Beste mensen van Problemcar,
Heb een vraag en hoop dat jullie mij kunnen helpen. Heb vorige week een Polo 6N2 1.4 16v AUA uit 2001 gekocht met 270.000 km op de teller. Er zat een tik in het blok. Ik dacht aan een klepstoter dus heb het nokkenhuis gedemonteerd. Nu zijn er ook 8 klepstoters kapot maar wat mij meteen opviel was dat er een klepschotel van een uitlaatklep scheef zat. Ik ging dus beter kijken en zag dat er 1 klepspie miste waardoor de klepschotel scheef zat. Klepspie kon ik nergens meer vinden dus besloot maar om de carterpan eraf te halen.
En ja hoor, carterpan gedemonteerd en daar lag een klepsie(niet beschadigd) in gezelschap met metaaldeeltjes. Dus toen besloten om de cilinderkop en de zuigers te demonteren. Bij het demonteren van de zuigers ben ik erachter gekomen dat die metaal deeltjes in de carterpan stukken drijfstanglager van drijfstang cilinder 1 zijn.
Voor de rest is er niks beschadigd. Heb nu een waslijst aan onderdelen besteld met oa compleet set drijfstanglagers en zuigerveren, 16 nieuwe klepstoters.
Mijn vraag aan jullie is: Is het verstandig om de zuigers ook te vervangen? De coating bij de zuigers is aangevreten.
Is het het waard? Heb nu al voor 600 euro aan onderdelen besteld en als ik nog 4 zuigers bestel kom ik op 200 euro extra.
Ik hoor graag wat jullie zouden doen in zo een geval.
Alvast bedankt.
Groet Ricardo
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
[quote=Ricardo1990]Mijn vraag aan jullie is: Is het verstandig om de zuigers ook te vervangen? De coating bij de zuigers is aangevreten.[/quote]
Sterker nog, je zit gebonden aan een complete revisie.
Bij dit type motor = half werk = ook half resultaat.
Wat ik zou doen ? met een grote boog omheen lopen, nooit gekocht.
Uiteindelijk wordt de auto toch nog duur..
Gr. paul
Ik loop met een grote boog om polo's van deze jaren heen...ze ratelen allemaal als koffiemolens.
Zuigers zeker vervangen..je kunt volstaan met het honen van de cilinderwanden als deze verder nog in goede staat zijn.
Ach kosten... als je dacht goedkoop te rijden ga je nu de mist in, ben je een liefhebber dan mag het wat kosten he :)
Tja...cilinders honen...dan kom je al snel op 1e overmaat zuigers en die zullen wel iets duurder zijn dan 200 euries...
Als de hoonpatronen er nog zijn nu dan zit je nog lang niet op eerste overmaat...hoon er door en standaardmontage zal volstaan...
Iedereen bedankt voor zijn reactie! Toppie. Er zitten nog wel wat hoongroeven in, maar op veel plekken ook een waas waar bijna geen hoongroeven inzitten. Wat kan ik het beste doen? Heeft het zin om een hoonsteen te bestellen en standaard maat zuigers? Weet iemand wat de cilindermaat mag zijn? Dan kan ik de cilinders eventueel opmeten en bepalen of het binnen de tolerantie valt.
En moet ik bij overmaat zuigers de cilinder boren? Of volstaat goed honen ook?
Ik hoor graag van jullie.
Groet Ricardo
10 jaar
Ik heb een aantal foto's gemaakt. Hoop dat de afbeeldingen een beeld kunnen scheppen.
[url=http://postimg.org/image/t0ks2lz15/][img]http://s28.postimg.org/t0ks2lz15/2014072...[/img][/url]
[url=http://postimg.org/image/a355pcvbt/][img]http://s28.postimg.org/a355pcvbt/2014072...[/img][/url]
[url=http://postimg.org/image/6xkjz5cpl/][img]http://s28.postimg.org/6xkjz5cpl/2014072...[/img][/url]
[url=http://postimg.org/image/8f60aphg9/][img]http://s28.postimg.org/8f60aphg9/2014072...[/img][/url]
[url=http://postimg.org/image/rvqpx8ck9/][img]http://s28.postimg.org/rvqpx8ck9/2014072...[/img][/url]
[url=http://postimg.org/image/su72zipw9/][img]http://s28.postimg.org/su72zipw9/2014072...[/img][/url]
[url=http://postimg.org/image/4y3y7qie1/][img]http://s28.postimg.org/4y3y7qie1/2014072...[/img][/url]
10 jaar
Cilinder 1 heeft aan de inlaatspruitstukzijde groeven zitten. Ik kan ze wel voelen met mijn nagels maar ik blijf niet haken als ik er met mijn nagels langs ga. Zou goed honen met korrel 240 een optie zijn? Heb een foto toegevoegd waarbij je de groeven goed kunt zien.
[url=http://postimg.org/image/6nm522ker/][img]http://s21.postimg.org/6nm522ker/2014072...[/img][/url]
10 jaar
Tja, wil je een olieverbruiker hebben, of doe je het wel goed>>?
Zoals reeds geopperd, half werk levert half resultaat. Ná het honen zul je de cilinderdiameter opnieuw moeten meten. Dan weet je ook of je een overmaat zuiger en dito veren moet hebben.
De krukas ziet er bij cilinder 1 en 4 ook niet fris meer uit.
10 jaar
Ik wil het uiteraard goed doen. Alles is nu er toch al uit. Het enige waar ik tegen opzie is mijn cilinderblok te moeten demonteren. Als het zou volstaan met goed honen en overmaat zuigers 0,5 mm zou ik gelukkig zijn.
10 jaar
Deze cilinderwanden zien er erg versleten uit! Veel te veel verticale strepen/groeven en je voelt ze ook nog zeg je das echt niet goed, schuurpapier werk natuurlijk dan ook niet. Ik zou op zoek gaan naar een andere motor waarbij je ook de cilinderwanden kan zien en daar eventueel nieuwe zuigerveren en/of zuigers in plaatsen als dat er goed uit ziet of een schadeauto of wrak kopen die nog goed loopt met dezelfde motor (dit blok ligt in heel veel modellen en ook van seat of skoda) en dan de rest daarvan los verkopen (haal je ook weer winst uit) Denk idd dat het niet goed gaat komen als je dit blok weer gaat opbouwen, tenminste niet voor lange tijd als je deze foto's ziet..
Ik was daar al bang voor. Ik ga eerst even naar slager automaterialen om een hoonsteen te halen en dan goed ophonen. Kijken hoe hij er dan uit ziet.
http://www.youtube.com/watch?v=W0N4Hc-_L...
Nadat ik mijn cilinderkop eraf had gehaald en de zuiger ging bewegen had ik precies hetzelfde geluid als op dat filmpje.
Nu rest mij alleen 1 vraag: Moet ik voor een overmaat zuiger 0,5 mm de cilinder uitboren of volstaat goed honen?
10 jaar
Onderblok is gedemonteerd en heb nieuwe overmaat zuigers 0,5 mm liggen. Weet iemand een bedrijf waar ik hem kan laten uitboren in zuid holland? En weet iemand of ik de krukas kan laten zitten?
Groet Ricardo
10 jaar
Google maar eens op "motorrevisie"...er zijn er genoeg.
In Zuid-Holland weet ik ze niet maar Dymotrack in Cruquius en Spaarnestad in Haarlem zijn denk wel goed van horen en zeggen maar dat ligt in Noord-Holland, inderdaad gewoon even Googlen. Mijn broer heeft eens bij Dymotrack een S13 (Nissan 200 XS) laten honen en had daarna 300+ pk uit een opgeboorde 1.8 met meer aanpassingen erbij maar dat is wel al 10 jaar geleden gebeurd, weet niet hoe dat bedrijf nu is, het zag er toen rommelig uit allemaal maar wel gasten met veel verstand en het blok loopt nu nog steeds hahhaha.
Beste mensen, Polo is naar de sloop gegaan. Topic kan dicht. Allen bedankt!
10 jaar
Oke hoop dat je nog wel leuk prijsje voor heb gevangen op de sloop? Toch niet 150 Euro oid?
Nee dat niet, maar niet veel meer haha.
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar