Hallo .....
Heb een volkswagen polo met een koude startprobleem bij temperaturen van onder de 5 graden. Moet lang doorstarten en vaak voorgloeien....Als hij eenmaal gelopen heeft dan start hij daarna ook meteen. Heb al alle 4 de gloeibougies vervangen, gloeibougies krijgen spanning tijdens starten. Staan geen foutcodes in het geheugen en temp sensor geeft goed aan... Accu heb ik al vervangen door een zwaardere exemplaar, maar dat wil ook niet uitmaken. Starttoerental is ook goed.... Heb al diverse soortgelijke problemen op problemcar gevonden, maar weinig met een oplossing. Dat het aan het vliegwiel ligt lijkt me ook niet, aangezien de motor netjes loopt en niet klapt tijdens het starten. Iemand een idee? Wat komt vaak voor, wil niet voor niets onderdelen vervangen, zit zelf aan de timing te denken..Lees over een krukastandwiel wat verloopt?
Grt Patrick
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo Patrick,
Het zou best wel eens zo kunnen zijn dat jou portier schakelaar bestuurderskant kapot is.
volgens mij is het namelijk zo dat zodra je de deur open doet het voor gloeien begint.
Groeten,
Bjorn1
Hoi Patrick.
Doe eens een stroommeting aan de gloeibougies.
Dacht ergens tussen de 8 en 15A per gloeibougie
Dus afname zou minimaal 30 ampere moeten zijn, wie weet zit er ergens een overgangsweerstand (massakabel, gloeirelais etc.)
Gr. Bert
Al compressie gemeten? Het dieseltje is immers al 13 jaar oud.
Timing? met de vag com kan je de timing verstelling uitlezen.
Niet te dikke motorolie?
Met aanslepen gaat het wél in één keer?
Geen lucht in de leiding?
Al een soortgelijke storing gehad met een Ibiza TDI die regenwater in de tank had. De waterafvoer bij de tankdop was verstopt...
Portierschakelaar is goed... Ik ga als eerste de timing checken...... Laat het jullie weten....
Als je die temp.sensor los koppelt gloeit het systeem altijd ook bij warme motor . Controleer dit of de werking klopt.
Succes.
Heb vandaag de timing gecontroleerd, maar ziet er in mijn ogen goed uit, max 1 millimeter afwijking bij de sleuf in de nokkenas.... Pomp staat ook perfect... Dus lijkt mij hier niet het probleem in te zitten.Middelste krukaspoelie bout zit ook vast. Portierschakelaar werkt ook, alle gloeibougies zijn goed. Als ik er rechtstreeks stroom opzet met een startkabel dan start hij net zo slecht, dus stroomtoevoer lijkt mij ook niet het probleem. Motor gloeit idd ook met losgekomen temp sensor. Zou het dan toch in het vliegwiel zitten? Ik merk wel dat er aardig wat speling opzit, hoeveel speling mag dit vliegwiel hebben? Wil niet voor niets een vliegwiel van een paar honderd euro vervangen, als het dadelijk niet daar aan ligt....
Vliegwiel lijkt mij onwaarschijnlijk. Waarom denk je dat?
Lijkt mij meer op een brandstofprobleem. Als je een beetje remmenreiniger inspuit gaat het wel in één keer?
"gloeibougies zijn goed" sorry, dat weet je zeker? Stroommeting al gedaan? Lijkt mij dat je met vervanging beter kan beginnen.
Daar hebben ze wel eens een handje van...
Het is toch geen TDI maar zo'n ouderwetse? Die doen het eigenlijk altijd.....
Nokkenas 1 mm afwijking !? Het is niet de pomp maar je mist wel een deel van de compressie . T.o.v. de krukas is het meer dan voldoende .Telt dubbel op ! Neem een passend stuk metaal en tik het wiel op de nokkenas los ,het zit op een conisch deel .
De pomp mag voor een goede koude start altijd wat vroeger staan dan de fabrieksopgave .
Hoe lang zit de riem er op ,als je de zaak bij stelt vergeet de snaar dan niet.!
Succes.
Het is geen tdi maar een gewone 1.9d... Gloeibougies heb ik al vervangen, vorig jaar toen hij ook al dit probleem had. Maar klant wilde toen gewoon zo proberen. Aan het gloeisysteem ligt het niet.... Ik lees hier meer verhalen over het vliegwiel, vandaar deze vraag.... Neem aan als deze in onbalans is de motor ook moeilijker ronddraait, wat misschien wel te maken kan hebben met de koude start... Nou wat betreft de distributieriem, lijkt me niet aan te liggen, maar stel hem voor de zekerheid 100% procent af. Maar ik vind de afwijking te weinig om dit probleem te veroorzaken....
Vandaag timing 100 procent goed gezet... Maar heeft niet geholpen... Denk nu toch zelf aan het vliegwiel, omdat hij klappert tijdens het starten....
Hallo Patrick,
Wat Punt zegt zou ik toch maar even controleren als ik jou was even de temperatuur sensor los koppelen en kijken of je dan spanning op de gloeibougies krijgt.
Temp sensors gaan ook wel eens kapot.
Mvg,
Bjorn1
Vliegwiel vervangen en startproblemen zijn over....
Was er dan niet een vreselijk slaand geluid tijdens het starten?
Een keer meegemaakt en met dat geluid ,maar daar las ik niets over.
Groeten.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar