter8893 (0), 9 jaar geleden

Begon weer rotter te lopen, en de kop ging lek.
Verbruikte koelvloeistof.
Auto verkocht, probleem opgelost.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.