close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Polo: Polo loopt slecht stationair en slaat soms af

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Hallo allemaal,

Na 6 maanden mag ik toch onderhand wel zeggen dat mijn polo officieel tot de categorie 'problem car' behoort.

Na heel de auto te hebben onderzocht, kwam men tot de conclusie dat in één van de drie cilinders de druk terug viel tot 3 bar als de auto warm werd. De overige 3 cilinders bleven mooi op 9 bar, dus vandaar dat het probleem niet direct werd opgemerkt. Afijn, klepstoters (?) vervangen en ein-de-lijk liep de Polo weer goed, zowel warm als koud.

Nu deed er zich echter een ander probleem voor: als je wilde remmen, zonder de koppeling in te houden, sloeg hij af. Aangezien er een spliksplinter nieuw gasklephuis in is geplaatst leek dat het probleem. Deze was namelijk nog niet ingeleerd. Gisteren dus vol goede moed het gasklephuis ingeleerd. De Polo leek ook tijdens de proefrit daarna helemaal gefixt te zijn.

Vanochtend wilde ik echter een langere afstand overbruggen en bleek er zich weer een ander probleem voor te doen. Ik zal het probleem zo gedetailleerd mogelijk beschrijven voor een (vrouwelijke) leek.

Toen ik wegreed en de motor dus koud was, reed hij inderdaad super. Na getankt te hebben, sloeg hij ineens af bij het stoplicht. Ik ging er vanuit dat het mijn eigen onhandigheid was. Verder op bij de rotonde lette ik op mijn toerenteller. Toen ik de koppeling in had en remde, zag ik de toerenteller eerst netjes op 900toeren blijven hangen en toen opeens terugvallen naar +/-700, waarna hij zichzelf bijstelde naar 1300/1400, zich weer terug liet vallen tot het moment dat hij afsloeg. Hij startte wel weer gelijk.

Bij het volgende stoplicht bleef hij tot mijn verbazing netjes stationair lopen. Op de snelweg loopt hij ook goed en heb je nergens last van. Ik zal dit verhaal even puntsgewijs neerzetten:

- Stationair schommelen tussen 700-1400 toeren, telkens zichzelf herstellen
- Niet altijd; soms netjes 900t
- Snelweg: nergens last van

Belangrijke nieuwe onderdelen: ontsteking, gasklephuis, CPU

Ik zit zelf te denken aan een sensor ofzo omdat de motor zichzelf steeds herstelt door ineens veel/weinig benzine in te spuiten... Maar zoals ik al zei: ik ben echt een leek op auto gebied, dus alle suggesties zijn welkom!!

Bij voorbaat dank!

Geplaatst door

curiosity (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Je hebt mail.

Hallo,

Even een update. Sinds mijn vorige bericht is het K&N luchtfilter vervangen door een origineel luchtfilter. Hij liep al gelijk stukken beter maar sloeg nog steeds soms af voor stoplichten en bij rotondes. Na hem nogmaals uitgelezen te hebben gaf hij een foutmelding op de klopsensor. Deze is vanavond ook vervangen door een nieuwe. Daarna heb ik hem gelijk opnieuw laten inleren. Morgen zal moeten blijken of het probleem nu eindelijk verholpen is, want ik word er knettergek van.

Mijn vraag aan jullie is echter: moet de auto na het opnieuw inleren ook nog worden ingereden of moet hij het gelijk goed doen? Dan kan ik daar namelijk rekening mee houden.

Bij voorbaat dank!

curiosity 0

12 jaar

Ok, het probleem is officieel nog steeds niet verholpen. Al rijdt hij nu beter met het originele luchtfilter, de nieuwe klopsensor maakt niets uit. Nog steeds staat hij af als je koppelt en remt tegelijk. Hij start wel weer direct. Begin nu oprecht wat wanhopig te raken. Even een lijstje waarvan ik weet dat het vervangen/gecontroleerd is.

ECU opgestuurd, blijkt goed te zijn
Nieuw gasklephuis
Nieuwe klopsensor
Nieuwe ontsteking
2 nieuwe klepstoters
K&N filter vervangen voor origineel filter
Nieuwe bobine

Hij geeft momenteel ook geen storingen bij het uitlezen. De klopsensor was de enige storing en die is nu ook uitgesloten.

Als je dit leest en je hebt een idee wat het kan zijn, please, let me know! Zit onderhand met de handen in het haar door die polo..

curiosity 0

12 jaar

heh wat vervelend allemaal!
Goed te weten dat mijn advies in ieder geval een beetje effect heeft gehad.
Om even je vraag te beantwoorden, een gasklephuis hoeft niet ingereden te worden.
Ondanks alles word je zoekplaatje wel steeds kleiner nu, is het benzinefilter eigenlijk al eens vervangen?

Ben toch wel benieuwd hoe het afloopt met dit verhaal...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.