je kunt nu bij een pompverstuiver tussen de brandstoftemperatuurmeter en de stekker naar het motorregelapparaat een stekker krijgen die een andere weerstandswaarde afgeeft. Ik begrijp wel waarom (temperatuur en volume kun je de massa berekenen) echter ik heb nog niets op het internet gevonden waar staat hoe je dit ding na kunt bouwen zoals met de 10 cent tuning voor de roterende bosch pompen. wie weet hier al meer van, of heeft al een site gevonden waarop dit al staat.
bvd caddy
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ja inderdaad.ik heb er eentje in mijn auto,werkt perfect alleen merk je het wel met verbruik.het is een weerstand met de volgende kleurcode.goud-bruin-groen-bruin.als ik het met een multimeter meet geeft hij een weerstand van 150 ohm aan.
bruin=1, groen=5, bruin=keer 10, goud=5% tolerantie.
Dus 15*10=150 ohm +/- 5%.
20 jaar
mooi, mooi heel erg mooi. ik neem aan in serie met de sensor, dus tussen de sensor en een van de twee draden naar het regelapparaat?
caddy
nee de originele sensor komt te vervallen,dus die ontkoppel je en sluit de weerstand op de stekker die naar de ecu gaat.
20 jaar
Dat leest de ECU dus steeds dezelfde brandstoftemperatuur. Is niet zo mooi denk ik.
Als de sensor een NTC is (weerstand met negative temperatuurscoefficient), dan kun je een weerstand in serie met de sensor zetten om een lagere brandstof temperauur te forceren. Zet je een weerstand parallel aan de sensor, dan simuleer je een hogere brandstoftemperatuur.
Als het een PTC is, dat zal wel niet, dan is het net andersom.
Je kunt ook de luchtmassa foppen. Zet bv. een weerstand van 1000 ohm (1k ohm) in serie met de uitgang van de LMM en aan de ECU kant een weerstand van b.v. 10.000 ohm (10k ohm) naar de 5V. De LMM spanning wordt dan een beetje opgetild en de ECU zal meer brandstof inspuiten.
20 jaar
heb je voor dat foppen van de lmm ook een schematische voorstelling. zo ja, dan mag je hem mij wel even toesturen.
alvast bedankt.
caddy
Ik heb er een plaatje van gemaakt:
http://www.geocities.com/tech4tdi/maftri...
Ik heb het zelf niet getest, maar het circuit werkt net zoals het circuit voor de 2.0L LMM in een TDI, maar dan omgekeerd. (bij een 2.0L LMM moet de luchtmassa naar beneden bijgesteld worden)
Je kunt met de waarde van de 820 ohm weerstand een beetje spelen. Je kunt hem verlagen zover je wilt. Het effect van de truuk wordt dan minder. Je kunt hem ook verhogen. Je zult wel steeds meer roet krijgen en een hoger brandstofverbruik. Het beste is om eerst een log te doen met b.v. VAGCOM. Daarna het circuit ertussen en nog een log. Als de luchtmassawaardes te hoog worden, moet de 820ohm weerstand kleiner worden.
Let wel: je krijgt meer roet, een roetmeting bij de APK kan dus verkeerd uitvallen.
20 jaar
weet jij zeker dat jij die gehele site gemaakt hebt??? je verlaagd hiermee het signaal naar het motorregelapparaat omdat de luchtmassameter van een 2.0 (cdi) een te hoge spanning afgeeft tov een vw tdi luchtmassameter. als je deze spanningsdeler plaats bij de standaard lmm dan zal die nog langzamer zijn.... lijkt me niet de bedoeling.
caddy
hoi,
ik lees vooral over negatieve gevolgen dat de roetuitstoot en het brandstofverbruik toenemen. Maar heeft het ook gevolgen voor het mooi lopen van de motor?
groeten michiel
Dit noem je nou het betere prutswerk, is aanpassen van signaalgevers zonder naar de consequenties te kijken. Met een beetje verstand begin je hier dus niet aan. Tunen doe je door een geheel aangepast programm in de computer te stoppen en eventueel de motor (nokkenas brandstofdruk en verstuivertype) aan te passen. Als het op bovenstaande manier moet zou ik liever snelle ventieldopjes laten monteren :-)
Caddy, een formuletje dan maar:
Ik neem de impedantie van de ECU even gelijk aan oneindig. Volgens een meting welke ik ooit gedaan heb, klopt dit niet helemaal (70k naar de 5V als ik me het goed herinner), maar anders wordt het voor de meeste mensen te ingewikkeld.
Verder veronderstel ik de uitgangsimpedantie van de LMM klein ten opzichte van 10k ohm om dezelfde reden.
Volgens het superpositiebeginsel geldt:
Uecu=5V*820/(10k+820)+Umaf*10k/(10k+820)
waarbij Uecu de spanning naar de ECU is en Umaf de spanning welke uit de LMM komt.
Je ziet dat bij 200kg/uur, Umaf is dan 3.5V, de spanning naar de ECU 3.6V wordt. De uitgelezen luchtmassa wordt dan ca. 220kg/uur. Op een log zul je 10% meer luchtmassa zien (zolang de EGR dicht is)
De denkfout die caddy maakt is dat hij veronderstelt dat elke spanningsdeler de spanning verlaagt. Denk dan maar eens aan het volgende: vervang de 10k weerstand door 1 ohm en de 820ohm weerstand door een heel hoogohmige. De spanning naar de ECU wordt dan... inderdaad bijna 5V. De truuk is dat de deling naar 5V gaat en niet naar massa (zoals in het circuit met de 2.0L benzine LMM)
Wat de site betreft: Dave heeft me geholpen met de opmaak, maar de technische kennis komt bij mij vandaan. Je hebt me hier wel een beetje beledigd...
Harry: inderdaad, dit verdient geen schoonheidsprijs, maar het ging om een 10 cent tuning in deze discussie. Jouw oplossing is veel beter, maar kost het 1000 voudige.
Of de weerstands truuk werkt? Zolang de ECU geen begrenzing heeft op inspuithoeveelheid, zal deze meer brandstof inspuiten als hij denkt meer lucht te zien door de LMM. Bij een 81kW AHF en een 81kW AFN wordt de inspuithoeveelheid volgens mij begrenst tot ca. 40mg/slag. Het effect van het circuit wordt hierdoor minder.
En Harry, volgens mij heb ik enkele consequenties genoemd.
20 jaar
zooo. een complete formule om 2.13 ,s nachts. niets dan lof, ik ga het gewoon proberen. heb ik jouw beledigd? alleen over de vraagstelling over die site? laat ik duidelijk zijn; dat was nooit mijn bedoeling. voor wat betreft harry; laat ons toch lekker prutsen, zie het als een vorm van uit de hand gelopen hobby. aangezien de euro's in het dagelijks leven de deur uit vliegen is het best leuk om met weinig geld toch iets te kunnen maken.
groeten
caddy
Was het zo laat? Oei, niets aan m'n vrouw vertellen dan maar!
Leuk dat je het gaat proberen. Ik wacht met 'spanning' af. ;-)
Mogelijk dat ik ooit ook zelf iets ga proberen. Ik denk dat ik begin met de turbo-druk te foppen.
Het idee is als ik de uitgelezen turbodruk iets verlaag, zal de ECU de turbo bijregelen zodat hij dan weer de juiste druk ziet. Omdat de echte druk dan hoger is, krijg je meer lucht door je LMM. Hierdoor staat de ECU meer brandstof toe.
In dit geval verwacht ik eigenlijk geen roet omdat de hoeveelheid lucht wel klopt.
Mogelijk moet je ook een signaal vanaf de brandstofpomp veranderen. Ik denk dat deze terugmeldt hoeveel brandstof ingespoten wordt. Weet ik overigens niet zeker. Hierdoor zal de inspuithoeveelheid begrenzing gefopt worden. Als dit nodig is, verwacht ik wel weer roetvorming omdat er nu toch weer te veel brandstof ingespoten zal worden. Misschien moet het signaal van de LMM dan juist omlaag...(?)
Harry gaat nu helemaal van z'n stoel vallen. Sorry Harry, zoals caddy al zegt: een beetje uit de hand gelopen hobby.
20 jaar
Zit nog steeds op m'n stoel, en zoals jullie het aanpakken begint de compter aardig hetzelfde te doen als met een ander chippie of software. De handel begint ook aardig onderbouwd te worden. Bedrijfsmatig gezien kun je dit natuurlijk nooit aan je klanten verkopen. Heb zelf ervaring met 1.8 20V benzine dat gepruts aan de luchtmassameter (of eentje die niet helemaal lekker werkt) direct een noodloopsitatie creëert, niet echt wenselijk dus. Heb ook wat geprobeerd met de signaalspanning, maar ben tot de conclusie gekomen dat een splinternieuwe het altijd beter doet.
Succes met de uit de hand gelopen hobby en laat eens weten of het echt werkt en de ecu van de diesel niet in de stress slaat.
Groeten,
Harry
hoi Dutch en anderen,
ik heb een tijdje terug een fiesta rs turbo gehad met daarop een klepje (ben de excacte naam even kwijt) en die kneep de turboregelklep. Probleempje hierbij was dat de computer ingreep boven een bepaalde turbodruk. Resultaat had het in ieder geval wel....
Maar wat betreft makkelijk tunen, op een tdi site kwam ik een artikel tegen waarbij je met de VAGCOM waarden kon veranderen en daarmee vermogenswinst kreeg?
groeten michiel
Heb je de link naar dit artikel nog? Ik weet dat je met VAGCOM de EGR(=UGR) kunt bijstellen, maar dat levert geen vermogenswinst op zover ik weet.
20 jaar
hoi dutch,
ik zal het zo even opzoeken, heb trouwens ook nog een stuk gevonden over hetzelf in elkaar zetten van een "goedkope" powerbox en het weghalen van het rooster bij de luchtmassameter.
zal de links even opschrijven, en ze vanavond nog even hier neer zetten.
groeten michiel
ok, heb hier een paar interessante links voor een paar minuutjes leesvoer:
----------------------------------------------------------------
http://www.katho.be/vhti/automechanica/c...
is uitleg over chiptuning algemeen.
----------------------------------------------------------------
http://www.tdiclub.nl/topic.asp?TOPIC_ID...
hierin wordt het tunen met de vagcom besproken. Volgens hem levert het niet super veel pk's extra op maar toch merkbaar?
--------------------------------------------------------------
http://www.home.zonnet.nl/leeoscar
over de lmm en het rooster.
over de doe hetzelf powerbox.
----------------------------------------------------------------
ben zelf nog bezig met alles beetje te lezen. Ben nog niet helemaal overtuigd dat het allemaal zo simpel kan en of alles wel zo mogelijk is.
Op het tdi forum (http://www.tdiclub.nl/) ben ik begonnen met zoeken. zijn veel jongens die met het tunen bezig zijn geloof ik....en net zoals ons met enkele vraagjes rondlopen.
groeten michiel
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Caddy of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar